El president del Port de Tarragona, Saül Garreta, ha participat avui divendres 17 de novembre a les jornades sobre el Corredor del Mediterrani organitzades pel diari econòmic Expansión. Durant la taula rodona sobre la gestió de la infraestructura, projectes i serveis, impacte econòmic i vertebració territorial, Garreta ha destacat la inversió que s’està duent a terme per part del Port de Tarragona en projectes relacionats amb el ferrocarril, un transport clau per descarbonitzar la cadena logística, i per al futur del transport de mercaderies.
Un port preparat, un port connectat
El president de Port Tarragona, Saül Garreta, ha explicat que “el Port de Tarragona està preparat per a l’arribada del corredor del Mediterrani des del 2015”. Des de llavors, l’aposta per la intermodalitat del Port de Tarragona ha anat en augment. Els últims grans projectes així ho demostren amb la imminent signatura de la concessió de la Terminal Intermodal de La Boella que preveuen inversions de 30 milions d’euros (privats) i 22 milions (públics) per ampliar-la i modernitzar-la; i l’inici de les obres de la Terminal Intermodal Guadalajara – Marchamalo aquest mateix mes.
El futur del Port de Tarragona i de totes les activitats que en depenen passa sens dubte per la connexió amb el Corredor Mediterrani. A més, el port de Tarragona, ha afegit el president de l’APT, “en el seu rol de colideratge de l’àrea metropolitana de Tarragona, estem impulsant estudis de traçats al territori que assegurin per una banda l’eficiència del transport de mercaderies per ferrocarril, i per l’altra, la convivència amb la ciutadania i el territori”.
Garreta també ha explicat que “”estem treballant per la intermodalitat del port i per oferir als nostres clients les millors opcions logístiques”. I ha afirmat que des del Port de Tarragona, “estem convençuts que els carregadors optaran pel transport per ferrocarril si el Corredor ofereix avantatges en termes de rapidesa i cost, però també hem de ser capaços d’oferir l’eficiència necessària i que la infraestructura estigui disponible en definitiva”.
Integració ferro portuària
El Port de Tarragona valora molt positivament l’anunci que ha fet ADIF aquesta setmana que afavorirà la cooperació públic-privada per accelerar les autopistes ferroviàries fent així més atractiu el ferrocarril. “Agraïm el treball conjunt tant amb el Port de Barcelona, com amb ADIF i el Ministeri, com també amb la conselleria de Territori per remar sempre en la mateixa direcció i aconseguir que el corredor del Mediterrani sigui una realitat que beneficiï a tots els ciutadans i empreses del país”, ha afegit el president del Port de Tarragona.
El Corredor del Mediterrani pot ser impulsor de la integració portuària, entesa com el paper dels ports en la integració dels serveis de la cadena logística. El Port de Tarragona està compromès amb la descarbonització del transport del país i està treballant per oferir solucions logístiques sostenibles i eficients.
Tarragona és un port de referència en el Mediterrani i està situat en una posició estratègica per a la connexió amb Europa i el nord d’Àfrica. Amb una àmplia oferta de serveis i infraestructures, el Port de Tarragona és una gran opció per als carregadors que busquen solucions logístiques eficients i sostenibles.
Aposta pel ferrocarril
El Port de Tarragona treballa des de fa temps per descarbonitzar la cadena logística, apostant pel tràfic de mercaderies per ferrocarrils. L’11% de les mercaderies que entren i surten del Port de Tarragona es mouen per ferrocarril. Durant el mes d’octubre es van registrar un total de 185 moviments de trens amb mercaderia, el nombre més elevat des de 2018. L’acumulat de l’any 2023 s’enfila fins als 1.664 combois. Entre les mercaderies que més es mouen en ferrocarril els cereals continuen sent els líders amb 64 moviments al mes, en segon lloc són els siderúrgics amb 45 trens i en tercer lloc els automòbils amb 44.
L’aposta pel ferrocarril és materialitza en l’ampliació i modernització a la Terminal Intermodal de la Boella. Aquesta infraestructura permetrà acollir 16 trens diaris (8 d’entrada i 8 de sortida) i aspira a rebre fons europeus CEF (Mecanisme Connectar Europa, CEF en les seves sigles en anglès).
Germana d’aquesta, s’està construint la PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo és un punt estratègic clau per captar nous tràfics del centre de la península i que consolidarà al Port de Tarragona com a porta natural d’entrada i sortida del Mediterrani d’aquest territori situat a l’altiplà castellà. La terminal, de 150.000 m2, podria estar operativa l’any 2024 i, és una clara aposta del Port Tarragona pel transport per ferrocarril, un objectiu en consonància amb les polítiques que es promouen des de la Unió Europea que afavoreixen un transport sostenible, competitiu i d’impuls al creixement econòmic.