Un nou servei ferroviari directe de mercaderies connecta des d’avui el Port de Barcelona amb les ciutats franceses de Toulouse i Lyon. El servei per a contenidors, impulsat per les empreses APM Terminals Railways Spain, Synergy i Naviland Cargo i amb base a la terminal ferroviària de BEST, connectarà el Port de Barcelona amb les ciutats del sud de França un total de quatre cops per setmana, tres amb destinació Toulouse i una a Lyon.
La nova connexió és plenament directa, ja que serà el primer servei ferroviari de l’Estat espanyol amb França que no haurà de fer transbordament ni canviar de locomotora després de creuar el túnel del Pertús. Aquesta fita històrica és possible gràcies al fet que el Port de Barcelona és l’únic port de l’Estat espanyol amb connexió d’ample europeu UIC des de la terminal fins a la frontera i el servei estarà operat per les locomotores Stadler Euro6000 de Captrain, homologades per operar en ambdós països.
El servei, a més, suposa una altra fita històrica perquè serà el primer servei regular de contenidors a la xarxa ferroviària de l’Estat prestat per un comboi de 750 metres de llarg, la longitud màxima permesa a Europa. Això permetrà disposar d’una capacitat de 108 TEUs per trajecte davant els combois habituals, d’entre 450 i 500 metres, que poden transportar 68 TEUs de mitjana.
Amb tot, el nou servei suposa un important estalvi d’emissions perquè el transport ferroviari genera deu vegades menys emissions que el transport amb camió alhora que permet evitar les congestions a la xarxa viària. Així mateix, la connexió directa suposa un important estalvi de temps i diners per a les empreses logístiques pel fet d’agilitzar el trànsit de les mercaderies i evitar el canvi de locomotora o el transbord dels contenidors que fins ara s’havia de fer a l’entrar a França.
D’aquesta forma, el Port de Barcelona reforça la seva posició com a hub logístic del sud d’Europa, millorant encara més el transit time en comparació amb els ports del nord del continent, gràcies a la seva situació geogràfica, més a prop del canal de Suez.
El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha destacat les diverses fites històriques assolides per aquest nou servei i ha agraït l’aposta de les empreses que l’han impulsat. Així mateix, ha recordat que la connexió directa i l’estalvi de temps i emissions que suposarà ha estat possible gràcies al fet que “el Port de Barcelona és l’únic port de l’Estat espanyol connectat a Europa amb ample europeu”.
Guillermo Belcastro, CEO de Hutchison Ports BEST, ha qualificat la jornada d’”històrica per a la logística del sud d’Europa”, considerant que els nous serveis seran “un game changer que generarà valor en termes d’eficiència operativa, econòmica i de sostenibilitat mediambiental”. Al seu torn, Pablo García, director general de Synergy, ha destacat que els serveis suposaran per als seus clients “un estalvi de transit time connectant amb més de 200 ports directes a tot el món”.
Xavier Moliné, director general d’APMT Spain Railway, ha volgut destacar que, ara, “el més important és que tots junts treballem per a que el ferrocarril sigui, de veritat, una realitat. Hem de seguir treballant per aconseguir molts més trens i no quedar-nos aquí”. De manera similar, Philippe Vacelet, director de Vendes i Preus de Naviland Cargo, ha remarcat la rellevància estratègica d’aquest nou servei ferroviari “perquè connecta Barcelona amb els nostres mercats europeus”. Per això, “estem molt orgullosos de fer realitat, avui, el primer tren directe entre Barcelona i Toulouse”.