La necessitat d’avançar definitivament en la digitalització dels ports i descarbonitzar-los, a més de compartir informació i coneixements entre tots els implicats en els sectors marítim i portuari, han estat les claus de les presentacions i xerrades d’aquests dies a l’Smart Ports:Piers of the Future. La relació port-ciutat, l’adaptació dels ports a les crisis que afecten la navegació en diferents punts del planeta, la prevenció del cibercrim i el desenvolupament de la intel·ligència artificial també han destacat als debats que s’han celebrat en aquesta sisena edició d’aquest esdeveniment impulsat pel Port de Barcelona, que ha tingut lloc aquesta setmana dintre del Tomorrow.Blue Economy, a la fira Smart City Expo World Congress (SCEWC).
Vuit dels ports més innovadors del món formen Smart Ports:Piers of the Future. Són els d’Anvers-Bruges, Barcelona, Busan, Göteborg, Hamburg, Los Angeles, Montreal i Rotterdam. Aquest any, a l’esdeveniment celebrat a Barcelona, també han participat com a ports convidats dos asiàtics: els xinesos de Xangai i Ningbo; i dos nord-americans: Seattle i Quebec, als Estats Units i Canadà.
Smart Ports: Piers of the Future s’ha celebrat dintre del congrés Tomorrow.Blue Economy i la globalitat dels actes relacionats amb l’economia blava de l’Smart City s’han celebrat en una àgora pròpia, tot reforçant la difusió de totes les iniciatives en sessions obertes al públic, uns assistents que han omplert la seva capacitat en els dos dies de celebració.
A la presentació de les jornades, el nou president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, va estar acompanyat per Luc Arnoults, vicepresident del Port d’Anvers-Bruges; Patrik Benrick, cap de Desenvolupament del Port de Goteburg; Tino Klemm, CFO del Port d’Hamburg, i Michael DiBernardo, sotsdirector del Port de Los Angeles. Tots cinc van parlar dels grans reptes dels seus ports. Va destacar un tret comú: la col·laboració, la descarbonització del negoci, la resiliència i l’ús de les tecnologies més modernes per ser més eficients i sostenibles.
Prèviament, Carbonell, en la que ha estat la seva primera intervenció pública com a president d’un port on treballa des del 1991, va incidir en el repte que enfronten les instal·lacions de tot el món davant de dos problemes simultanis: les restriccions d’aigua que afecten el pas pel Canal de Panamà i la tensió geopolítica al Mar Roig, que toca directament a una altra via marítima mundial, el Canal de Suez. “No he vist mai una situació semblant. Això provoca un escenari nou al tràfic marítim mundial, al qual estem fent front per mantenir la cadena de subministrament”, va aclarir, compartint escenari amb Constantí Serrallonga, director general de Fira de Barcelona, Stewart Sarkozy-Banoczy, director del World Ocean Council, i Jordi Valls, quart tinent d´alcalde de l´Ajuntament de Barcelona.
Al llarg de dos dies, alts directius i responsables d’Smart Ports i dels ports convidats per aquesta edició, acompanyats també d’altres executius d’empreses i institucions com Lloyd’s, Drewry, IAPH, The Beacon o l’Agència Tributària, han tractat a l’àgora temes com l’ús de drons als molls per alleugerir certs treballs als ports, la lluita contra el tràfic il·legal, el manteniment de les cadenes de subministrament en escenaris problemàtics, la sostenibilitat i la progressiva integració de certes parts dels ports a les seves ciutats.
L’àgora del Tomorrow.Blue Economy, un espai compartit pel Port de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona a través de Barcelona Activa i World Ocean Council (WOC), va acollir també la celebració del Sustainable Ocean Summit (SOS) i el Global Blue Finance Summit (BlueFIN), fòrums organitzats pel WOC per fomentar la col·laboració empresarial i desenvolupar solucions financeres innovadores per facilitar el creixement de l’economia blava.
I també es va parlar àmpliament del BlueTechPort, iniciativa del Port de Barcelona que promou l’economia blava a la ciutat, tot buscant la combinació de la innovació i la sostenibilitat amb el mar i el litoral. Tant Emma Cobos, directora d’Innovació i Estratègia del Port de Barcelona, com Carles Anglada, director del World Trade Center, van parlar dels projectes futurs d’aquesta iniciativa, que aspira a ser un referent europeu i fins i tot mundial al sector de l’economia blava, gràcies a les instal·lacions actuals i sobretot a les noves, de més de 25.000m2 al moll de Sant Bertran per desenvolupar l’economia blava dels propers anys.
Com a exemple de les empreses ja presents a BlueTechPort i que ja tenen en marxa les seves iniciatives al Pier 01 del Port de Barcelona, 18 ponents van presentar les seves start-ups en públic, per parlar de la seva aportació a l’economia blava en el context de un congrés, l’Smart City Expo World Congress, que cada any té més pes específic en la societat i l’economia internacional i on el Port de Barcelona és sempre present.