Port Tarragona s’erigeix com a ‘motor metropolità’ per potenciar la logística, la reindustrialització, la sostenibilitat i la cultura

El president de Port Tarragona, Santiago J. Castellà, ha defensat la visió d’un “port metropolità” que té com a objectiu contribuir al desenvolupament territorial. Ho ha fet aquest dijous, 20 de febrer, en una nova edició de les jornades ‘Bon dia’ organitzades per la Cambra de Tarragona. En la seva intervenció, el president de l’APT ha destacat el compromís del Port amb el seu hinterland i el seu rol com a promotor de consensos territorials. Així mateix, Castellà ha presentat Port Tarragona, des del seu posicionament metropolità, com un hub logístic, de reindustrialització, de sostenibilitat i també com un hub cultural capaç d’aglutinar el territori i fer-lo avançar cap a un futur més competitiu i resilient.

Durant la ponència, el president de Port Tarragona ha presentat les línies estratègiques que guiaran el seu mandat i que tenen com a fita “crear economia blava per aconseguir un port més verd” des d’una visió de foment del consens territorial. De fet, el consens territorial ha estat un dels compromisos que va adquirir Castellà quan va assumir la presidència de l’Autoritat Portuària el passat novembre i que ja ha començat a promoure mitjançant accions diverses en aquests primers mesos al capdavant de l’APT. Per al president del Port, defensar el consens territorial està estretament relacionat amb l’impuls de la regió metropolitana de Tarragona. I aquesta no es pot entendre sense el Port.

“Port Tarragona comença una nova etapa. Som un port de futur amb vocació de territori”, ha assegurat Castellà. I ha afegit: “Fa temps que tinc un neguit. Hem d’explotar la potencialitat que tenim a territori. Ha arribat la nostra hora”. En aquest sentit, el president de l’Autoritat Portuària de Tarragona ha explicat que el Port, com a institució, té dos principals avantatges que la fan idònia per a ser motor del territori. “D’una banda, tenim neutralitat política i institucional i això ens converteix en un punt de trobada. De l’altra, comptem amb un equip altament professionalitzat que ens permet donar resposta als reptes que la societat ens planteja”.

“Tenim una clara vocació de servei públic. No som només una infraestructura que permet el moviment de mercaderies i l’activitat econòmica; som una institució compromesa amb les persones i el territori que vol contribuir al seu desenvolupament econòmic, social i cultural”, ha assegurat el president de l’APT durant la seva participació al ‘Bon dia’. En aquesta línia, ha afegit: “Com a Port, els nostres tràfics d’agroalimentaris, de petroquímics i tots aquells derivats de l’estratègia de diversificació ja ens asseguren uns bons resultats. Ara bé, volem anar més enllà. Tenim l’obligació de no fer només de port, sinó de ser el gran motor del territori”.

“El Port és un dels pilars de la Tarragona metropolitana. Gràcies al nostre rol com a motor econòmic, podem participar de manera activa en la transformació del territori i ho podem fer en quatre grans àmbits”, ha afirmat Santiago Castellà. En aquesta línia, el president ha detallat que Port Tarragona és i ha de ser un hub logístic, de reindustrialització, de sostenibilitat i de cultura.

Hub logístic

Port Tarragona és el node logístic per excel·lència del territori. Actua com a porta comercial de tot el seu hinterland connectant-lo amb la resta d’Europa i el món. Tot i tenir uns tràfics estructurals totalment consolidats, Castellà ha explicat que el Port ha buscat créixer, per a garantir la seva competitivitat. En els darrers anys, ha fet una aposta clara per a diversificar els seus tràfics, sumar noves infraestructures i promoure la intermodalitat ferroportuària.

Un exemple clar d’aquesta política és la PortTarragona Terminal Guadalajara – Marchamalo. Aquesta terminal intermodal tindrà capacitat per a 100.000 contenidors i podrà rebre trens de fins a 750 metres. Està ubicada al Corredor d’Henares i a menys de 60 quilòmetres de Madrid. A l’estiu, està previst que finalitzin les obres, que ja es troben en la seva recta final, i entrarà en funcionament el 2026. Amb la seva posada en marxa s’incrementaran els tràfics de càrrega general i contenidors i el Port ampliarà el seu hinterland fins al centre de la Península, ha ressaltat el president.

Santiago Castellà, però, ha mencionat altres aspectes que reforçaran encara més el paper de Port Tarragona com a hub logístic de la regió metropolitana. Un d’ells és l’aposta per la intermodalitat i el transport de mercaderies per ferrocarril, que s’està duent a terme mitjançant l’acció comercial de l’Autoritat Portuària, però també a partir de la participació en iniciatives público-privades com la futura terminal intermodal de Quatre Pilans de Lleida, que vol promoure CIMALSA i els ports de Tarragona i Barcelona. “La PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo, la presència que ja tenim a TIM Monzón i a la futura terminal de de CIMALSA a Lleida ens fan estar molt ben posicionats per definir els tràfics logístic a l’interior de la Península”, ha defensat.

El president de l’APT ha assegurat que el corredor del Mediterrani reforçarà aquesta intermodalitat i serà clau en el creixement dels tràfics del Port, ja que reforçarà el seu paper de node logístic gràcies a una connexió més eficient entre la Mediterrània i el centre d’Europa. “Tenim capacitat per prendre decisions estratègiques sobre la logística a la península i ser un nus logístic de primer ordre a Europa. “Així mateix, ha recordat que, perquè el funcionament d’aquest corredor sigui un èxit i evitar que la línia de costa col·lapsi, cal garantir el pas de les mercaderies per l’interior; un posicionament que Port Tarragona fa anys que defensa. En aquest sentit, ha valorat el tercer fil com “una gran oportunitat”, però de caràcter “provisional”. “Tenim el compromís molt clar de defensar les mercaderies per l’interior i, com a territori, hem d’anar a una i accelerar-ho”.

Castellà ha posat en valor la ubicació estratègica de Tarragona, a la confluència entre el corredor del Mediterrani i els corredors de l’Ebre i de l’Henares, que el converteixen en la porta d’entrada i de sortida de mercaderies que hagin de passar per aquests corredors. A més, ha defensat que la proximitat amb els ports de Barcelona i València, lluny de ser una amenaça, és una gran oportunitat, ja que permet atreure tràfics que en aquests dos ports altament saturats, no hi tenen cabuda.

Hub de reindustrialització

“Les tensions geopolítiques actuals fan més necessari que mai la reindustrialització d’Europa i de Catalunya”, ha constatat el president de Port Tarragona. Castellà defensa que el Port té un rol de catalitzador en aquest procés gràcies a la capacitat d’atracció de noves implantacions industrials. En aquest sentit, ha assegurat que la Zona d’Activitats Logístiques permetrà la captació d’implantacions industrials, ja que és l’únic espai de grans dimensions disponible a Catalunya. En aquest sentit, Port Tarragona, juntament amb ACCIÓ, ICEX i Casa Asia, fa temps que treballen conjuntament per atreure a la ZAL implantacions vinculades amb sectors emergents de la nova economia, com el vehicle elèctric, els semiconductors o les bateries. Per a Castellà, “la ZAL ha de jugar a favor de l’autonomia estratègica d’Europa”.

Si bé la ZAL és un dels projectes estrella que Port Tarragona està desenvolupant en els darrers temps, no és l’únic que comportarà un increment de tràfics. El futur contradic de Ponent i els molls adjacents que es crearan gràcies a la seva construcció permetran atreure alguns dels sectors econòmics amb més projecció de futur com ara l’hidrogen o les renovables o els combustibles sostenibles -ha detallat Castellà- cosa que diversificarà l’economia de la zona i promourà la creació d’ocupació de qualitat. A tot això, cal sumar-hi que el contradic aportarà “seguretat i eficiència en les operatives i reforçarà la relació Port-Ciutat amb Vila-seca”.

Així mateix, el president de l’APT ha posat en valor el treball que fan plegats el sector químic i el Port mitjançant el clúster ChemMed. Aquest lobby per a la promoció territorial està centrant la seva acció en la captació de noves inversions al territori que facilitin la transició energètica de sector, cercant nous projectes que facilitin la seva descarbonització així com l’impuls de les renovables. I tot per a contribuir a una transformació econòmica basada en el talent i la competitivitat.

Hub de sostenibilitat

Ara bé, per a Castellà, l’impuls logístic i industrial no té cabuda en el món actual si no es fa des d’un prisma sostenible. El president ha posat l’accent en el treball que fa temps que està realitzant Port Tarragona per ser un “port verd”. Aquesta és, de fet, la meta que s’ha marcat el Port i moltes de les actuacions estratègiques que està promovent estan encaminades cap a la consecució d’aquesta fita. En aquest sentit, Castellà ha explicat que s’està treballant en tres grans àmbits: la descarbonització, la protecció de la biodiversitat i el medi ambient i la sostenibilitat i desenvolupament social.

Pel que fa a la descarbonització, el president de l’APT ha enumerat projectes diversos com ara el treball per a fer de Tarragona un pol clau en la producció i la logística de l’hidrogen; una inversió de 50,7 milions d’euros fins al 2028 per a electrificar els molls de Balears, Andalusia i Cantàbria; o el desplegament d’instal·lacions fotovoltaiques a les cobertes dels edificis de l’Autoritat Portuària, però també de les empreses concessionàries. A més, ha fet menció especial a l’ampliació del moll de Balears per a acollir-hi la producció, muntatge i càrrega dels futurs aerogeneradors marins flotants que s’instal·laran a la Mediterrània occidental. “Liderarem el lobby perquè Tarragona sigui el port mediterrani de la Península que aculli el clúster de l’eòlica marina. Ja comptem amb el suport de l’ICAEN i del govern de la Generalitat”, ha afirmat.

