L’Aeroport Barcelona-El Prat tanca l’any augmentant un 16% la càrrega aèria

L’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat ha tancat el 2024 amb un volum de mercaderies de 181.688 tones, un 16,1% més que el 2023. Al desembre es van registrar 14.765 tones, un 6,9% més que al desembre del 2023.

Pel que fa al passatge, els 55.034.955 passatgers suposen un 10,3% més que el 2023,un nou rècord històric anual. Davant d’aquests números i fins que s’implementi l’eventual ampliació de la infraestructura, el creixement de l’aeroport estarà determinat per l’ús de les franges horàries del dia anomenades “hores vall” que encara queden disponibles, així com per la desestacionalització anual de l’activitat.

A l’espera que es conegui el futur del projecte d’ampliació, Aena ha engegat múltiples iniciatives per continuar prestant un bon servei al passatger. Entre elles, el gestor aeroportuari optimitzarà l’ús de les instal·lacions existents, potenciarà el programa “BCN A Punt” amb el gestor del control aeri i ja ha activat un gran programa d’inversions que inclou actuacions per més de 750 milions d’euros a les dues terminals.

Del total de viatgers del 2024, 54.932.207 van correspondre a passatgers comercials, un 10,3% més que l’any anterior. D’aquests, 40.721.234 van viatjar en vols internacionals, el que suposa un 12,5% més que durant el 2023, i 14.210.973 ho van fer en vols nacionals, el que representa un 4,2% més que l’any passat.

El 2024 es van gestionar 347.977 operacions, el que representa una pujada del 9,1% respecte al 2023. Al desembre, la xifra de moviments va arribar als 26.869 vols, un 3,3% més en comparació amb desembre del 2023, el que suposa també un rècord mensual.

Aeroports Grup Aena

Els aeroports del Grup Aena (compost pels 46 aeroports i dos heliports a Espanya, l’Aeroport de Londres-Luton i 17 aeroports al Brasil) han tancat l’any 2024 amb 369.444.029 passatgers, un 8,5% més que el 2023; van gestionar 3.203.747 moviments d’aeronaus, un 7,1% més que el 2023; i van transportar 1.421.640 tones de mercaderia, un 18,1% més que l’any passat.

 Aena ja està analitzant i, en alguns casos, ja ha posat en marxa les inversions necessàries que s’inclouran a la proposta d’Aena del Document de Regulació Aeroportuària DORA 2027-2031, el programa inversor del gestor aeroportuari, per garantir com ha fet fins ara que les infraestructures estiguin dimensionades correctament per a la demanda futura. El creixement sostenible en termes aeroportuaris, econòmics i mediambientals dels aeroports contribueix a la generació de riquesa i ocupació dels territoris a què presten servei. La definició de les necessitats és, per tant, rigorosament tècnica.

Les inversions es debatran a proposta d’Aena en el procés de consultes preceptiu amb les línies aèries, un procediment reglat per la Llei 18 de l’any 2014 en què intervenen, entre d’altres, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència i la Direcció General d’aviació civil. Un cop proposades als usuaris, les línies aèries, i després de la seva posada en comú amb els Comitès de Coordinació Aeroportuària dels diferents territoris, en què participen representants dels governs regionals i locals i els sectors econòmics i socials de les regions, es plasmaran al pla d’inversions d’Aena.

Fecha del Taller: