Privalia és un outlet de moda en línia creada a Barcelona el 2006 que ofereix vendes diàries de primeres marques a preus excepcionals i en exclusiva per als seus més de 30 milions de clients registrats en els quatre països en què està present (Espanya, Itàlia, Brasil i Mèxic), i en els quals és líder de mercat ja que registra més de 10 milions de comandes anuals.
El lideratge de Privalia en e-commerce de moda també ve avalat pels diferents reconeixements obtinguts, com el premi Website de Compres Més Popular a les edicions del 2015 i del 2016, o el premi adigital a l’Excel·lència Empresarial que atorga l’associació espanyola de l’Economia Digital, o el premi CRC Or a l’Excel·lència en Atenció al client dels eCommAwards.
Per conèixer la realitat, l’evolució i les tendències del comerç electrònic a Espanya, Privalia encarrega anualment a Netquest l’elaboració de l’estudi M-commerce.
De l’última edició d’aquest informe es desprèn que la moda es posiciona com la categoria reina de les compres des de mòbils, alhora que augmenta la importància de les compres entre les principals funcions que es realitzen a través d’aquests terminals.
L’estudi realitzat a més de 1.500 usuaris en línia habituals a Espanya, destaca el posicionament de la moda com la principal categoria de consum a través del canal mòbil (73%), augmentant un 5% respecte a 2015 i situant-se, per primera vegada, per davant de la categoria “Tiquets” o “Oci”.
Altres dades rellevants de l’estudi són que 6 de cada 10 usuaris connectats ja realitzen les seves compres de moda a través d’smartphones de manera habitual, o que la penetració d’aquests terminals ja arriba al 95%, és a dir 9,5 de cada 10 usuaris compten amb dispositius mòbils intel·ligents. D’aquests, la franja amb més penetració és la dels consumidors d’entre 18 i 30 anys: 9,9 de cada 10 consumidors d’aquesta edat ja disposa del seu propi smartphone. També és destacable que, el 2016, la xifra de visites rebudes únicament pel canal mòbil va experimentar un increment superior al 50%. Totes aquestes dades es confirmen a Privalia; actualment la companyia realitza el 70% de les seves vendes a través del mòbil i registra més de 20 milions de descàrregues de la seva aplicació app.
Convé tenir en compte que l’e-commerce posa el client al centre de tot i, a través d’un dispositiu mòbil, l’usuari pot decidir qualsevol cosa relacionada amb la seva compra; des de comparar preus de diferents botigues en molt poc temps, fins a triar quan, on i com vol rebre la seva compra.
Així mateix, el client del comerç electrònic comença a exigir que el que ha adquirit se li lliuri ràpid i que se li ofereixin alternatives d’horaris i, per descomptat, amb la possibilitat de retornar els productes comprats.
Estem constatant que els lliuraments de productes comprats online estan creixent, amb el consegüent augment d’operadors i vehicles de repartiment que coincideixen als carrers perquè la gran majoria de lliuraments es realitzen en unes determinades franges horàries. A més, constantment estan creixent el nombre de referències a les botigues on-line i també s’estan incrementant les vendes per Internet de productes pesats o voluminosos, com mobles i electrodomèstics. A aquests elements de pressió sobre la logística de l’e-commerce s’afegeixen ara altres que tensen encara més la cadena, com ara els lliuraments exprés en tan sols dues hores un cop realitzada la compra, o l’increment de les devolucions per part dels clients. I tot això s’està fent sota una única premissa: donar un bon servei i tenir al client satisfet per no perdre´l.
Tot aquest apogeu de les vendes on-line, juntament amb el creixement que es preveu a curt i mig termini, està començant a generar problemes pel que a la distribució urbana es refereix i es preveu que tenir a tots els clients satisfets no serà mediambientalment sostenible.
Actualment ja estem assistint a una saturació de la capacitat de transport a les urbs i sabem que les ciutats no estan encara preparades per absorbir l’augment previst del comerç electrònic, circumstància que s’agreujarà amb les polítiques mediambientals que les grans poblacions implementaran i executaran per disminuir el nivell de contaminació, en gran mesura provocat per l’activitat de tot tipus de vehicles de transport.
Per això, cal començar a dissenyar polítiques de mobilitat i a executar mesures que facin possible la logística associada a l’augment de les compres per Internet, perquè l’e-commerce no pot parar ni pararà, però les ciutats no poden col·lapsar.
Per part de les empreses d’e-commerce i dels operadors logístics dedicats a aquest segment ja s’estan començant a pensar en petites solucions. A tall d’exemple, una pot ser el transport directe des del proveïdor fins al client final. Privalia ja ho està fent: en el 20% de les comandes és el proveïdor qui els lliura directament al comprador, evitant així almenys un transport o moviment de la mercaderia.
Està clar que Privalia no pot evitar l’augment de l’e-commerce perquè aniria en contra de la seva condició de negoci, però la companyia està compromesa amb la societat a través de diferents campanyes de Responsabilitat Social Corporativa.
Un exemple d’això és l’aliança internacional signada al febrer de 2015 entre UNICEF i Privalia, que s’ha renovat per dos anys més.
Sota el programa de Responsabilitat Social Corporativa “Future for Children”, Privalia continuarà donant suport al Fons de les Nacions Unides per la Infància en projectes destinats a educació, desenvolupament i promoció dels drets de la infància.
Des del començament de la col·laboració entre UNICEF i Privalia, s’han recaptat més de 1.300.000 euros destinats a projectes locals a Brasil, Mèxic, Espanya i Itàlia i a emergències humanitàries.
La major part dels fons reunits provenen de la donació corporativa associada a la categoria infantil “Baby&Kids” de la companyia, on Privalia dóna íntegrament a UNICEF l’1% de les vendes recaptades en la categoria. A més, Privalia també posa en marxa diverses accions solidàries durant l’any (Mercat Solidari, Brands in Action, Regal Solidari, etc.), així com altres iniciatives locals que sempre tenen per objecte millorar la vida dels nens i les nenes.
Privalia, en el seu constant esforç per consolidar un dels seus valors de companyia “Som bona gent”, estén així, i garanteix a través de tots els mitjans al seu abast, que aquest compromís amb l’educació i la infància arribin encara més lluny.
Víctor del Pozo
Chief Operations Officer de PRIVALIA