ChemMed es va fundar per atreure noves inversions a Tarragona

Jesús Loma-Ossorio, President de ChemMed

Josep Andreu, Vicepresident de ChemMed

 

Per què el Port de Tarragona i l’AEQT decideixen crear i posar en marxa el clúster ChemMed?

L’AEQT i el Port són les dues institucions tractores d’un total de més de 30 organitzacions que tenen relació amb el sector químic en aquest territori. Cal destacar, a més, que en aquesta primera línia de creació del clúster apareix també Aitasa (Aigües Industrials de Tarragona).

El motiu fundacional de ChemMed va ser anticipar el futur. Treballar en conjunt, posar en valor les fortaleses que ofereix Tarragona i atreure noves inversions que assegurin el futur de la Indústria Química en el territori.

 

Quins són els principals objectius de ChemMed?

Projectar la marca Tarragona com una destinació idònia per a la inversió. Ja sigui directament en el sector químic com en tota la indústria complementària que gira al seu voltant.

 

I les principals magnituds de l’AEQT pel que fa a infraestructures industrials, empreses que la integren i xifres de producció i exportació de productes?

La Indústria Química a Tarragona està formada per 1200 hectàrees de sòl industrial, repartides en dos polígons i el mateix Port de Tarragona. Aquesta dóna feina a 10.000 treballadors i indueix un total de 35.000 llocs de treball. A dia d’avui a Tarragona es produeix el 25% de la química espanyola i el 50% de la catalana, sent el pol de competitivitat en química més important de la Mediterrània i del Sud d’Europa.

 

¿I quines infraestructures portuàries i industrials posa el clúster ChemMed a disposició del mercat per atreure noves inversions?

50 anys d’història han servit a les empreses i al Port per generar unes sinergies que estan al servei de les companyies establertes i a les que han d’arribar. En molts fòrums diem, “Connecta’t i produeix”, ja que d’aquests avantatges en forma de sinergies surten moltes solucions, en matèria d’infraestructures, per a les empreses que vulguin invertir: parcs de bombers, racks de canonades, servei d’abastament i regeneració de aigua, emissari comú, solucions logístiques, i molts altres que faciliten la implantació d’una empresa.

 

Al Port de Tarragona, ¿quines inversions s’han fet per contribuir al creixement de la indústria química?

En les últimes dècades, el Port de Tarragona ha realitzat importants inversions per disposar de les millors instal·lacions i serveis amb l’objectiu de potenciar el que és el seu principal tràfic: petroquímics i químics. Sens dubte, les facilitats portuàries del Port de Tarragona han contribuït a la important inversió del sector petroquímic en el territori. Els pantalans, actualment operats per Repsol i Asesa; la xarxa ferroviària interna; el moll d’hidrocarburs; la recent inaugurada ampliació del moll de la Química i la terminal ferroviària intermodal són algunes de les principals infraestructures dutes a terme pel Port i que responen a l’objectiu de consolidar-lo com un dels ports líders a la Mediterrània

 

Quins serien els principals eixos d’actuació marcats en el nou Pla Estratègic de ChemMed

El pla estratègic, en què estem acabant de treballar, reflecteix, primer, la línia interna d’actuació. Partim d’un DAFO per posicionar-nos, saber en què hem de millorar i com posicionar-nos per atreure aquestes noves inversions, ja siguin d’empreses que no estiguin encara aquí o empreses establertes que ampliïn a Tarragona la seva varietat productiva.

 

Per què la indústria química de Tarragona i el Port aposten pel transport intermodal?

La interconnexió dels diferents mitjans de transport és el gran repte del Port de Tarragona a curt termini per poder consolidar-se com un important eix comercial de transport i de distribució. Des de la visió de creixement que tenim tots dos, Port de Tarragona i indústria química, centrem esforços a articular i imbricar cadenes logístiques de producció, transport i distribució per a conformar un entorn productiu i logístic de gran importància en els quals es realitzin activitats industrials, comercials, logístiques, etc. de gran valor afegit.

 

Quines infraestructures intermodals ferroviàries té i tindrà el Port per al transport d’aquest tipus de mercaderies?

La terminal ferroviària intermodal, situada al costat de la terminal de contenidors vora de la indústria química i oberta a les empreses del territori; i la Zona d’Activitats Logístiques, amb 100 hectàrees de superfície, són algunes de les principals infraestructures internes en què està treballant el Port de Tarragona per donar un impuls a l’activitat logística del territori. Indubtablement aquestes infraestructures milloraran l’oferta i la competitivitat de la infraestructura portuària en els propers anys.

Fecha del Taller: