El Port de Barcelona ha presentat la primera connexió elèctrica a vaixell des de moll a partir d’un motor de gas natural. El motor, que substitueix el funcionament dels motors auxiliars de la nau durant la seva estada a port, és un dels projectes més destacats del Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire del Port de Barcelona, que té com objectiu de reduir de manera efectiva les emissions generades per l’activitat portuària.
Es tracta d’un projecte pilot liderat pel Port de Barcelona i emmarcat en el programa CORE LNGas hive, coordinat per Enagás i cofinançat per la Unió Europea, que inclou el disseny, construcció i posada en servei d’una unitat mòbil generadora elèctrica de gas; una unitat mòbil que conté dos dipòsits de gas natural liquat (GNL) i la gasificadora; i l’adaptació de les connexions elèctriques i del panell de control de L’Audace, el vaixell amb el qual s’ha desenvolupat la prova pilot.
Un disseny aplicable a qualsevol vaixell i en qualsevol port.
La unitat generadora i la unitat amb els tancs de GNL s’han instal·lat dins de contenidors de 40 peus per tal que puguin viatjar a bord del vaixell durant els trajectes entre ports i també siguin de fàcil càrrega i descàrrega i ràpidament instal·lables al moll on atraqui el vaixell. Es calcula que durant l’escala de L’Audace al Port de Barcelona, que dura una mitjana de cinc hores, l’ús de la connexió elèctrica des de moll evita l’emissió a l’atmosfera de 27 kg d’òxids de nitrogen (NOx). L’Audace és un vaixell ro-ro que transporta càrrega rodada (camions, plataformes i remolcs) entre la capital catalana i els ports de Las Palmas i Santa Cruz de Tenerife.
Aquest projecte, pioner a Europa, vol ser una solució versàtil i flexible per reduir les emissions als ports ja que ha estat dissenyat per a ser eficient i amb uns costos molt reduïts amb l’objectiu que pugui ser aplicable a qualsevol vaixell i en qualsevol port.
També participen com a socis en el projecte la naviliera Flota Líneas Suardíaz, que ha adaptat el vaixell L’Audace amb el qual s’està realitzant la prova pilot; la companyia Siemens, que ha construït el motor generador de gas; l’empresa Ham, que ha proporcionat els dipòsits de gas natural liquat (GNL); Bureau Veritas, que ha certificat el motor per al seu ús marí; i els ports de Tenerife i Vigo, on es donarà continuïtat a la prova durant els propers mesos. El projecte, que es va iniciar el mes de gener de 2016, disposa d’un pressupost total de 2,26 milions d’euros.
A l’acte, de presentació, celebrat a la Terminal Ferry Barcelona (Trasmediterránea), hi ha participat el director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell; el director Logístic i Comercial d’Enagas i coordinador del Projecte CORE LNGas hive, Fernando Impuesto; el president de Suardíaz, Juan Riva; l’assessor executiu del director general d’Engine Business de Siemens, José M. Bilbao; el director general de Ham, Antoni Murugó; el director tècnic de Puertos del Estado, Álvaro Rodríguez; i el cap de Medi Ambient del Port de Barcelona, Jordi Vila.