El primer sistema Onshore Power Supply (OPS) per a ferris del Port de Barcelona ja es troba a la terminal de Grimaldi al moll de Sant Bertran. L’arribada d’aquest element marca l’inici del compte enrere per tenir el sistema operatiu al gener, de forma que els ferris que arriben al moll comercial més proper a la ciutat, puguin aturar els seus motors i funcionar només amb l’electricitat d’orígen renovable que els subministrarà l’OPS, reduint així les emissions i el soroll que generen.
L’OPS ha estat desenvolupat per VINCI Energies Spain, adjudicatària del contracte per instal·lar el sistema en format “clau en mà” i amb una àmplia experiència internacional desplegant sistemes OPS com el que s’està instal·lant al moll de Sant Bertran. L’OPS donarà servei a dos punts d’atracada per a ferris de la terminal i amb una potència inicial de 4MVA, ampliable fins a 6,5MVA, està dissenyat per adaptar la tensió i la freqüència a les necessitats específiques de cada vaixell.
L’arribada de l’OPS ha estat precedida pels treballs d’obra civil que han permés fer arribar la xarxa de mitja tensió fins a la terminal i desplegar les connexions de l’OPS fins a la vora del moll. El muntatge d’aquest OPS es completarà a mitjans de desembre amb l’arribada del Cable Management System (CMS), dissenyat específicament per integrar-se en l’operativa de la terminal i donar flexibilitat per poder conectar els diferents ferris que hi atraquen.
Coincidint amb els treballs d’instal·lació del nou sistema, Grimaldi ja torna a operar el seu ferri ‘Ciudad de Palma’, que ha estat modificat per poder-se connectar a l’OPS i aturar els seus motors mentre està amarrat al Port de Barcelona. Gràcies a aquestes modificacions, previstes en l’acord que Grimaldi i el Port de Barcelona van signar el febrer de 2022, l’OPS podrà realitzar connexions diàries ja des de la seva entrada en funcionament, maximitzant l’estalvi d’emissions.
Com en el cas de l’OPS de la terminal BEST del Port de Barcelona, el primer de la Mediterrània en una terminal de contenidors, l’OPS de la terminal Grimaldi funcionarà els dos primers anys en fase pilot, permetent als operaris de la terminal i del Port de Barcelona conèixer de primera mà les necessitats d’aquest servei pioner, avançant conjuntament cap a la descarbonització.
José Alberto Carbonell, president del Port de Barcelona, ha destacat la importància de l’OPS de la terminal de Grimaldi, fent émfasi en la seva proximitat a la ciutat de Barcelona. “Amb l’OPS per a ferris no només farem més sostenible l’activitat portuària, sinó que contribuïm a millorar la qualitat de l’aire de la ciutat i disminiuir el soroll allà on podem tenir més impacte, als molls més propers al centre de la ciutat”.
El conseller delegat de Grimaldi a Espanya, Mario Massarotti, ha assegurat que “aquest és un pas més cap a una operativa de Zero Emissions de tots els nostres ferris que fan escala a Barcelona. Tant els Cruise com els ECO, vaixells que serveixen les rutes amb Itàlia, compten amb un sistema de bateries que permet apagar els motors quan els vaixells estan a port. Gràcies a aquesta nova infraestructura, també els ferris de Trasmed, companyia del grup que serveix el mercat de les Illes Balears, deixaran d’emetre a port”
Pla Nexigen
Amb un cost de 3,5 milions d’euros, l’OPS de la terminal de Grimaldi ha estat finançat en part a través del Programa de Suport al Transport Sostenible i Digital del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Durant els propers cinc anys i amb una inversió superior als 200 milions d’euros, El Port de Barcelona desplegarà gràcies al pla Nexigen sistemes OPS per electrificar els seus principals molls.
Aquest desplegament no només instal·larà OPS a les principals terminals del Port de Barcelona, també implicarà la construcció d’una nova subestació elèctrica a partir de la qual es desplegarà una nova xarxa de mitja tensió per tot el port, incloent-hi una canalització submarina per connectar els subministraments del moll de l’Energia i el moll Adossat, que permetrà l’electrificació de les terminals de creuers.