El Govern ha fet un nou pas en la transició energètica i en la descarbonització de la seva activitat amb l’aprovació avui del Programa d’autogeneració i descarbonització de la xarxa viària de la Generalitat de Catalunya. Aquest programa vol promoure actuacions de millora de l’eficiència energètica i autogeneració d’energia renovable per fer un ús més eficient i reduir els costos de l’energia en la conservació i millora de la xarxa viària, i, així mateix, contribuir a la neutralitat climàtica en el sistema de mobilitat.
El Programa d’autogeneració i descarbonització de la xarxa viària de la Generalitat de Catalunya és una resposta innovadora a la necessitat de transformar les infraestructures de transport en aliades en la lluita contra el canvi climàtic. Així, té com a objectiu integrar tecnologies renovables en el disseny i funcionament de les infraestructures viàries de Catalunya, de manera que es repensin aquestes infraestructures de mobilitat com a oportunitats per generar energia renovable i es fixin les bases d’un model de mobilitat més net i sostenible.
En aquest sentit, els principals objectius del Programa impulsat pel Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica són:
- Generar energia elèctrica renovable per al funcionament de la xarxa viària.
- Contribuir a la descarbonització de les infraestructures de mobilitat.
- Promoure les energies renovables en aquest àmbit, tot fomentant la innovació i el desenvolupament tecnològic del sector.
Una de les principals línies d’actuació és la instal·lació de sistemes de generació solar fotovoltaica en els terrenys de domini públic viari, per generar l’energia necessària per al funcionament mateix de les carreteres. Actualment, la xarxa viària de la Generalitat de Catalunya té un consum anual de 39 GWhrepartits en mig miler d’escomeses elèctriques.
L’autogeneració renovable de la xarxa viària comporta una major eficiència en l’ús de l’espai públic, permet estalviar costos en energia i promou una economia circular dins dels sistema energètic. El Programa, a més, preveu augmentar l’oferta d’energia verda més enllà de l’autoabastiment de la xarxa viària per potenciar la resiliència energètica del sistema, d’una banda, i per neutralitzar l’impacte dels gasos d’efecte hivernacle que no es puguin mitigar de l’operació i el manteniment de la xarxa viària de la Generalitat, de l’altra. L’objectiu: assolir zero emissions el 2030 pel que fa al manteniment dels 6.000 km de carreteres de la Generalitat.
Així, les principals línies d’actuació que preveu el Programa són:
- Instal·lació de plantes solars fotovoltaiques en antigues àrees de peatge de la C-32 i en altres àrees de domini públic viari de la xarxa.
- Instal·lació de plantes solars fotovoltaiques per a l’autoconsum energètic en túnels viaris arreu del territori: C-32, C-25, C-13, C-14, C-37, C-15, C-55, C-58, C-59, C-462, C-352, C-63 i altres.
- Instal·lació de plantes solars fotovoltaiques per a l’autoconsum energètic i punts de recàrrega en els centres de conservació i gestió de la xarxa viària distribuïts arreu de Catalunya, per facilitar l’electrificació de la flota de vehicles de serveis.
- Millora de l’eficiència energètica de les instal·lacions de la xarxa viària: traspàs a la tecnologia LED dels punts de llum.
Actualment, el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ja té en execució o impulsats una trentena de projectes que recullen actuacions valorades en 40 milions d’euros. Entre aquests, cal remarcar les instal·lacions següents:
- Una planta solar fotovoltaica a l’antiga àrea de peatge de Santa Susanna de la C-32.
- Plaques per a autoconsum en diversos túnels de la mateixa C-32 i també de la C-55.
- Plaques al túnel de la C-32 de Mataró, a la C-12 a Benifallet i al Centre de control de carreteres de Vic.
Aquestes instal·lacions fotovoltaiques i els punts de recàrrega de vehicles elèctrics els gestionarà L’Energètica, en compliment de l’estratègia de concentració dels recursos energètics de la Generalitat. El programa s’insereix en el marc del Pla d’Estalvi i Eficiència Energètica de la Generalitat de Catalunya 2023-2027, que té com a finalitat contribuir a la transició cap a un nou model energètic més net, sostenible, just i participatiu per a Catalunya a través de l’actualització, la modernització i l’ús racional dels sistemes energètics dels equipaments públics.