L’Aeroport de Lleida-Alguaire iniciarà en les pròximes setmanes les obres d’adequació per poder produir hidrogen verd a partir de l’energia del parc fotovoltaic actual. Els treballs principals seran la instal·lació d’un electrolitzador per poder transformar l’energia i d’una hidrolinera per al subministrament de l’hidrogen.
La producció de l’hidrogen començarà l’estiu vinent, amb l’objectiu de captar indústria aeronàutica i aeroespacial que estigui desenvolupant solucions basades en motors elèctrics, d’hidrogen i combustibles sintètics (SAF).
Amb aquest projecte, l’aeroport liderarà a Europa la promoció de l’energia verda en l’aviació, consolidant-se com un centre de R+D+I clau per a la transició energètica i com un laboratori de nous projectes aeronàutics i de l’espai al voltant dels combustibles sostenibles.
La consellera de Territori, Ester Capella, ha visitat la instal·lació i ha explicat que aquest nou projecte és “una inversió estratègica” en favor de la “sostenibilitat i la descarbonització”, que pretén que l’aeroport “es converteixi en un referent internacional per a la transició energètica de la indústria aeronàutica”. Ha afegit que Lleida-Alguaire “és molt més que un aeroport comercial: és un pol d’activitat econòmica, recerca i formació per a l’aviació del futur” i en aquest sentit ha explicat que “continuem treballant per reforçar la seva potencialitat i aprofitar al màxim les capacitats i potencialitats per tot el que pot generar al territori i a país”.
La consellera ha recalcat que el Govern aposta per “un sistema aeroportuari per tot Catalunya” i per això “vol participar en la gestió de tots els aeroports de Catalunya” perquè “des de la proximitat podem respondre millor les necessitats de la nostra societat, del nostre país i del nostre entorn”.
Inversió de 3,2 MEUR
La inversió prevista és de 3,2 MEUR, 1,8 dels quals provenen de fons europeus Next generation i la resta van a càrrec d’Aeroports de Catalunya i de l’Estat. Els socis en l’aplicació de l’hidrogen en vehicles terrestres i drons seran EVARM, una empresa de referència en combustibles alternatius com l’hidrogen, i Aldoratech, que treballa en aplicacions industrials per a drons. El projecte també compta amb la col·laboració de la Universitat Politècnica de Catalunya i la Universitat Rovira i Virgili.
L’autosuficiència, el 2025
El parc fotovoltaic, que actualment és de 0,3 MWh, s’ampliarà fins als 2,5 MWh a principis de l’any 2025. La producció d’hidrogen verd arribarà llavors a les 50 tones anuals, una xifra que permetrà a l’aeroport convertir-se en una illa energètica autosuficient, a més de continuar subministrant electricitat i hidrogen a les empreses. A tall d’exemple, 50 tones d’hidrogen permeten recórrer 5 milions de quilòmetres en cotxe i generen un estalvi de 12 tones anuals de CO2.
Gràcies a l’escalabilitat del projecte, en fases posteriors l’increment del parc fotovoltaic permetrà la producció de combustibles sintètics a partir de residus, biomassa i CO2, completant el conjunt de combustibles sostenibles i esdevenint un hub d’energia verda.