Port Tarragona tanca el 2023 amb més de 33 milions de tones

El Port de Tarragona ha tancat l’any 2023 amb 33.030.021 tones en tràfic de mercaderies, un resultat impulsat principalment per nous rècords en productes agroalimentaris i cru de petroli. Aquest bon comportament dels tràfics tradicionals el situa com el port que més creix en la llista dels 10 ports amb més moviment del sistema portuari estatal i li permet compensar la disminució de tràfics com el carbó i la càrrega general contenitzada. Els cereals, pinsos i farines van assolir 7,6 milions de tones (+28,5% respecte a 2022) i el cru de petroli va assolir 9,8 milions de tones (+24,8% respecte a 2022).

Port Tarragona tanca l’any 2023 amb uns ingressos de més de 64 milions d’euros (64,5M€), un resultat similar al de l’any passat (64,7M€) i que confirma el salt qualitatiu realitzat l’any passat. Els dos darrers exercicis han suposat un increment d’ingressos de prop de 20% respecte als exercicis de 2021 i anteriors, en què els resultats oscil·laven entre 50 i 57 milions d’euros de vendes anuals.

El president del Port de Tarragona, Saül Garreta, afirma que “la solidesa estructural del Port és un punt fort que s’ha d’aprofitar per implementar amb garantia d’èxit l’estratègia #RumbEcoPort2027 per a la transició energètica del sector portuari i la descarbonització de la cadena logística”.

El president de l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT) també ha qualificat els resultats de 2023 com “uns bons resultats, si tenim en compte els reptes que el Port ha hagut de fer front durant 2023”. Garreta ha destacat la preocupació per part dels agents econòmics que durant l’any passat pels efectes que fenòmens globals han tingut en la cadena de subministrament, com la invasió russa d’Ucraïna, els atacs als vaixells al Mar Roig, el canvi climàtic, i els reptes en clau local, com la sequera, la disminució del tràfic de carbó o la recuperació de la concessió de la terminal de contenidors”. Per al president de l’APT, el Port de Tarragona ha sabut substituir aquests tràfics amb un impuls dels tràfics tradicionals “amb rècord de cereals i de cru de petroli, i un augment en tràfics cada cop més consolidats com la fruita tropical, els vehicles nous, minerals i productes siderúrgics.”

El president de l’APT ha explicat que “la solidesa econòmica del Port permetrà seguir amb bon ritme el cicle inversor en les infraestructures estratègiques que permetran que el Port de Tarragona enfronti amb garanties d’èxit un futur marcat per la sostenibilitat, la transició energètica i la transformació econòmica”. Per a Garreta, “la solidesa estructural del Port és un punt fort que hem d’aprofitar per a implementar l’estratègia #RumbEcoPort2027 per aconseguir realitzar la transició energètica del sistema portuari i la descarbonització del sector de la logística”.

Rècord en tràfics estructurals

El tràfic marítim de l’any 2023 ha estat de 33.030.021 milions de tones (Mt), un 9,9% superior al moviment de l’any 2022 que va assolir uns resultats de 30,05 milions de tones. Aquest resultat és conseqüència bàsicament del bon comportament dels tràfics tradicionals del Port, especialment els líquids a doll. Mentre que el trànsit de líquids a nivell estatal va disminuir un 3,7% l’any passat, a Tarragona va créixer un 16,4%, sent el port amb el percentatge més gran de creixement en aquest sector i situant-se com el tercer port de l’Estat en importacions de grans líquids.

Líquids a doll

Els Líquids a doll ha estat el grup amb més moviment en xifres absolutes amb un total de 20.567.743 tones i augmentat un 16,4% respecte a 2022. Impulsats pel creixement del 24,8% del cru de petroli (rècord històric) i altres productes petrolífers en un 13,6%.

El moviment de cru ha estat de 9,79 Mt, un 24,8% més que l’any 2022, que va ser un any amb parada a les instal·lacions de Repsol amb incidència en el tràfic d’octubre i novembre d’aquell any. El cru de petroli ha finalitzat l’exercici establint una nova fita històrica ratllant els 10 milions de tones i superant els 9,72 Mt de l’any 2019, quan es va establir un rècord en la seva manipulació. El cru es manté com el principal producte en l’activitat del Port de Tarragona, l’any 2023 representa el 27% del tràfic marítim. Dintre de la sèrie històrica d’aquest segle, el seu pes ha anat variant entre el 21% de l’any 2011 al 30% de l’any 2003.

Sòlids a lloure

L’altre gran grup tractor dels tràfics del Port de Tarragona ha estat els sòlids a lloure que augmenten un 8,9%, amb un increment dels agroalimentaris (cereals, pinsos i farines) del 28,5% marcant un nou rècord històric amb 7,6 milions de tones. Per altra banda, seguint el camí de la sostenibilitat, els molls tarragonins han disminuït el tràfic de carbons i coc de petroli en un 53,6%.

En aquest grup, el tràfic més destacat de l’exercici ha estat el dels cereals i les seves farines amb 6,50 Mt i un creixement del 52,7% respecte a les dades del 2022. El 2022 amb 4,25 Mt va significar el rècord històric del tràfic de cereals, superant els 4,21 Mt del 2019. Les dades del 2023 superen en 2,24 Mt l’anterior rècord i augmenta el lideratge del Port de Tarragona en aquest tràfic a l’Estat i a la Mediterrània. Els 6,50 Mt del grup estadístic dels cereals i les seves farines es converteix en el de major moviment de sòlids a lloure en el Port de Tarragona, superant els 6,43 Mt de carbó de l’any 2008, el que demostra un gran canvi de tendència.

La mercaderia més significativa entre els cereals ha estat el blat, que representa prop del 49% de les tones manipulades d’aquest grup, amb un creixement respecte a l’any anterior d’ 1,95 milions de tones, el que significa que ha multiplicat per 2,5 les tones mogudes. La segona mercaderia ha estat el moresc (blat de moro o panís) que representa el 39% dels cereals, la tercera l’ordi amb un creixement de 538 mil tones el que multiplica per 5,4 les dades del 2022 i que representa el 10% del total de cereals.

Els dos anys d’extrema sequera que ha patit el país ha estat la causa de les grans quantitats d’importacions de cereals que es necessiten per substituir els milions de tones que la collita nacional no ha pogut proveir al mercat. El principal país de procedència del tràfic de cereals i les seves farines ha estat Ucraïna amb el 42% i, a continuació Brasil i Romania amb el 15%. També s’han importat cereals del Canadà (300 mil tones), Letònia (145 mil t), Rússia (98 mil t), Alemanya (75 mil t)i Lituània (67 mil t).

Càrrega general

La càrrega general ha estat l’únic dels tres grups que disminueix la seva activitat tot i que es veuen compensats per l’increment en els altres dos grups de tràfics, líquids a doll i sòlids a lloure. Aquest comportament és degut bàsicament a la recuperació de la concessió de la terminal de contenidors al Moll d’Andalusia, en la qual s’està treballant per una nova concessió, i pel tancament de la línia ro-ro amb Turquia a finals de l’exercici 2022; lleugerament compensat pel destacable increment de contenidor refrigerat (+18% TEUs refrigerats).

No obstant això, “el Moll d’Andalusia no ha parat de funcionar, ja que l’APT en atenció a les necessitats de la comunitat portuària atorgant autoritzacions temporals durant tot el 2023”, ha explicat el president del Port de Tarragona. El màxim responsable de L’APT ha afirmat que “el Port continua analitzant el mercat i contactant empreses per a llençar un nou concurs per a la concessió per a una terminal multipropòsit que pugui acollir tant contenidors com càrrega general no conteneritzada”. Els moviments que està registrant el sector amb la dissolució de velles aliances i la formació de noves, amb la tendència a la integració vertical dels serveis logístics, així com, la voluntat del Port de donar serveis a les empreses del seu hinterland, aconsellen actuar amb el màxim coneixement del mercat, ha explicat Garreta.

El moviment de productes siderúrgics ha estat de 682 milers de tones, un 12,9 % superior a l’exercici 2022 i es situa com el segon any amb major activitat. Creix tant la importació (+18%) com l’exportació (+13%). En aquests resultats hi ha intervingut el fet que s’han doblat les importacions des del nord d’Àfrica fins a 175.000 tones. Pel que fa a exportacions, el Regne Unit suposa el 33% del nostre mercat i continua creixent (+40% respecte a l’any passat). I altres països rellevants per a exportació són Israel (12,5% quota de mercat), Romania, Grècia i Dinamarca. Enguany, també hi ha hagut un 5% del que s’exporta que, per primera vegada, va als EUA, nou mercat per a exportacions.

El moviment de mercaderies del grup d’automòbils i les seves peces ha mantingut el creixement dels exercicis anteriors, arribant a les dades prepandèmia, però encara lluny de les xifres rècord del Port. En aquest grup cal analitzar que el creixement per unitats d’automòbils ha estat del 27,2% respecte a 2022 superant la barrera de les 200.000 unitats mogudes en els molls de Galícia i Cantàbria amb un total de 218.322 vehicles. El Port creix principalment en exportació (+65%) amb trànsit amb destinació altres països de la Mediterrània, però les importacions continuen liderant (72% del total).

En el grup de materials de construcció elaborats, els resultats presenten exportacions de 478 mil tones, multiplicant per 6 les xifres de l’any anterior. La causa ha estat l’exportació de material de pedrera amb destinació, principalment, a Mèxic.

També augmenten les exportacions d’animals viu. L’any 2023 s’han transportat 167.191 caps de bestiar mentre que el 2022 van ser poc més de 160 mil (160.256), la qual cosa representa un augment del 4,3%.

Fecha del Taller: