La PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo inicia la fase de muntatge de via per estar operativa a l’estiu de 2025

El president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Saül Garreta; l’alcaldessa de Guadalajara; Ana Guarinos López; i l’alcalde de Marchamalo, Rafael Esteban Santamaría, acompanyats pels seus respectius equips tècnics han visitat avui les obres de la terminal intermodal que el port tarragoní està construint a la Ciudad del Transporte – Puerta Centro, coincidint amb l’inici de la col·locació del material ferroviari que permetrà a aquesta infraestructura logística clau entrar en funcionament a finals de l’estiu del 2025.

En la visita també han participat, per part de l’Ajuntament de Guadalajara, Alfonso Esteban Señor, segon tinent d’alcalde i regidor d’Urbanisme, Santiago López Pomeda, tercer tinent d’alcalde i regidor d’infraestructures i transport, i la coordinadora de l’Àrea d’Urbanisme, Blanca Causapié Lopesino, i el Cap de Servei d’Infraestructures, Enrique Jiménez Sanz. Per part de l’Ajuntament de Marchamalo, han assistit també Patricia Veloso Hidalga, regidora de Foment Industrial; Rosana Solano Gutiérrez, regidora de Transport Interurbà; María del Carmen Martín Santamaría, regidora de Seguretat Ciutadana i Mobilitat; Bárbara Rodríguez Gómez, regidora de Benestar Social i Dependència; i Santiago Martín Pajares, regidor de Neteja Viària i Medi Ambient. També ha estat present Juan José Cercadillo Calvo, CEO de Hercesa i president de DTL. Finalment, també han participat els representants de la UTE formada per COMSA, S.A.U. GICSA i ARNO INFRAESTRUCTURAS: Marta Vélez, gerent de la UTE Terminal Marchamalo; Javier Baños, adjunt a Gerència de la UTE; Oriol Jou Dalmau, Cap d’Obra de COMSA; José M. Ramos, Gerent de GICSA; i Francisco José Heras, Cap Departament d’Infraestructures d’ARNÓ; i Ainoa Menor Fumanal, Enginyer Camins, Canals i Ports d’INECO.

Les principals actuacions que s’han descrit durant la visita s’han referit a la imminent posada en marxa de la fase d’instal·lació dels equips ferroviaris de la terminal: execució de la superestructura de les vies, instal·lació dels elements de seguretat i comunicació, pavimentació de la plataforma, execució de les estructures i electrificació i catenària corresponent. Aquesta fase constructiva culminarà amb les connexions de la terminal en dos punts a la xarxa ferroviària d’ADIF, en sentit Madrid i en sentit Saragossa.

Més en detall, aquesta última fase de les obres de la PortTarragona Terminal Guadalajara- Marchamalo consistirà en la instal·lació de 19 desviaments que permetran tots els moviments i maniobres de trens, la construcció de 3 vies de càrrega i descàrrega per a trens de fins a 750 metres de longitud i de 3 vies d’expedició i recepció també per a trens de fins a 750 metres de longitud. En total es construiran 7.750 metres de via d’ample ibèric. D’altra banda, es durà a terme la pavimentació de 100.000 m2 per a la zona d’operativa i emmagatzematge de mercaderies. Al final de les obres, la terminal s’haurà convertit en un espai multifuncional, especialitzat en operatives logístiques, de distribució i de transformació amb tots els equips i dotacions.

Per al president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Saül Garreta, “aquesta infraestructura serà clau en el desenvolupament del port en tres àmbits: des del punt de vista de la sostenibilitat perquè potencia la descarbonització del transport de mercaderies; des del punt de vista de l’ampliació del hinterland del port ja que situa la seva àrea d’influència fins a les portes de Madrid, i des del punt de vista de la connexió del centre peninsular amb un dels ports de l’Estat més dinàmics i amb major creixement en els últims anys”.

Per a l’alcaldessa de Guadalajara, Ana Guarinos, “estem davant d’una infraestructura que convertirà Guadalajara en el principal port sec del centre de la península i en l’àrea amb més dinamisme de l’entorn de Madrid, amb capacitat per a canalitzar els principals fluxos de mercaderies, nacionals i internacionals i la seva circulació. Una terminal sostenible, pensada i realitzada des del respecte al medi natural. Una infraestructura que contribuirà a convertir Guadalajara en el que ja està començant a ser, la locomotora econòmica de Castella-La Manxa.”

Per a l’alcalde de Marchamalo, Rafael Esteban, aquesta infraestructura suposa “dotar al projecte Puerta Centro de l’eina que el convertirà en el centre logístic més important del centre de la Península Ibèrica, obrint-nos la porta al mar Mediterrani i el flux de mercaderies que es mouen des de i cap a Orient Mitjà i Àsia. A més, ja estem treballant intensament per a duplicar l’actual superfície destinada a naus i indústria productiva d’aquest polígon, la qual cosa, unit a l’ampliació del Polígon de Henares, suposa un futur prometedor per a Marchamalo, Guadalajara i tot el seu entorn”.

PortTarragona Terminal Guadalajara – Marchamalo

El Port de Tarragona va adjudicar la segona fase d’obres de la Terminal intermodal de la Ciudad del Transporte – Puerta Centro el 2023 a la unió temporal d’empreses formada per COMSA, S.A.U. GICSA i ARNO INFRAESTRUCTURAS per un import de 22.069.873,33 € (abans d’impostos).

La PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo és un punt estratègic clau per millorar la logística i el transport sostenible de mercaderies entre el centre de la península i el Mediterrani, i viceversa. La terminal de 150.000 m2 podria estar operativa l’any 2025 i respon a l’aposta del Port de Tarragona pel transport per ferrocarril de càrrega general dins de la seva estratègia de diversificació de trànsits.

Aquesta infraestructura es convertirà en el principal ‘port sec’ amb caràcter Hub del centre peninsular. Tindrà una capacitat per canalitzar els principals fluxos nacionals i internacionals de mercaderies, ja que està situada a l’àrea d’influència de Madrid i situada al corredor de Henares, l’àrea més dinàmica de l’entorn de la capital espanyola, amb més de 6 milions d’habitants en un radi de 60 km. Un terminal que representarà, amb la seva operativa, un pas endavant en diferents cadenes logístiques entre Madrid i el Corredor de Henares, els principals ports nacionals i, en les connexions amb grans plataformes logístiques internacionals.

La PortTarragona Terminal Guadalajara – Marchamalo podrà operar trens de 750 metres. La seva connexió amb la Boella, la seva terminal bessones situada a l’interior del port tarragoní reforça la unió, la connexió i la capacitat del Corredor d’Henares amb el Corredor del Mediterrani, afavorint la circulació de mercaderies entre la península i la resta del continent europeu mitjançant les dues plataformes logístiques que el Port de Tarragona operarà de manera coordinada.

Fecha del Taller: