Núria Oriols (directora d’operacions), Josep Lluis Román (cap de la divisió d’infraestructures) i Óscar García (responsable infraestructures) de l’Autoritat Portuària de Tarragona, juntament amb l’alcalde de Marchamalo, Rafael Esteban, han visitat avui les obres de la nova Terminal Ferroviària Intermodal de la Ciudad del Transporte, una infraestructura que està executant el Port de Tarragona i que permetrà rebre trens de mercaderies de fins a 750 metres de longitud. La visita d’avui ha constatat la bona marxa de les obres, en les quals ara s’estan executant tres vies formigonades que permetran la càrrega i descàrrega de contenidors, a més d’altres treballs previs a la construcció de les altres vies de ferrocarril de la terminal.
Les obres de construcció de la futura Terminal Ferroviària Intermodal del Port de Tarragona a la Ciudad del Transporte avancen a bon ritme per assolir l’objectiu de finalitzar a la primavera del 2025. Això és el que ha pogut constatar avui els representants de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Núria Obiols, cap d’infraestructures, Josep Lluís Román, cap de la divisió d’infraestructures, Óscar García, responsable d’infraestructures, juntament amb l’alcalde de Marchamalo, Rafael Esteban, en una visita conjunta on han pogut veure in situ l’estat actual de les obres, coneixent de primera mà les properes fites a superar una vegada que tots els permisos administratius necessaris per a totes les fases d’execució de aquesta tenen llum verda per part d’ells agents implicats.
En aquesta visita s’ha pogut comprovar l’avançat de les obres d’instal·lació dels 2.200 metres lineals repartits en tres vies formigonades que permetran la càrrega i descàrrega de contenidors quan la instal·lació entri en explotació. Així mateix, en aquest moment s’estan acabant els treballs de diverses canalitzacions, murs i moviments de terres, activitats necessàries per a les següents fases d’obra, com l’apilament de material ferroviari (balast, travesses i carril) per a la construcció de les altres vies de la Terminal.
Més en concret, en aquest nou port sec es muntaran 5.000 metres de vies en balast que es faran servir per operar a la terminal intermodal amb els trens de mercaderies que hi arribin, de fins a 750 metres de longitud, i que la connectaran amb la línia fèrria que travessa tot el Corredor d’Henares, un dels eixos ferroviaris de mercaderies més importants de l’Estat en comunicar el centre de la península tant al nord-oest amb Saragossa-Barcelona-França com al sud amb Algesires.
Respecte a això, l’alcalde ha recordat que aquesta infraestructura suposa “dotar al projecte Puerta Centro – Ciudad del Transporte de l’eina que el convertirà en el centre logístic més important del centre de la Península Ibèrica, obrint-nos la porta al mar Mediterrani i el flux de mercaderies que es mouen des de i cap a Orient Mitjà i Àsia”, un fet que està multiplicant l’interès de grans empreses multinacionals per instal·lar-se en la zona, “i és per això que ja estem treballant intensament per a duplicar l’actual superfície destinada a naus i indústria productiva d’aquest polígon, la qual cosa unit a l’ampliació del Polígon d’Henares suposa un futur prometedor per a Marchamalo, Guadalajara i tot el seu entorn”.
Properes fites en l’ execució del projecte
A més de la ja esmentada instal·lació de vies fèrries en aquest nou port sec de la Ciudad del Transporte, també en els pròxims mesos i abans de finalitzar aquest any 2024, les obres compliran una fita molt important en iniciar-se la pavimentació dels 25.000 metres quadrats de formigó de la lloa que permetrà emmagatzemar els contenidors de mercaderies que arribin o siguin expedits en tren fins o des d’aquesta infraestructura.
Una cosa que a continuació vindrà succeït de més treballs de condicionament a la parcel·la fins que, durant els primers mesos de l’any que ve, es dugui a terme el delicat procés de connexió definitiva de les vies de la plataforma intermodal amb la via fèrria principal de la línia Madrid-Saragossa-Tarragona-Barcelona, treballs ja autoritzats per ADIF però que requeriran d’un procés d’estreta coordinació amb l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries nacional.