El Port de Barcelona ha dit avui adeu al darrer creuer que operarà al moll Barcelona Nord, ubicat al World Trade Center, i traslladarà al moll Adossat, una zona molt més allunyada dels barris de la ciutat, tota l’activitat de creuers que hi havia. Amb el comiat del creuer World Navigator, de la naviliera Mystic Cruises, el Port dona per finalitzades les operatives a Barcelona Nord, movent unes 340 escales anuals de creuers i ferris al moll Adossat ja que les escales dels serveis de Baleària amb les illes Balears es van traslladar a Adossat el passat mes d’abril.
El tancament del moll Barcelona Nord per a l’operativa de creuers i ferris és un nou pas del Port de Barcelona en el compliment dels compromisos que va assolir l’any 2018 amb l’Ajuntament de la ciutat per allunyar l’activitat de creuers de les zones urbanes, concentrant-la al moll Adossat i fent-la més sostenible.
En l’acte de comiat del darrer creuer que ha atracat al moll Barcelona Nord, el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha remarcat que “avui és un dia històric perquè no es tornaran a veure creuers o ferris en aquest moll, una zona que el Port de Barcelona obrirà a la ciutat i posarà al servei de tots els ciutadans un cop finalitzi la 37 edició de la Copa Amèrica, la propera tardor”.
Lluís Salvadó ha recordat que “el tancament del moll Barcelona Nord per a l’operativa de creuers és un nou pas per donar compliment a l’acord signat l’any 2018 amb l’Ajuntament de Barcelona per eliminar les externalitats negatives que aquesta activitat pugui produir als ciutadans. I és una demostració clara de que el Port de Barcelona compleix amb allò pactat”.
Accions prèvies
Aquest no és, però, el primer pas que el Port de Barcelona fa en aquest sentit. El mateix any 2018, quan es va signar l’acord amb l’Ajuntament, el Port va tancar la terminal de creuers ubicada al Maremagnum, reduint de 8 a 7 les terminals operatives. Aquell mateix any, el Port va deixar d’acceptar operativa de creuers fora de les terminals, limitant el número d’escales a un vaixell per terminal.
En aquest temps, el Port de Barcelona ha seguit incentivant l’arribada dels creuers més moderns de la flota mundial, vaixells més sostenibles i que en molts casos utilitzen combustibles de transició com el GNL, reduint de manera important les emissions d’aquest tràfic. I per una altra banda s’ha continuat amb les obres del moll Adossat per concentrar en aquesta zona del recinte portuari tota l’operativa de creuers a partir de finals de 2026, any en què es tancarà la terminal actual del moll Barcelona Sud.
El trasllat de tota l’operativa de creuers a aquesta zona del port, més allunyada de les árees urbanes, suposa unes inversions de més de 270 milions d’euros, dels que 152 corresponen a inversió pública i 125 milions d’euros a inversió privada. A aquestes inversions s’han d’afegir les que el Port de Barcelona ja ha començat a fer per electrificar el moll Adossat i que sumaran uns 80 milions d’euros. Amb l’electrificació del moll, els vaixells eliminaran les seves emissions durant la seva estada a port.
A més de reduir les emissions i immisions procedents dels vaixells, aquest moviment del tràfic de l’àrea del World Trade Center a Adossat permetrà l’obertura a la ciutadania del moll Barcelona Nord, alliberant 630 metres de línia de moll i dotant a la ciutat de Barcelona de més de 13.600 metres quadrats de nous espais públics.