El Port de Barcelona ha signat la “Declaració de Ningbó per a encarar reptes i debatre estratègies i realitzar canvis en els ports i la industria marítima mundial”, que s’ha acordat entre els membres de la taula rodona sènior celebrada en la sisena edició de la Maritime Silk Road Port International Cooperation Forum, que s’ha celebrat a la ciutat xinesa de Ningbó.
La Declaració de Ningbó parteix de l’avaluació i reconeixement de la situació d’incertesa en la qual es troba l’economia mundial, una situació agreujada per la COVID-19, que ha incrementat les tensions existents en les cadenes logístiques internacionals. Per donar resposta als reptes que té plantejats el transport i el comerç, els signants demanen que s’incrementi la cooperació oberta en tots els aspectes, però molt especialment en l’aplicació de les noves tecnologies i la digitalització (5G, Big Data, block-chain, etc.) amb l’objectiu de fer més segur i eficient el transport marítim internacional. Per aconseguir-ho, la Declaració de Ningbó proposa la creació d’una plataforma de comunicació universal, institucional i oberta on els ports i els diferents actors implicats en el transport marítim de tot el món puguin exposar, analitzar els reptes que afecten als ports avui i debatre propostes i models que puguin ser aplicables arreu.
La Declaració de Ningbó ha estat signada per alguns dels primers ports i operadors portuaris del món, entre el quals destaquen Hunan, Rotterdam, Anvers, Hamburg, Shanghai, Barcelona, DP World i China Merchants; les navilieres Maersk i COSCO; i les associacions IAPH (International Association of Ports and Harbors) i APEC, entre d’altres.
El Port de Barcelona ha estat representat pel subdirector general d’Innovació i Estratègia de Negoci i ex-president de l’IAPH, Santiago Garcia-Milà, qui ha defensat en la seva intervenció “la importància d’aconseguir una major cooperació dels ports i les administracions que faciliti un intercanvi de coneixement efectiu que ajudi a superar les creixents condicions adverses que afecten als ports i el comerç marítim: crisi financeres, canvi climàtic, atacs informàtics i les tensions d’oferta i demanda que afecten determinats tràfics, com el dels contenidors”.
Garcia-Milà ha alertat que la globalització del comerç fa necessari trobar solucions que arribin a tota la cadena logística, tant en els aspectes més tecnològics com en les creixents demandes ambientals de la societat. En aquest sentit, el subdirector general d’Innovació i Estratègia de Negoci del Port de Barcelona ha explicat que un estudi realitzat l’any passat per l’IAPH demostra que només un terç dels ports ha finalitzat la digitalització dels seus processos, mentre que un altre terç es troba en fase de disseny i implementació i el darrer terç no ha començat encara aquest procés. Per superar la situació actual, Garcia-Milà ha demanat als ports més avançats que “comparteixin els seus coneixements amb els ports dels països menys desenvolupats per garantir el bon funcionament i, en definitiva, el futur dels ports i les cadenes logístiques”.