La jack up, que va arribar el diumenge, 30 de març i és propietat de Noble Corporation, va ser transportada des de Dinamarca al Port de Tarragona en el vaixell especialitzat Heavy Lift Vessel (HLV), Cosco Xiang Rui Kou. En l’operació de descàrrega, realitzada durant la matinada d’aquest dimarts, 1 d’abril, hi han participat 80 persones, entre l’equip a bord de Noble Resolve i de l’HLV, remolcadors privats, personal d’Operacions Portuàries de l’APT i Policia Portuària, i l’equip de Hamilton/Transcoma, com a consignatari, entre altres efectius. En finalitzar-se el procés, la jack up està sent ara remolcada en direcció Sud, cap a la zona on es troba el magatzem Castor, per a iniciar el segellat i abandonament definitiu dels pous.
L’HLV va ancorar dins de la zona de fondeig del Port de Tarragona, a una milla nàutica del litoral de la ciutat, ja que l’operació de descàrrega d’aquest tipus de bucs requereix la profunditat necessària per a la immersió parcial del vaixell. Gràcies a aquesta immersió parcial, ha estat possible la descàrrega de la jack up per al seu transport -que ja s’està duent a terme- fins al magatzem Castor, situat al davant de la costa de Vinaròs.
Treballs previs
Ahir dilluns, van començar els treballs previs a la descàrrega de la plataforma. En el cas de Noble Resolve, aquestes tasques incloïen la verificació de la seva posició, la desconnexió dels serveis d’aigua per a refrigeració i contra incendis -que durant el transport de Dinamarca a Tarragona han estat subministrats pel buc HLV-, una inspecció visual de l’estat de totes les connexions crítiques de la plataforma i la preparació d’aquesta perquè es pogués amarrar als remolcadors que participen en l’operació.
A la jack up, viatja una tripulació de 50 persones. Durant la descàrrega, vuit d’elles es van quedar a bord, ja que van ser les encarregades de dirigir l’operativa i posar en marxa els sistemes crítics de la plataforma per a la seva posada en funcionament, un cop ja es trobava a l’aigua. La resta de la tripulació es va incorporar un cop acabada la descàrrega.
En el cas del vaixell semisubmergible HLV Cosco Xiang Rui Kou, els treballs previs van consistir en la retirada dels amarradors i altres subjeccions amb les quals la plataforma estava lligada al Heavy Lift Vessel. Així mateix, el buc va completar la maniobra per a assegurar quela coberta principal es mantenia per sobre de la línia de flotació. Això va permetre reduir el temps fins que l’HLV va assolir el calat final de descàrrega.
Descàrrega de la plataforma
L’operació de descàrrega va començar la matinada d’aquest dimarts, 1 d’abril. Inicialment, es va dur a terme el llast de l’HLV Cosco Xiang Rui Kou perquè se submergís parcialment, cosa que va permetre que la plataforma es quedés flotant. La immersió va tenir una durada d’unes quatre hores. Seguidament, es va comprovar l’estanquitat del Noble Resolve I, després de la corresponent inspecció, va començar la maniobra de descàrrega.
En ella, van participar-hi un total de quatre remolcadors, tres d’operadors privats -Mukallah, Skandi Laser i Skandi Tender- i un pertanyent a l’Autoritat Portuària de Tarragona.
En el primer pas de la maniobra de descàrrega, dos dels remolcadors es van ubicar en la seva posició de sortida i es va començar a desamarrar la plataforma del buc. El segon pas va consistir en l’amarratge de la plataforma als dos remolcadors i l’inici de l’alliberament de les cordes de cabrestant de l’HLV, cosa que va facilitar que la plataforma comencés a maniobrar per a ser descarregada.
En un tercer pas, les cordes de cabrestant es van deixar anar per complet a la vegada que els dos remolcadors continuaven movent la plataforma fins que aquesta progressivament va quedar flotant a l’aigua. En aquest punt, es va amarrar la Noble Resolve al tercer i quart remolcador, de manera que les quatre embarcacions van assumir el control de la plataforma.
Amb l’operació de descàrrega finalitzada, els remolcadors van posar rumb Sud i ara estan transportant la plataforma jack up Noble Resolve cap a la zona del magatzem Castor, davant de la costa de Vinaròs. Enagàs, per acord del Consell de Ministres del 31 d’octubre de 2019 que ordena el segellat i abandonament definitiu dels pous, té l’encàrrec de realitzar aquestes tasques, que començaran aquest mes d’abril.