Ja fa més de tres anys que vam iniciar el nostre camí cap a la transició energètica amb la iniciativa Logistic Green Deal.
Un dels principals motius de la seva creació va ser observar milions de metres quadrats de cobertes buides amb petites instal·lacions fotovoltaiques purament testimoniades. La generació d’electricitat a partir de fonts renovables, i en particular l’energia solar, ja havia avançat molt i era plenament rendible i fiable. Per què no estàvem aprofitant tot aquest potencial?
Una conclusió immediata després de consultar els nostres membres va ser que “ja teníem les plaques que necessitàvem”. Això era correcte? Un anàlisi més detingut ens va mostrar que, si canviàvem la nostra perspectiva des del centre logístic cap al moviment de productes logístics, aquesta afirmació ja no era vàlida. Un punt clau en la descarbonització és la mobilitat sostenible i, per aconseguir-ho, necessitem generar tanta energia renovable com sigui possible.
No obstant això, l’electrificació del transport pesat (ja sigui mitjançant vehicles elèctrics o hidrogen) estava en les seves primeres etapes. Malgrat la seva novetat, els càlculs energètics per a l’electrificació/hidrogenació del transport eren clars: fins i tot aprofitant tots els milions de metres quadrats disponibles, no tindríem prou energia renovable per cobrir totes les nostres necessitats.
Això ens va portar a una nova conclusió lògica: havíem de reduir al màxim el nostre consum d’energia. Així, van néixer les tres àrees d’acció de LGD: energia renovable, eficiència energètica i mobilitat sostenible, tot això sota la visió de l’economia circular que impregna tant aquesta iniciativa com altres de BCL.
Així vam començar, però ens vam enfrontar a un desafiament important. Teníem una visió clara per al futur, però com impulsar projectes futurs en el present? Sabíem i sabem que la demanda d’energia renovable serà enorme, però la idea de “ja tenim les plaques que necessitem” seguia voltant pels nostres pensaments. Aquesta afirmació era certa en el seu context: les necessitats actuals d’electricitat en els centres logístics eren baixes en comparació amb el potencial de generació.
La solució es trobava al cor de BCL: mirar cap al col·lectiu que ens envolta. I si compartíssim aquesta energia amb els nostres veïns? La legislació ho permetia, i aquí radicava la clau. Van sorgir iniciatives amb aquesta visió col·lectiva de manera natural. Logistic Green Deal estava perfectament alineat amb un concepte que començava a prendre forma: les comunitats energètiques.
Què és una comunitat energètica? Bàsicament, una entitat amb l’objectiu de servir de paraigua per a empreses, institucions i persones interessades a promoure iniciatives relacionades amb la transició energètica en els àmbits de generació, eficiència energètica i transport en un entorn local específic. Per tant, LGD és una iniciativa totalment alineada amb les comunitats energètiques.
Tres anys després de començar des de zero, hem organitzat diferents àrees de treball, compartit casos d’èxit i creat un market place que ha connectat el sector logístic amb empreses destacades del sector de la sostenibilitat. A més, hem impulsat una comunitat energètica.
Només una comunitat energètica? Podria semblar un èxit modest, però no ho és. Actualment, hi ha poques comunitats energètiques en funcionament, i encara menys en l’àmbit empresarial. Tenir un exemple és molt important. De fet, un dels objectius de LGD és demostrar que els projectes de transició energètica no són només paraules buides per omplir conferències amb presentacions atractives, sinó realitats viables, mesurables i tangibles.
Acompanyar l’inici d’una comunitat energètica i conèixer iniciatives similars ens ha permès entendre la dificultat de posar en marxa aquests projectes. Cal alinear interessos empresarials en un país on això no és habitual, sobretot amb els nostres veïns.
Aquí va sorgir una oportunitat. Amb fons Next Generation, l’Estat va obrir una línia de subvencions a principis de 2023 per a la creació d’oficines tècniques que donessin suport a la formació de comunitats energètiques. Aquest finançament permetrà a LGD comptar amb més recursos per impulsar el que s’ha aconseguit en aquests últims anys. El que ens diferencia d’altres iniciatives és que ens centrem a impulsar comunitats energètiques en entorns econòmics, especialment en els sectors logístic i industrial.
Fa poques setmanes, es van presentar els resultats: només a Catalunya es van presentar 31 candidatures, en les quals no només van participar entitats com la nostra, sinó també nombrosos ens públics com diputacions, consells comarcals i ajuntaments amb una àmplia experiència i equips potents dedicats a la transició energètica. Només 10 d’elles van rebre la subvenció, i ens alegra dir que vam quedar en sisè lloc en la puntuació. És un orgull per a nosaltres i, sobretot, una senyal que indica que el camí que hem emprès és el correcte i el que hem de seguir.
Convidem a tots els qui llegeixin aquest article a acompanyar-nos en aquest camí. No hem de veure-ho només com una necessitat i una obligació, sinó com una gran oportunitat. Serem els vostres aliats en la promoció de comunitats energètiques en l’entorn empresarial logístic.”