Els Ports de Barcelona i de Balears coincideixen en situar la sostenibilitat i la innovació al capdavant de les seves estratègies de creixement

Una delegació dels Ports de Balears ha visitat avui el Port de Barcelona. Aquesta visita, encapçalada pel seu president, Francesc Antich; acompanyat pel director, Jorge Nasarre; el cap d’Àrea de Planificació i Infraestructures; Antoni Ginard; i el cap de Departament de Qualitat, Medi Ambient, Innovació i RSC, Jorge Martín, s’ha celebrat el dia següent de la visita realitzada pel port català a la seu dels ports balears a Palma i ha permès aprofundir en els aspectes tractats en la reunió de treball d’ahir.

Els responsables del Port de Barcelona i de Ports de Balears han mantingut avui una nova reunió de treball que s’ha centrat en dos dels àmbits sobre els quals s’estan desenvolupant els seus respectius Plans Estratègics: la sostenibilitat i la reducció de l’impacte de l’activitat portuària en l’entorn; i la implantació de solucions innovadores per a millorar la gestió als ports.

En el primer àmbit, el cap de sostenibilitat Ambiental del Port de Barcelona, Hèctor Calls, ha explicat la tasca realitzada fins ara al Port de Barcelona en els medis aeri, marí i terrestre, amb iniciatives destacades com el Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire o els diferents projectes dirigits a implantar solucions eficients i respectuoses amb l’entorn. Més concretament, Calls ha presentat el Pla de transició energètica, que té l’objectiu d’implantar l’ús d’energies netes mitjançant la generació elèctrica en els espais portuaris i la implantació de combustibles nets per a vaixells, maquinaria de terminal i vehicles que operin al Port de Barcelona.

En el primer cas, es calcula que el potencial generador en energies renovables -principalment fotovoltaica- de la zona portuària és superior als 100MWp de potència pic, un valor que podria donar resposta a la demanda d’electricitat dels vaixells que fan escala al Port de Barcelona.

Tot seguit, l’Energy Transition Manager, Ana Arévalo, ha presentat el del Pla d’Electrificació de Molls que està desenvolupant el Port de Barcelona. Aquest important projecte, que compta amb un pressupost de 90 milions d’euros d’inversió, farà possible que els vaixells atracats als molls es connectin a la xarxa elèctrica utilitzant energia neta amb certificació d’origen renovable.

Arévalo ha explicat que enguany es completaran tres fites importants. Per una banda, es realitzarà la licitació de dos projectes pilots per a subministrar electricitat als vaixells mitjançant connexions OPS (onshore power supply). El primer d’aquests projectes pilot, que es realitzarà a la terminal BEST, va iniciar-se el passat mes de gener i es troba actualment en tramitació. El segon projecte pilot d’electrificació s’implantarà en la Terminal Ferry Barcelona i la seva licitació començarà el proper mes de març. Finalment, l’Energy Transition Manager ha destacat la importància de l’inici de la tramitació administrativa per a la sol·licitud d’accés y connexió a la nova Subestació Ronda Litoral de REE (Red Eléctrica Española), peca clau pel desenvolupament global del Pla d’Electrificació de Molls.

Tot seguit, el subdirector general d’Innovació i Estratègia de Negoci del Port de Barcelona, Santiago Garcia-Milà; i el Head of Innovation, Carles Rúa, han explicat l’aposta per la digitalització i la innovació que ha estat realitzant el Port de Barcelona en els darrers anys i que ha permès desenvolupar un model propi, establert en el Pla d’Innovació, aprovat el novembre passat.

Rúa ha presentat els principals punts i projectes que recull aquest document i que es basa en una innovació sostenible, oberta, col·laborativa, impulsada per la demanda, alineada amb l’estratègia del Port i amb una forta base tecnològica. El Pla d’Innovació del Port de Barcelona, que especifica les accions que cal endegar per consolidar i estendre aquest model innovador i estableix les eines i estructures de gestió que han de facilitar aquesta transformació transversal de l’activitat portuària, té l’objectiu de fomentar el desenvolupament d’estructures de gestió àgils i transversals que impliquin a tota la Comunitat Portuària de Barcelona, establir aliances amb l’entorn innovador de Barcelona, estimular la innovació sectorial i difondre l’activitat innovadora del Port.

La reunió de treball ha permès intercanviar coneixements i experiències entre els responsables de totes dues administracions portuàries i cercar punts de col·laboració en aspectes concrets com el subministrament d’electricitat als vaixells, o OPS.

Fecha del Taller: