La ZAL, una infraestructura al servei de la logística

El nivell d’activitat del sector logístic és un bon termòmetre per a discernir amb prou precisió si l’economia del país s’està reactivant o no.

El 2015, i segons diverses consultores, la contractació de superfície logística a Barcelona va superar el mig milió de metres quadrats, xifra que suposa un augment de el 76% si es compara amb dades de l’any anterior. Factors com l’augment del comerç electrònic o l’increment d’activitat que estan experimentant els operadors logístics i les empreses transitàries ha contribuït, sens dubte, a assolir aquestes xifres que ens porten a poder afirmar que, d’una banda, les empreses estan consolidant el seu nivell de vendes a l’exterior i, d’altra, que el consum intern s’està reactivant.

Des de CILSA (Centro Intermodal de Logística, SA), societat participada pel Port de Barcelona, MERLIN Properties i SEPES i que gestiona la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL) del Port de Barcelona, hem constatat que, al llarg dels dos últims anys i després un període de crisi, l’activitat a la ZAL de Barcelona ha augmentat i s’ha produït un increment de la demanda d’espai logístic. Moltes han estat les empreses que han decidit instal·lar-se a la ZAL i d’altres han sol·licitat més metres quadrats perquè la seva activitat està creixent.

2014 ja va ser un any molt positiu per a la ZAL del Port de Barcelona, atès que, per consolidar el seu creixement, diversos clients van ampliar la superfície logística de les seves instal·lacions, com ara Decathlon, Districenter, DB Schenker- Spain Tir, Naeko Logistics, Tipsa , Agility, Nippon Express, Eis Marítim, Docks, Westwing, TLSA o WDFG, mentre que d’altres, com Molenbergnatie, Envialia i Arcese, es van incorporar a la ZAL de Barcelona com a nous clients. Totes aquestes operacions, que van suposar la contractació d’uns 58.0000 metres quadrats, van fer que tanquéssim l’any amb un 94% d’ocupació.

El 2015, tot i la poca disponibilitat de sòl, CILSA també va tancar operacions importants, com per exemple amb l’operador logístic Kuehne + Nagel, i va finalitzar l’any havent contractat 131.000 metres quadrats, dels quals 30.000 van ser nous contractes i 101.000 contractes renovats . Amb tot això, l’ocupació de la ZAL a finals de l’any passat va arribar al 97%, mantenint una ocupació mitjana durant tot el 2015 del 96%.

 

Inici d’una nova etapa a la ZAL

Gràcies a la feina d’eficiència realitzat en aquests últims tres anys juntament amb la flexibilitat comercial mostrada als nostres clients, ens permet estar preparats per a una nova etapa de creixement en el curt i mig termini, consolidant-nos com una infraestructura logística de referència.

Aquesta etapa d’expansió serà possible gràcies a l’arrendament de dues parcel·les, la BZ1 i la BZ2, al Consorci de la Zona Franca de Barcelona. Aquestes dues superfícies que sumen 27 hectàrees, i que gestionarem durant un període de 50 anys ampliables a 25 més, ens donaran una capacitat per construir uns 170.000 metres quadrats de noves naus logístiques que, sumats als que tenim disponibles a la ZAL Prat, ens permetrà edificar més de 350.000 metres quadrats.

CILSA invertirà uns 30 milions d’euros en nous desenvolupaments, construint com a mínim uns 50.000 metres quadrats que entraran en explotació a principis de 2017 i que preveiem comercialitzar a empreses de reconegut prestigi mundial.

L’entrada al capital de CILSA de MERLIN Properties, primera SOCIMI del país i empresa cotitzada a l’Ibex 35 i de capital privat, demostra clara confiança, el que ens dóna major solidesa per emprendre els reptes marcats a llarg termini.

D’altra banda, i per abordar aquesta nova etapa, CILSA va tancar al desembre un acord amb el BEI per refinançar 76 milions d’euros del passiu de la companyia, allargant els terminis de venciment fins al 2029 i reduint substancialment el servei al deute per als propers 5 anys, el que ens permet destinar els recursos que generem al nostre desenvolupament. A més, els ingressos de contractes signats (backlog) suposen 243 milions d’euros, mentre que el nostre deute financer net és de 107,1 milions d’euros.

També en termes econòmics, CILSA està preparada per emprendre la seva expansió; el 2015 hem obtingut els millors resultats de la nostra història gràcies a uns ingressos de 41,8 milions d’euros, que ens han permès incrementar l’EBITDA en un 17,1% arribant als 21,5 milions d’euros. Així mateix, el resultat net, amb 5,9 milions d’euros, ha crescut un 51,4%.

Tot això ens permet reforçar el paper de la ZAL del Port de Barcelona com a hub logístic de referència al sud d’Europa, ja que gestionem prop de 240 hectàrees a Barcelona, al Prat de Llobregat i ara al CZFB.

Els metres quadrats que CILSA ha construït directament, més el dret de construcció de superfície que hem atorgat a altres clients, configuren un parc logístic, pioner a Espanya, que abastarà 1 milió de metres quadrats de primer nivell quan estigui completament desenvolupat.

Podem dir, doncs, que som el partner de referència d’infraestructures logístiques a la primera corona de Barcelona i que estem preparats per donar resposta a la demanda de les empreses, acompanyant-les en el seu creixement a mitjà i llarg termini.

 

Social i mediambientalment responsables

La generació d’espai logístic no és l’única raó de ser de CILSA; des de la seva creació, l’empresa ve treballant i col·laborant en diversos projectes socials i desenvolupant accions de Responsabilitat Social Corporativa.

D’una banda, CILSA és soci fundador i patró de la Fundació Cares, una entitat dedicada a la inserció laboral de persones amb discapacitat a través de l’externalització de processos logístics i productius.

CILSA també col·labora amb la Fundació Logística Justa donant així suport a un comerç just entre el tercer i el primer món i una repartició més equànime dels recursos econòmics i els beneficis empresarials, a més de recolzar operacions d’ajuda humanitària.

D’altra banda, al llarg de tot l’any col·laborem amb la Fundació Banc dels Aliments cedint-li 6.000 metres quadrats d’espai gratuït per a la recollida i posterior distribució d’aliments als col·lectius més necessitats de la ciutat.

I amb la Fundació EMI-Manresa col·laborem en la formació de professionals, tant de persones en actiu com en atur, perquè puguin ocupar llocs de responsabilitat específica a les empreses.

Aquestes i altres iniciatives socials, com ara la posada en marxa fa 12 anys de l’escola bressol de la ZAL per contribuir a la conciliació laboral i familiar, o altres a nivell mediambiental, com la recent obtenció del certificat de gestió ambiental ISO 14001, fan de la ZAL del Port de Barcelona una plataforma logística orientada a les persones i vinculada al territori i, per tant, compromesa amb la sostenibilitat i la societat.

 

Alfonso Martínez

Director general de CILSA

Fecha del Taller: