Jaume Esteve
Conseller Delegat de Wtransnet
Wtransnet va néixer el 1996 com a borsa de càrregues, quins motius van portar a la seva creació?
Ara fa 20 anys vam decidir crear la borsa de càrrega Wtransnet perquè vam pensar que un mitjà de comunicació com Internet, que aleshores començava a arribar al nostre país, podia ajudar el sector del transport a solucionar un dels seus grans problemes: la comercialització dels serveis, especialment pel que fa a trobar càrregues de retorn des dels diversos punts del territori als quals els transportistes anaven per encàrrec dels seus clients.
Disposar d’un punt centralitzat d’informació en temps real en el qual tothom que tingués càrregues i camions disponibles pogués donar-lo a conèixer era posar en comú a l’oferta i la demanda en un únic espai i així tant uns com els altres podien ser més eficients.
Quines dificultats es van trobar?
Moltes i diverses. D’una banda, a tot aquell al que explicàvem el projecte li semblava fantàstic, però no estava disposat a participar fins que no tinguéssim un nodrit grup d’usuaris.
D’altra banda, en aquella època les empreses de transport i els transportistes no disposaven d’ordinadors; com a molt tenien un Amstrad o un Commodore, que no servien per al que volíem desenvolupar. A més, desconeixien el que era Internet, motiu pel qual havíem de vendre’ls la subscripció a la borsa de càrregues, el servei, un ordinador, un mòdem i un navegador; instal·lar-li tot i ensenyar-li a connectar-se a Infovia i a utilitzar el sistema.
En definitiva, vam haver de fer molta pedagogia i anar canviant els hàbits de treball en el sector, que estava acostumat a utilitzar el telèfon i no l’ordinador per contractar càrregues i camions i tancar serveis de transport.
Afortunadament tot va començar a canviar quan es van començar a popularitzar les ADSL i vam començar a créixer en nombre de clients d’una manera apreciable a partir de 1999.
Quins diria que són els trets que diferencien Wtransnet i quins han estat els seus èxits?
Un dels principals èxits de Wtransnet ha estat el haver-nos convertit, a Espanya i a Portugal i també en altres països d’Europa, en un punt de referència a Internet al qual les empreses del sector logístic, des del gran operador fins l’autònom amb un camió, acudeixen quan tenen necessitat de contractar càrregues o camions.
Una altra factor que ens gratifica és el sentit de pertinença dels usuaris al col·lectiu Wtransnet. Tenim molts clients que utilitzen altres borses de càrregues però ens diuen que són de Wtransnet. I creiem que això és realment així perquè, des del primer dia, vam tenir molt clar que perquè un servei d’aquest tipus funcionés havia d’haver un factor de confiança molt elevat. I des del principi sempre vam dir i vam demostrar que la nostra borsa de càrregues era un punt de trobada de gent seriosa que basa el seu treball en la col·laboració amb altres empreses, però compartint uns mateixos valors de responsabilitat i professionalitat amb la finalitat última de generar oportunitats de negoci per a totes les parts
Actualment, Wtransnet és molt més que una Borsa de Càrregues?
Wtransnet és més que una bossa de càrregues perquè la nostra plataforma ofereix un altre tipus d’eines; d’una banda, de seguretat en la contractació de serveis i, de l’altra, de networking, que posen en contacte a les empreses, amb la finalitat última que els nostres usuaris mai li hagin de dir que no al seu client i que sempre puguin dur a terme els serveis col·laborant amb altres transportistes. Exemple d’això últim és la borsa de rutes, que permet al transportista oferir serveis per a rutes en les que és competitiu i fiable perquè les fa freqüentment.
El 2015, ¿quins van ser els principals resultats de la companyia?
Vam tancar 2015 amb unes 10.500 empreses registrades de 20 països europeus i uns 24.000 usuaris. Del total d’empreses, de les quals 8.000 són espanyoles, un 20% són operadors, un 35% empreses amb més de set camions i la resta amb menys. Així mateix, vam créixer en 500 nous clients, vam facturar uns 9 milions d’euros i es van publicar 5 milions d’ofertes de càrrega i 2.400.000 camions; el nombre de recerques va superar els 14 milions.
D’altra banda, a Wtransnet, l’equip està format per 140 persones, tenim una taxa de renovació de contractes d’usuaris del 93%, és a dir, que vam registrar poques baixes i any rere any hem anat creixent, fins i tot en els pitjors moments de la crisi.
Quins objectius s’han marcat per al 2016?
De cara a aquest any volem créixer en alguns països d’Europa, principalment a Itàlia, a on ens hem implantat com Wtransnet, i a Alemanya, perquè és un país en el que cada vegada es genera més càrrega i en el que els transportistes espanyols i portuguesos volen trobar clients.
El nostre objectiu el 2016 és créixer un 12%, arribant als 11.400 clients entre tots els països, i estendre l’ús de les noves eines que estem desenvolupant.
Aquestes noves eines són les integrades en Wtransnet Corporate; ¿De quines solucions estem parlant?
Wtransnet Corporate és una solució per a la gestió de la subcontractació de serveis que compta amb diferents mòduls: Tracking, Doc&Data i Cargo PLUS.
El mòdul de tracking l’hem desenvolupat a petició dels grans grups logístics que necessitaven una eina per tenir informació en temps real sobre com s’està executant la ruta completa dels seus enviaments i, especialment, tenir la confirmació del lliurament de la mercaderia. L’avantatge de la nostra App de tracking és que es pot integrar amb altres proveïdors de serveis de localització, amb la qual cosa aquesta solució és un punt d’interconnexió i d’entesa amb els diferents sistemes que porten els camions.
La solució Doc&Data serveix per gestionar tota la documentació relacionada amb el transportista, gràcies al fet que a Wtransnet ens ocupem de l’homologació de les certificacions dels transportistes com a proveïdors dels grans grups logístics. Per això, revisem que tots els documents siguin correctes per assegurar a les empreses que els seus proveïdors compleixen totes les normatives, estan legalitzats i amb la documentació al dia tant del vehicle com del xofer. En aquesta plataforma tenim ja uns 15.000 transportista europeus homologats.
Finalment, Cargo PLUS és una eina que automatitza part de la gestió que porta a terme el personal de trànsit i que ajuda a treballar amb un cercle de transportistes de confiança, atès que són coneguts, facilitant així l’eficiència en els serveis.
Totes les nostres eines i solucions es basen en la seguretat, la fiabilitat i la qualitat tecnològica.
Amb VIIA, Wtransnet ha creat la primera borsa de càrregues multimodal, ¿amb quins objectius?
A Wtransnet pensem que el transportista per carretera ha de deixar de ser un usuari exclusiu de les vies terrestres i, per això, ha de conèixer i poder accedir a altres mitjans de transport perquè els seus serveis continuïn sent competitius en preu i cost. El tren i el vaixell, o les autopistes ferroviàries i les del mar, són un bon exemple d’això perquè no són competidors del camió sinó aliats.
A la plataforma de Wtransnet hem inclòs una borsa de càrregues multimodal a través de la qual l’empresa de transport pot fer que els seus semiremolcs o unitats de transport facin una part de l’itinerari pujats al tren. Utilitzant aquesta eina, el transportista pot trobar un partner de confiança que s’encarregui de recollir el seu semiremolc, caixa o contenidor a la terminal ferroviària de VIIA per dur-lo a la seva destinació final. Així mateix, la borsa de càrrega multimodal és una oportunitat perquè el petit transportista, que té una tractora, faci més negoci duent a terme l’arrossegament d’aquesta càrrega que arriba amb tren.
A Wtransnet estem convençuts que la intermodalitat és una eina de millora i de competitivitat per al transportista per carretera.
Wtransnet també organitza les trobades professionals WConnecta …
WConnecta tanca el cercle del que és la nostra filosofia de ser una plataforma de generació de negoci. Es tracta de trobades basades en la fórmula de l’speed networking en què els usuaris de Wtransnet es poden conèixer en persona, ja que és així quan sorgeixen les veritables col·laboracions i sinergies; a la darrera trobada van participar més de 700 persones.