Smart Ports 2021: impulsar la innovació mitjançant la col·laboració

Smart Ports: Piers of the Future 2021 ha tornat a celebrar-se per tercer any consecutiu amb la participació d’alguns dels principals ports del món i dels diferents implicats en el transport i la logística per a respondre als principals reptes que afronten avui els ports i les ciutats.

Smart Ports 2021, que es transmet en streaming, a través de la plataforma: https://www.smartports.tv/ ha comptat amb més de 6.000 espectadors únics i més de 20.000 visualitzacions. Espectadors de tot el planeta (Colòmbia, Singapur, Marroc, Nigèria, Estats Units, Nova Zelanda, Índia i Indonèsia, entre d’altres) han seguit l’esdeveniment per conèixer què estan fent els ports per ser més intel·ligents, més ràpids i reduir la seva petjada de carboni.

Destacats líders portuaris han participat en l’Smart Ports 2021, com és el cas del president de Barcelona, Damià Calvet; el director de Los Angeles, Gene Seroka; i la presidenta d’Anvers, Annick De Ridder.

Durant les dues jornades els ponents han abordat la innovació als ports a través de la filosofia SMART (Sustainability, Multimodal, Agility, Resilience, and Transparency), presentant diferents aplicacions d’èxit desenvolupades en els seus àmbits i basades majoritàriament en l’aplicació de noves tecnologies, com són el 5G, la intel·ligència artificial, el machine learning, els drons o l’ús de la tecnologia HyperPort, entre d’altres.

Smart Ports 2021 s’ha celebrat en el marc de l’Smart City Expo World Congress, també organitzat a Barcelona, fet que ha propiciat que en el programa de l’Smart City també es parli de ports intel·ligents i que s’hagi debatut sobre com els ports i les ciutats a les quals serveixen han de col·laborar per a millorar els seus serveis als ciutadans. Els diferents ponents han destacat la importància que els ports avancin conjuntament en aspectes com la transició energètica i la reducció de la petjada de carboni, la digitalització dels processos i l’impuls de l’economia blava. Sobre aquest darrer aspecte, s’ha posat de relleu la necessitat de fer un bon ús dels recursos marins per a crear un futur sostenible i que faciliti alhora el creixement econòmic.

El Port de Barcelona va obrir l’esdeveniment presentant el projecte de geolocalització basada en la tecnologia 5G i la intel·ligència artificial per millorar el seguiment dels 9.000 vaixells que hi atraquen cada any, en la qual col·laboren les empreses IBM, Vodafone i Huawei.

El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, ha explicat durant la seva intervenció que “Smart Ports permet connectar als ciutadans i els ports de tot el món amb l’objectiu d’identificar oportunitats empresarials tot compartint experiències i pràctiques innovadores”. Calvet ha afegit que “la innovació no pot fomentar-se únicament des de la visió de les autoritats portuàries, sinó que cal saber també què necessiten les comunitats per a desenvolupar projectes que aportin beneficis als ciutadans”.

Gene Seroka, director del Port de Los Angeles, ha manifestat que “durant mil·lennis, els ports han estat vitals pel desenvolupament de la nostra civilització. Ara la col·laboració entre els ports intel·ligents és crítica per a l’evolució sostenible a llarg termini de la nostra societat”.

El director d’Intel·ligència i Innovació Empresarial al Port de Montreal, Daniel Olivier, ha dit que “Smart Ports: Piers of the Future és la principal referència mundial en ports intel·ligents, on els principals líders treballem plegats per consensuar un missatge comú i, somiant en gran i avançant a poc a poc, assolir un futur millor per a tots”.

En el mateix sentit el director general del Port d’Hamburg, Jens Meier, ha destacat que l’Smart Ports “és una gran oportunitat per a mostrar els temes principals de l’agenda dels ports així com els projectes més innovadors ja en marxa. Convertir un port en un port intel·ligent no sols significa garantir de manera eficient un futur sostenible definit per les noves tecnologies i l’optimització dels processos i les infraestructures existents dins del port, sinó que també requereix d’una cooperació multinivell entre les autoritats governamentals, les comunitats locals i les diferents parts implicades”.

Departament de Comunicació. Gabinet de premsa.

Emma Cobos, directora d’Innovació i Estratègia del Port de Barcelona, ha explicat en la presentació que “un 11% de les emissions mundials de gasos d’efecte d’hivernacle provenen de la logística, però només un 3% provenen del transport marítim. Els ports hem estat consumidors d’energia, però també hem de ser creadors i generadors d’energia. El futur depèn del paper dels ports en fer aquesta transició amb l’objectiu de descarbonitzar el transport marítim i, especialment, l’activitat portuària”.

Fecha del Taller: