La vuitena edició del Med Hub Day, organitzada pel Port de Tarragona i patrocinada pel clúster ChedMed, ha conclòs avui 15 de novembre al migdia.
L’esdeveniment va començar ahir dijous amb una de les novetats preparades per aquest any, la visita en a les instal·lacions portuàries tarragonines dedicades als líquids a doll. En el seu discurs de benvinguda, el president de l’APT, Santiago J. Castellà, va destacar l’estratègia actual del Port en termes de tràfic de líquids i la seva relació amb la transició energètica. Castellà ha assenyalat que la ubicació estratègica del Port de Tarragona i la capacitat industrial del territori permeten consolidar-se com a referent a la Mediterrània per a nous productes de transició energètica, com l’hidrogen i els biocombustibles, així com per al CO2 capturat al hinterland, gràcies al suport del clúster petroquímic.
El president del Port també va destacar que “la col·laboració públic-privada és clau, especialment amb l’Associació d’Empresaris de Tarragona, el clúster ChemMed i la VAll de l’Hidrogen de Catalunya, creant un ecosistema idoni al Camp de Tarragona per afrontar reptes futurs. A més, el Port destaca la necessitat d’incrementar la presència del talent femení al sector logístic portuari per assegurar un futur equilibrat i just.”
Ports i transició energètica
La següent ponència del Med Hub Day 2024 va anar a càrrec de Jordi Anglès, responsable de comercial del Port de Tarragona, on va destacar la importància cabdal del sector químic a Tarragona i la necessitat de preparar-se, com a infraestructura pel futur. Anglès també va subratllar els avantatges competitius per esdevenir un hub de l’hidrogen i productes derivats tant per la importació com l’exportació al ser el port més pròxim als nodes de generació d’Aragó i Castella i Lleó, connectats amb la futura H2MED amb Tarragona i, en definitiva, el port ideal per la importació des d’Àfrica i Pròxim Orient.
Després de les dues primeres intervencions per part dels membres de l’Autoritat Portuària de Tarragona va ser el torn de Sandra de Mey, Commercial Manager de North Sea Port. De Mey, va donar la visió d’un port de la zona ARA en relació a la visió i estratègia comercial que segueixen sobre hidrogen i derivats. La representant del North Sea Port ha explicat també els importants desenvolupaments en aquesta regió i com estan preparant i construint noves infraestructures per apropar els nous tràfics al seu hinterland.
L’última conferència, va anar de la mà d’ Anaëlle Boundry, assessora principal de Política de Desenvolupament Sostenible, Energia i Creixement Blau i Coordinadora d’EcoPorts, que va realitzar una sessió magistral sobre l’evolució dels ports cap a hubs energètics. Va exposar les principals prioritats dels ports en termes de sostenibilitat i diferents resultats d’estudis i anàlisis relacionats amb el paper dels ports en la transició energètica.
Segona jornada, les noves energies i la indústria
La jornada de divendres ha començat amb dues ponències online. La primera ha anat a càrrec de Jose Ramon Freire, president de l’Associació Espanyola de l’Amoníac Renovable, que ha explicat el paper d’aquesta entitat i ha subratllat les oportunitats que la Mediterrània pot tenir en tràfics d’amoníac, especialment com a punt d’entrada de tràfics a Europa i l’aposta per nous serveis de bunkering.
La següent ponència ha estat del director de recerca a SINTEF – una de les organitzacions de recerca independents més grans d’Europa-, Eirick Falck da Silva, que ha explicat de forma molt detallada els processos de captura, emmagatzematge i possible ús de carboni per part d’indústries difícilment descarbonitzables. La seva ponència ha inclòs la descripció d’un projecte de recerca en què s’ha detectat Tarragona com a potencial punt hub per a tràfics d’exportació de CO2 capturat. No de manera exclusiva en la nostra regió, si no també en zones adjacents com Barcelona o Marsella.
L’última conferència abans de la pausa ha anat de la mà Victoria Laura Barrio, professora catedràtica de la Universitat del País Basc, on ha explicat, des d’un punt de vista acadèmic, la situació del transport d’hidrogen, explicant en detall un projecte basat en tecnologies LOHC (tecnologia per emmagatzemar i transportar hidrogen de forma segura en forma líquida a temperatura ambient).
Després de la pausa la vuitena edició del Med Hub Day ha arrancat la seva recta final amb l’exposició d’Amit Rao, consultor de l’empresa S&P Global Commodity Insight. L’expert és un gran col·laborador de l’esdeveniment on destaca sempre per les seves valuoses intervencions. En aquesta edició, Rao, ha fet una prospectiva del mercat dels productes energètics a Europa, amb un focus especial a la Mediterrània. Finalment, dins de les conclusions, ha apuntat les oportunitats que Tarragona pot jugar en els nous tràfics que afecten al sector energètic.
Taula rodona
Després d’aquestes ponències s’ha donat pas a la taula rodona del Med Hub Day. En aquest panel d’empreses petroquímiques ha participat Jacint Domènech, director de DOW Chemical, Álvaro Iglesias, de Covestro i Ana Belén Cifuentes, de Schedulling & Lo, i ha comptat amb la moderació de Kate Rainford, de Tank Storage.
En aquesta taula rodona s’ha abordat la visió estratègica de les empreses per als anys 2030 i 2050, destacant els objectius a llarg termini en sostenibilitat i transició energètica. També els reptes logístics que plantegen aquests nous requeriments, com ara la necessitat de major col·laboració entre agents i ports, i l’augment de l’ús del ferrocarril per reduir l’impacte ambiental. A més, s’ha reclamat una millora en infraestructures ferroviàries, així com noves connexions de canonades i línies elèctriques. També s’ha remarcat el paper clau del Port en aquesta logística transformadora, generant un interessant debat sobre el futur de la indústria energètica a Europa.
L’última ponència ha anat a càrrec de Teresa Rasero, presidenta de FEIQUE (Federació Empresarial de la Indústria Química Espanyola) que ha donat una visió transversal sobre el futur de la indústria energètica a Europa, amb especial atenció a Tarragona. Ha destacat les necessitats en infraestructures, treball col·laboratiu amb les administracions i tots els agents de la cadena de valor, apuntant diferents reptes a superar per mantenir una indústria competitiva.