L’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona – El Prat es consolida com la segona infraestructura europea amb més demanda de passatgers origen- destí, només superada per Londres (LHR) i per sobre d’altres importants centres de connexió com Amsterdam (AMS), París (CDG) o Frankfurt (FRA). En concret, durant els primers nou mesos del 2023, El Prat va registrar més de 16,2 milions de passatgers (sentit únic) que iniciaven o finalitzaven el seu viatge a la ciutat de Barcelona. Així es conclou a la publicació de l’Observatori de Tràfic Aeri de Barcelona elaborada per la Cambra de Comerç de Barcelona i Gestió Promoció Aeroportuària.
Unes dades on si es comptabilitza el tràfic total, incloent-hi el tràfic en connexió, Barcelona se situaria en la setena posició amb 18,1 milions de passatgers (sentit únic).
A escala municipal, Barcelona es manté, per segon any consecutiu, com la cinquena ciutat amb més demanda de tràfic origen-destí d’Europa (16,2M passatgers en únic sentit), per sobre d’altres grans metròpolis com Madrid o Roma.
Tanmateix, si s’analitzen les dades global de l’any, l’Aeroport de Barcelona ha tancat l’any 2023 amb un tràfic total de 49,91 milions de passatges, una dada un 19,1% superior respecte a l’any anterior. La xifra força propera al llindar dels 50 milions, se situa només un 5,3% per sota de la xifra històrica assolida l’any 2019.
De fet, segons les prediccions d’Eurocontrol, la recuperació a escala europea de l’operativa de prepandèmia s’assolirà al llarg de l’any 2024. Un escenari força optimista, tot i haver-hi múltiples factors actuals a escala política i econòmica que poden suposar un fre en l’activitat comercial.
L’Aeroport incrementa la seva connexió intercontinental aquest hivern 2023-2024
Barcelona recupera gairebé la totalitat de companyies aèries que operaven l’hivern anterior a la pandèmia. En total, 84 empreses operaran a l’Aeroport de Barcelona aquesta temporada 2023-2024, una xifra propera als 103 operadors del darrer hivern prepandèmic (2019- 2020). Entre les empreses presents destaca el domini de Vueling, especialment, en els mercats domèstic i europeu amb una quota del 68% i el 35%, respectivament.
Amb aquesta xifra, l’Aeroport de Barcelona connectarà amb un total de 179 destinacions: 47 intercontinentals, 103 europees i 29 domèstiques. La consolidació preveu que l’aeroport ocupi el novè lloc en la classificació europea pel nombre de destinacions a la temporada d’hivern 2023-2024.
En aquest sentit, és important fer esment a l’evolució de l’oferta intercontinental que ha experimentat l’Aeroport de Barcelona en relació al darrer hivern prepandèmic. Concretament, el nombre de destinacions intercontinentals ha crescut de 41 a 47, un 15% en termes relatius.
A més, l’Aeroport ofertarà gairebé 11,5 milions de seients, una xifra un 12% superior al darrer hivern prepandèmic i fins a un 18% superior a l’assolida al darrer hivern. Entre l’oferta intercontinental destaquen els Estats Units, el mercat més estratègic, amb un creixement de l’11%, i el mercat llatinoamericà, amb un increment del 8% , en comparació amb l’hivern de la temporada 2019- 2020.