Pel que fa a la protecció de la biodiversitat, Santiago Castellà ha ressaltat l’actuació que s’està duent a terme als Prats d’Albinyana. La renaturalització d’aquest espai inclòs dins de la Xarxa Natura 2000 és la recuperació d’una zona humida més gran que s’ha fet a Catalunya en els darrers 20 anys. Així mateix, el Port també treballarà amb l’Ajuntament de Tarragona i la Generalitat per la recuperació de la zona del Pla del Vinyet, a la desembocadura del Gaià. Paral·lelament, es troba en fase d’estudi una intervenció per a la recuperació de la desembocadura del riu Francolí.

A tot això, cal sumar-hi projectes que fa anys que té en marxa i que estan totalment consolidats com els biòtops a la zona del Miracle i l’espigó de Llevant per a incrementar la fauna marina o la protecció de fauna amb exemples d’èxit com el de la gavina corsa que fa la seva nidificació cada primavera al Port de Tarragona. O una de les iniciatives més recents, que es troba en fase d’obres, com és el Parc del Port.

El tercer àmbit, en matèria de sostenibilitat, en el qual Port Tarragona està centrant els seus esforços són les persones. El president Castellà ha recordat en la seva intervenció a la Cambra de Tarragona que un dels seus eixos de mandat és el foment del talent femení en l’entorn portuari i el desenvolupament de noves polítiques de gènere, tal com va explicar el passat octubre quan va ocupar la presidència de l’APT. A més, ha assegurat que el Port continuarà acompanyant nombroses iniciatives socials sorgides del teixit associatiu del territori en una mostra clara del seu compromís.

Hub cultural

Com a motor metropolità, el president de l’Autoritat Portuària de Tarragona ha defensat que el Port i els seus espais ciutadans han de convertir-se en un veritable hub cultural. Castellà ha destacat que Moll de Costa és una marca cultural consolidada i de referència a la ciutat i el territori, que té vocació i recorregut per a créixer i atraure públic de la resta de Catalunya. Per aconseguir-ho, es portaran als diversos espais de Moll de Costa exposicions i propostes culturals de primer nivell. La recuperació del Tinglado 3 enguany i del Tinglado 4 l’any vinent serà un punt d’inflexió, ja que es disposarà de més equipaments on articular una programació més completa.

Així doncs, Santiago Castellà ha explicat que el Tinglado 1 es convertirà en un ‘far de coneixement’ i es destinarà a grans esdeveniments, congressos i jornades. El Tinglado 2 estarà dedicat al talent artístic local. El recuperat Tinglado 3 serà l’espai que acollirà exposicions de gran abast públic mentre que el Tinglado 4 mantindrà viu el llegat d’haver acollit el Museu Nacional d’Arqueologia de Tarragona i en ell es programaran exposicions sobre arqueologia clàssica i història del Port. A aquests quatre espais, cal sumar-hi les propostes consolidades d’equipaments com el Museu del Port, l’Arxiu del Port i el Teatret del Serrallo que ofereixen un panorama cultural complet i pensat per a públics amb interessos diversos i que fan de la façana portuària un passeig de la cultura que ara estarà encapçalat pel Parc del Port com a nou espai sostenible de referència de la ciutat.

Més enllà de les exposicions i les activitats culturals, Port Tarragona vol ser un promotor de debat i coneixement al territori. Activitats com les Setmanes de l’Aigua, que enguany celebraran la segona edició, o les Setmanes de l’Hidrogen, que arriben a la tercera edició, són per al president bons exemples d’aquesta aposta.

A tot això, cal sumar-hi nous equipaments culturals com el Centre Experiencial i d’Interpretació de Vil·la la Cal·lípolis, situat a tocar de la ZAL i de la zona recuperada de la Xarxa Natura 2000. Aquesta actuació, impulsada per l’Ajuntament de Vila-seca i inclòs dins del projecte comú del Port i Vila-seca ‘Cal·lípolis, l’equilibri sostenible’ no només permetrà conèixer a fons com era aquesta antiga vil·la romana, sinó entendre el rol que hi jugava el seu entorn, que ara s’està recuperant.

El president ha exposat que el Port actua com una “porta al mar” tant a Tarragona com a Vila-seca i que tots els projectes culturals i de divulgació que està impulsant tenen com a objectiu final apropar la ciutadania a la mar des de tots els vessants possibles per a fer d’aquesta una eina de cohesió i identitat territorial.

Fecha del Taller: