El president del Port de Tarragona, Josep M. Cruset, i el president de l’empresa logística EKOL Logistics, Ahmet Musul, han presentat en roda de premsa una nova ruta comercial ro-ro amb el port d’Izmir (Turquia) al Tinglado 1 del Moll de Costa. Aquest nou servei de caràcter setmanal tindrà capacitat per a moure unes 210 unitats de transport (UTI) de càrrega rodada, incloent-hi tant camions i semiremolcs com la possibilitat de carregar contenidors, maquinària pesant o càrregues especials. La trobada amb la premsa ha coincidit amb el viatge inaugural d’aquesta nova ruta: el vaixell Super-Fast Balears que va entrar ahir a la nit a les 22 h al Port i té previst salpar aquesta nit a les 23 hores.
La ruta inicia les seves operacions amb una càrrega IMPORT formada per uns 150 camions per al transport de mercaderies per compte d’una important multinacional tèxtil. L’operativa s’iniciarà amb la sortida del vaixell des de Turquia els diumenges i la seva arribada a Tarragona dos dies i mig després, dimarts a la nit, possibilitant que els camions arribin a les instal·lacions logístiques a l’interior de la Península el dimecres a primera hora, on la mercaderia es processarà i des d’on es distribuirà a escala mundial el mateix dimecres o el dijous.
L’empresa EKOL Logistics lidera aquesta nova ruta amb la participació de la naviliera DFDS, Grup Arola i la terminal Euroports. El president d’Ekol Logistics, Ahmet Musul, afirma que “la nova operativa suposarà que Tarragona sigui el port peninsular amb la connexió més ràpida amb Turquia, per sota dels 3 dies, i atès que es tracta d’una connexió ro-ro, permet aconseguir uns temps porta a porta extremadament competitius i àgils”.
Aquest nou servei, destaca Ahmet Musul, “ofereix serveis complets i té capacitat d’arribar de manera àgil i ràpida, competint amb la carretera, a qualsevol punt de la península Ibèrica, fins i tot el cap de setmana, ja que som OEA (operador econòmic autoritzat) podem despatxar la mercaderia de manera àgil”.
El servei de logística global d’Ekol Logistics uneix Tarragona i Izmir en 60 hores i pot realitzar lliuraments en 96 a Espanya. Realitza recollides en qualsevol punt de l’Estat fins als dimecres a la tarda i lliurament a qualsevol punt de Turquia els dilluns. I, en sentit contrari, realitza recollides en qualsevol punt de Turquia fins als dissabtes a la tarda i lliuraments a qualsevol punt d’Espanya els dimecres.
Ekol Logístics també ofereix aquest mateix servei en 144 hores amb Portugal. Realitza recollides en qualsevol punt de Portugal fins als dimarts a la tarda i lliuraments a qualsevol punt de Turquia el dilluns següent. I, en sentit contrari, efectua recollides en qualsevol punt de Turquia fins als dissabtes a la tarda i lliurament la mercaderia en qualsevol punt de Portugal els divendres.
Una oportunitat de futur
Ahmet Musul considera que “Tarragona té el potencial per a convertir-se en un node logístic clau per a EKOL Logistics, com ho són Trieste a Itàlia o Sète a França”, en referència a dos ports on aquesta empresa treballa des de fa anys i des d’on connecta amb destinacions en el centre i nord d’Europa. L’empresa ofereix un servei intermodal similar des de Sète a través del servei ferroviari de VIIA (de la companyia de trens francesa SCNF Logistics) cap al Benelux i de Trieste a Alemanya, Hongria i altres països d’Europa central i orienta
EKOL Logistics és una empresa amb una gran experiència en el transport intermodal. Ha convertit aquest servei en el seu avantatge competitiu i amb aquesta nova ruta fa una aposta clara i decidida per potenciar la intermodalitat anticipant-se a l’entrada en funcionament del Corredor del Mediterrani. Una infraestructura logística ferroviària que al costat dels ports espanyols -i en aquest cas Tarragona- està cridada a ser una gran alternativa d’entrada i sortida de mercaderies a Europa i cap a la resta del món. Un potencial que encara serà més gran amb l’adaptació de la xarxa ferroviària per als P400 (vagons de tren per a transport de semiremolcs), per a aconseguir la plena operativitat i competitivitat d’aquesta mena de serveis intermodals porta a porta amb capacitat de suplir el transport multimodal terrestre i reduir així la petjada de carboni.
Ahmet Musul va expressar “la necessitat l’entrada en servei del Corredor del Mediterrani al més aviat possible per a poder aprofitar l’enorme potencial del Port de Tarragona per a introduir càrrega general en el cor d’Europa per ferrocarril sense oblidar unes bones infraestructures ferroviàries ibèriques que permetin transportar els P400”.
El president del Port de Tarragona, Josep M Cruset, ha declarat que “la ruta i les possibilitats que obre són una important millora en el tràfic de la càrrega general i un pas endavant per al Port i per al territori”. Cruset ha afirmat que tant ell com els responsables tècnics de l’Autoritat Portuària estan “convençuts que aquesta nova ruta beneficiarà els plans de diversificació de tràfics del Port, l’impuls de la intermodalitat i, al mateix temps, la potenciació de les inversions que està realitzant el port tarragoní: la construcció de la nova Zona d’Activitats Logístiques (ZAL) i la Terminal intermodal de Guadalajara”.
Per al president del Port de Tarragona “l’arribada d’aquest nou tràfic reforça les relacions i les rutes comercials amb un mercat molt interessant per al Port i per al territori, com és Turquia”. Cruset creu que “es tracta d’una gran oportunitat, ja que obre la porta a altres empreses interessades a exportar amb destinació a Turquia”.
En aquest sentit, el president d’EKOL Logistics, va destacar “les oportunitats que ofereix la col·laboració entre la seva empresa i el Port de Tarragona, ja que aquest servei de short sea shipping podria suposar un important augment dels tràfics del Port de Tarragona a mitjà termini, a través d’un servei logístic molt sostenible que millora en tots els aspectes l’intercanvi comercial entre Espanya i Turquia com a més rapidesa, més eficiència i més reducció de la petjada de carboni”.