El Port de Barcelona ha tingut durant els deu primers mesos del 2023 un tràfic total de 53,3 milions de tones i 2,7 milions de TEUs, amb uns descensos del -10,5% i del -9,9% respectivament. Com en els mesos anteriors, la caiguda dels trànsits i la desacceleració dels intercanvis comercials a tot el món estan impactant en el tràfic de contenidors i en el tràfic total. Destaca el bon comportament dels sòlids a granel, els automòbils nous i els passatgers.
Els sòlids a granel han sumat 4 milions de tones, amb un increment del 9% respecte al mateix període de l’any anterior, gràcies als bons resultats de totes les mercaderies -cereals i farines, ciment i clínquer, sal comuna, fava de soja- exceptuant les potasses. Els líquids a granel retrocedeixen un -13,5 degut als resultats negatius que mostren tots els hidrocarburs. El bon resultat dels productes químics (23,1%) i dels olis i greixos (2,4%) han deixat els altres líquids en les mateixes xifres del 2022.
El tràfic de vehicles nous ha assolit les 653.285 unitats entre gener i octubre, superant ja les xifres de tot l’exercici 2022. Totes les operacions de vehicles -importació, exportació i trànsit- mostren creixements importants, impulsant l’increment d’aquest tràfic fins a un destacat 48%.
El tràfic de passatgers també manté un creixement sostingut. Durant els 10 primers mesos del 2023 ha passat 4,7 milions de passatgers pel port, amb un increment del 35,2%. El tràfic amb els ports italians (26,4%) i el Nord d’Àfrica (45,2%) creix amb força, mentre que els passatgers amb les Illes Balears es mantenen més estable (1,3%). Els creuers han assolit els 3,1 milions de passatgers durant aquest període.
Les Illes Balears també estan impulsant la recuperació del tràfic d’UTI (Unitats de Transport Intermodal), que amb un lleu descens del -0,9% s’acosta cada cop més a les xifres positives.
Els tràfics amb els principals forelands del Port de Barcelona reflecteixen la inestabilitat de l’economia mundial, tot i que milloren respecte als mesos anteriors. Així el tràfic de contenidors plens s’ha reduït només en un -1,9%. Un exemple són els intercanvis amb Vietnam que mostren un creixement del 27,3%, impulsat tant per les exportacions com per les importacions.