El Port de Barcelona és el port europeu que més creix el 2017

El Port de Barcelona va registrar al 2017 uns resultats rècords en els principals indicadors de tràfic, unes xifres que li han permès fer un important salt d’escala i ser el port europeu que més creix. El tràfic total (que integra totes les modalitats de càrrega) va superar per primera vegada els 61 milions de tones, amb un increment del 26% respecte a l’any anterior.

A aquest resultat ha contribuït de manera notable l’excel·lent comportament del tràfic de contenidors, un dels segments d’activitat més estratègics per al Port i també més representatiu de l’evolució de l’economia de l’entorn. Així, l’any 2017 es van assolir gairebé 3 milions de TEUs (en concret, 2.968.757 TEU), xifra que es tradueix en un increment del 32,3%.

En aquest creixement han tingut un pes important els contenidors de transbordament (+137%), aquells que són descarregats d’un vaixell per a tornar-se a embarcar cap a la seva destinació final. Tot i que aquesta activitat no té una relació directa amb l’economia de l’àrea d’influència del Port, sí que contribueix a fer més competitives les operacions d’estiba i a aportar major connectivitat als importadors i exportadors de la regió.

El comerç exterior de contenidors també ha experimentat una evolució molt positiva. La càrrega contenitzada d’importació ha sumat 561.103 TEU (+8,3%) i la d’exportació (més significativa en volum, amb 705.204 TEU) ha crescut un 2,6%. Aquestes dades també suposen un important grau de recuperació respecte als nivells precrisi. En el cas dels contenidors d’exportació, la reactivació dels fluxos es va iniciar ja al 2010, però cal destacar que al 2017 el Port de Barcelona ha encaminat un 68% més d’aquest tipus de càrrega que al 2007. D’altra banda, també és molt significatiu que l’any passat es va superar, per primera vegada, el que fins ara era el millor registre de contenidors d’importació, assolit el 2007. En concret, la instal·lació catalana canalitza un 3% més de càrrega contenitzada d’importació que fa 10 anys.

La Xina es manté com a primer soci comercial del Port de Barcelona, tant pel que fa a les importacions (el 44,3% dels contenidors de comerç exterior que es descarreguen a la capital catalana prové del gegant asiàtic), com a les exportacions (ja que és el receptor de l’11,6% dels contenidors que surten del Port). La resta de socis comercials de la instal·lació catalana, així com la tipologia de productes canalitzats, es troben altament diversificats.

Els líquids a granel també han assolit al 2017 el millor registre de la història del Port, amb un total de 14,4 milions de mercaderies transportades (principalment hidrocarburs) i un increment del 27% respecte a l’any passat. Destaquen els creixements de productes específics, com ara el gas natural

(+64%), la gasolina (+30%) i els productes químics (+23%).

En el cas dels sòlids a granel, amb 4,4 milions de tones de mercaderies i un increment proper a l’1%, han tingut una evolució especialment positiva la fava de soja (+10%) i els cereals i farines (+13%).

Pel que fa a la càrrega rodada (aquella que s’embarca mitjançant camió, plataforma o remolc), el port català ha canalitzat 393.601 unitats de transport intermodal (UTI), amb un augment del 6,2%. Aquest apartat inclou la mercaderia que es transporta a les Illes Balears i Canàries, però també la càrrega de les autopistes del mar (serveis regulars entre Barcelona i diverses destinacions d’Itàlia i del Nord d’Àfrica). En el cas de les autopistes del mar (o serveis de short sea shipping), Barcelona ha encaminat un total de 144.723 UTI (+7%), resultat que es tradueix en una xifra idèntica de camions que han estat desviats de les carreteres al mode marítim, més eficient a nivell econòmic i medi ambiental. El registre assolit per les autopistes del mar també suposa un rècord històric per a la instal·lació i contribueix de manera notable a l’impuls de cadenes logístiques sostenibles en l’àmbit de la Mediterrània.

Durant el 2017 el Port de Barcelona ha canalitzat un total de 837.273 vehicles, un 8,7% menys que l’any anterior. Cal destacar que la producció i les exportacions de vehicles a l’Estat espanyol també van experimentar un descens durant l’any passat, fet que es reflexa en els resultats del tràfic de vehicles de la instal·lació catalana. Tot i així, el Port de Barcelona es manté com el port líder del sistema portuari espanyol en moviment d’automòbils.

Fecha del Taller: