Principals competències professionals en el sector de la logística

El consorci per a la Formació Contínua de Catalunya ha creat el Servei de Suport a les Empreses per acompanyar-les en la capacitació dels seus equips

Des del Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya s’impulsa formació adreçada prioritàriament a persones treballadores en actiu, amb l’objectiu de capacitar-les d’acord amb les tendències dels diferents teixits productius i els reptes actuals i de futur que presenta el mercat laboral.

Enguany, s’ha creat el Servei de Suport a les Empreses, iniciativa orientada a oferir acompanyament a les empreses en la gestió de la formació bonificada, la detecció de necessitats formatives i el disseny de la formació. Mitjançant l’assessorament tècnic i específic proporcionem eines i recursos a les empreses per guiar-les en la seva transformació a través de l’adquisició de nous coneixements i habilitats.

Tendències i reptes al sector Logística

En els darrers anys, la logística s’ha posicionat com un sector clau per a l’economia catalana, representant un 14,4% del PIB català. Paral·lelament, aspectes com la irrupció de les noves tecnologies, els avenços tecnològics, el compromís amb la promoció d’un model socioeconòmic més sostenible i la gestió del capital humà a les organitzacions impliquen l’assumpció d’un canvi de rumb cap a un nou ecosistema en el mercat laboral ple d’oportunitats, però també de reptes per a les empreses.

Els principals reptes derivats de la transformació digital s’enfoquen en l’ús del big data i la IA com a eines per facilitar la pressa de decisions informada, l’automatització de magatzems i l’aplicació de l’internet de les coses (IoT) per controlar en temps real les mercaderies i guanyar visibilitat sobre la cadena de subministrament.

En relació amb els desafiaments que planteja la sostenibilitat i amb l’objectiu de trobar un equilibri entre el creixement econòmic i la cura del medi ambient, el viratge del sector logístic s’encamina cap a l’anomenada logística verda, que implica una nova cultura empresarial que s’ajusti al disseny de i utilització de nous materials sostenibles en el packaging, l’ús d’eines TIC i d’IA per optimitzar les rutes i reduir temps, costos i l’impacte ambiental, així com millorar l’eficiència energètica i augmentar l’ús de les energies renovables.

Pel que fa a la gestió dels recursos humans, el sector de la logística ofereix grans oportunitats per a l’especialització i el desenvolupament professional. Les empreses es troben en una recerca constant de talent qualificat i amb habilitats tècniques i transversals que permetin afrontar els reptes que presenta una alta rotació i les dificultats per trobar talent especialitzat amb capacitat per fer front als reptes actuals i de futur. Aquest escenari fa que l’adquisició i actualització de competències sigui clau per reforçar la capacitat d’adaptació de les empreses davant les noves exigències d’un mercat laboral globalitzat, obrint noves vies de creixement professional.

Competències professionals més valorades en el sector de la Logística

Com s’ha esmentat anteriorment, la formació professional i contínua en el sector logístic és una eina clau per a l’adaptació de les empreses a les tendències i desafiaments que es plantegen en un present i futur immediat. Estem davant d’una professionalització del sector i, aquesta transformació, ha d’anar de la mà de la capacitació de les persones treballadores, mitjançant iniciatives de formació promogudes per les empreses i altres organismes que donin resposta a les necessitats formatives específiciques de cada organització.

Actualment, les competències professionals més demandades en el sector de la logística són tant sectorials com transversals, incidint especialment en aquelles que guarden relació amb la integració dels avenços tecnològics en els processos logístics,  els coneixements i habilitats per la creació d’una cultura corporativa verda i l’actualització constant en termes legals per créixer econòmicament en un entorn globalitzat. Així mateix, l’adquisició de competències transversals tenen un paper clau per acompanyar la transformació dels processos logístics d’una manera efectiva.

Algunes de les competències professionals més valorades al sector logística són:

Competències sectorials

  • Anàlisi de dades en el sector logístic (Big Data): identificar tendències per a la presa de decisions enfocada en l’optimització de la cadena de subministrament per a la millora de la productivitat.
  • Gestió de la planificació i previsió de la demanda: analitzar els fluxos d’entrades i sortides de mercaderies per optimitzar la planificació i generar previsions encertades en demandes de productes.
  • Aplicació de la Metodologia Lean: per identificar processos sobrecarregats a l’empresa o activitats que no aporten valor per a la millora de l’eficiència.
  • Direcció i gestió de la cadena de subministrament (Supply Chain): analitzar tot el procés de planificació, execució i control des de la fase d’aprovisionament fins la de distribució del producte.
  • Legalitat en les transaccions internacionals: coneixement sobre els aspectes bàsics en la administració i gestió de les transaccions internacionals.
  • Aplicació d’ estratègies d’importació i exportació de mercaderies: fixar objectius per exportar i importar mercaderies i minimitzar els riscos entre els compradors i venedors potencials.
  • Aplicació i avaluació d’ actuacions de logística verda: procedimentar les actuacions de les empreses del sector logístic d’acord amb els objectius de sostenibilitat.

Competències transversals

  • Gestió de projectes: aplicar coneixements específics en la planificació i gestió del temps, recursos, necessitats, terminis i la reacció a contratemps.
  • Idiomes: comunicació mitjançant lectura, escriptura, parla i escolta en la llengua.
  • Prevenció de riscos laborals: conèixer els riscos laborals específics de cada lloc de treball.
  • Canvis legislatius: canvis legislatius en matèria de comerç internacional i d’aduanes.
  • Lideratge: característiques i valors que guien les accions d’un/a líder envers a les persones treballadores i l’empresa.
  • Capacitat d’adaptació davant del canvi: canvi en l’actitud o en el comportament per assumir de forma efectiva les modificacions en el lloc de treball.
  • Habilitats de comunicació efectiva: intercanvi i transmissió de conceptes, idees, pensaments i sentiments a través d’un mitjà.
  • Negociació: capacitat d’exercir influència sobre els altres, gestionar acords i prendre decisions de forma consensuada.

Beneficis de la formació a les empreses

La formació contínua juga un paper fonamental en la millora tant interna com externa de les empreses, especialment en sectors dinàmics com la logística. D’aquesta manera, la formació contínua es converteix en un valor afegit tant per a l’empresa com per als seus clients i socis comercials.

Beneficis interns            :

  • Millora de l’eficiència en el lloc de treball
  • Augment de la productivitat
  • Millora de la capacitat d’innovació i adaptació
  • Afavorir processos d’atracció i fidelització del talent
  • Augment de la motivació i satisfacció laboral.

Beneficis externs :

  • Millora de la imatge de l’empresa
  • Alineament amb les tendències del setor i mercat laboral
  • Relacions amb clients i proveïdors més satisfactòries
  • Presència d’empreses en projectes comunitaris
  • Capacitació en pràctiques responsables de medi ambient i benestar social

Nou servei de Suport a les Empreses del Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya

El Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya ha posat en marxa el Servei de Supot a les Empreses, que ofereix informació i assessorament a les empreses en:

  • Formació programada per les empreses.
  • Detecció de necessitats formatives i competencials.
  • Disseny de les especialitats formatives.
  • Implementació i avaluació de la formació a l’empresa.

Les empreses interessades, hi poden contactar a través del correu empreses.conforcat@gencat.cat, el telèfon 935 186 954 o agendant una trobada en aquest enllaç.

Trobareu més informació al nostre web.

Fonts d’informació

  • Alliance for Logistics Innovation through Collaboration in Europe (ALICE). AI in logistics.
  • Alliance for Logistics Innovation through Collaboration in Europe (ALICE). European Technology Platform for Logistics Innovation.
  • Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya. Perfil competencial: Transport i manteniment de vehicles.
  • Foro Logística. VII Estudio de Tendencias de Empleo y Talento logístico.
  • Revista Oikonomics. Logística y cadena de suministro en la nueva era digital. Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
  • Revista Oikonomics. La logística del mañana: retos y oportunidades en la era digital. Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

Fecha del Taller: