El Port de Barcelona participa en medFEL, la fira especialitzada en fruita i verdura fresca de la Mediterrània, que se celebra novament en format presencial a Perpinyà (França) el 27 i 28 d’abril. El Port disposa d’un estand propi (C11) compartit amb dos operadors especialitzats en la cadena logística de productes frescos -LeoProex i Transitainer- i que estan certificats per la Marca de Qualitat del Port de Barcelona.
La delegació està formada enguany pel Head of Automotive, RoRo, SSS & Bulk Division del Port de Barcelona, Lluís París; el SSS & Bulk Manager, Javier Méndez; i la representant del Port a França, Nathalie Thomas.
El Port de Barcelona participa per onzè any consecutiu en aquesta fira amb l’objectiu de donar a conèixer al sector hortofructícola, així com als importadors i exportadors i operadors logístics, la seva completa oferta de connectivitat, infraestructures i serveis especialitzats en productes frescos, que el situen com el principal hub euromediterrani pels tràfics a temperatura controlada.
En l’àmbit de la connectivitat marítima, Barcelona presenta una oferta de serveis i uns transit time altament competitius amb els principals ports emissors i receptors de productes frescos, especialment els mercats Iberoamericans i Asiàtics, i uns serveis diaris de short sea shipping (SSS) amb els països de la ribera mediterrània.
Aquests serveis, operats per les navilieres Grandi Navi Veloci, Grimaldi Lines, Grupo Suardíaz i Cotunav, estan tornant a créixer amb força després de les restriccions generades per la pandèmia. Actualment, Barcelona connecta regularment amb els ports nord-africans de Tànger, Nador i Tunis; i els europeus de Gènova, Savona, Livorno, Porto Torres, Civitavecchia i Sete. La posada en servei de nous vaixells, com és el cas de la sèrie ECO de Grimaldi Lines, que a més de incorporar millores en l’àmbit de l’eficiència i la sostenibilitat que els certifiquen com Zero Emissions in Port, són les naus de transport ro-ro amb més capacitat del món, amb 7.800 metres lineals per a càrrega rodada, garanteix que aquest creixement es mantingui en el futur.
Les terminals de contenidors del Port -BEST i APM Terminals Barcelona-, així com la terminal multipropòsit Port Nou també han realitzat importants inversions per oferir els millors serveis especialitzats per temperatura controlada. El Port de Barcelona disposa actualment de més de 3.500 connexions permanents per a contenidors reefer, fet que el que situa com a líder de la Mediterrània pel tràfic refrigerat. Aquestes infraestructures es completen amb els serveis logístics i intermodals específics per aquestes mercaderies.
En l’àmbit del transport terrestre, els representants del Port estan explicant l’oferta intermodal i de serveis logístics entre Barcelona i els principals mercats ibèrics i europeus. A més d’oferir serveis específics per a contenidors a temperatura controlada, com és el servei ferroviari per Canal Frío, que connecta diàriament Saragossa i Barcelona, l’aposta pel ferrocarril que està realitzant la infraestructura catalana es materialitza en una completa oferta de serveis ferroviaris dirigits a oferir les opcions de transport més sostenibles als operadors logístics i als importadors i exportadors.
En aquest sentit, destaca la posada en marxa de l’autopista ferroviària per a camions i remolcs entre Barcelona i Bettemboug (Luxemburg) que està desenvolupant l’operador logístic VIIA. Aquest servei, amb tres freqüències setmanals en cada sentit i una capacitat per a fins 42 UTIs, complementa l’oferta marítima i terrestre del Port de Barcelona i el situa com un port molt competitiu pels tràfics amb origen i destí al centre d’Europa.