Els ecosistemes blaus de Catalunya i el Quebec comparteixen experiències i bones pràctiques

La delegació catalana d’institucions implicades en l’economia blava formada per representants del Port de Barcelona (BlueTechPort) i la Generalitat de Catalunya (Ports de la Generalitat, Direcció General de Política Marítima, BlueNetCat i Icatmar) van celebrar ahir, dijous, diverses reunions amb membres de l’economia blava del Quebec (Novarium, Institut Marítim del Quebec i Institut de Ciències del Mar) per compartir experiències i bones pràctiques.

Van començar el dia amb una reunió a Novarium (entitat amb la qual el Port de Barcelona va signar un acord de col.laboració el passat mes de novembre), a Rimouski, on van ser rebuts pel seu CEO, Martin Beaulieu. Es va fer un repàs de les magnituds de l’economia blava al Quebec: més de 2.500 Milions de dolars en projectes anuals, més de 200 institucions i més de 1.000 companyies amb seu al Quebec.

Els objectius de Novarium són posicionar el Quebec com a nació marítima, transformar el riu Sant Llorenç en un espai de proves, afavorir la navegació autònoma i de drons, posar en valor l’ecosistema maritim i descarbonitzar l’activitat marítima. Aquesta important entitat és l’eina principal de la política de promoció d’economia blava que el Govern del Quebec va emprendre fa uns anys i que és una de les seves apostes econòmiques de país. Les startups integrades en Novarium, actualment unes 40, tenen una taxa de supervivència del 100%. L’objectiu principal és fer de pont entre les startups tecnològiques marítimes i la industria. Gràcies a la seva política de projectes pilots, acords comercials i inversió els projectes es converteixen en solucions innovadores en 8/12 mesos de mitjana. Té relacions amb d’altres importants hubs dels Estats Units, Europa o Mèxic.

En la reunió s’han fet un seguit de presentacions de startups punteres, com per exemple: Sensea Canada, dedicada als serveis de monitorització ambiental per a controlar l’acústica marina; Whale Seeker, que usa la IA per detectar les balenes i protegir-les; o MTE, que es dedica a posar en marxa boies de monitorització en temps real que envien senyals d’alarma.

Per la seva banda, el Port de Barcelona va presentar el seu projecte BlueTechPort (gestionat pel World Trade Center Barcelona), la primera fase del qual ja entrarà en funcionament el mes de setembre als tinglados de Sant Bertran, després d’una fase 0 on ja s’ha exhaurit tot l’espai. Finalment, amb Novarium es va parlar d’establir nous espais comuns de treball entre startups catalanes i del Quebec per a seguir desenvolupant el conveni que es va signar.

Recerca marítima i marina

A continuació, la delegació es va desplaçar a l’Institut Marítim del Quebec, IMAR, on van ser rebuts pel seu director, Sylvain Lafrance. Especialitzat en la recerca aplicada a la industria maritima, IMAR té per objectiu contribuir al desenvolupament del sector marítim mitjançant la innovació. Format per 30 persones -físics, enginyers, químics i informatics- treballa principalment en intelligència maritima, navegació, enginyeria marítima, acústica i energia i medi ambient, fent dissenys i prototips que tenen en un 90% un component ambiental. Els professors de l’IMAR van compartir amb la delegació catalana alguns dels projectes que estan desenvolupant actualment com: la recreació d’una secció d’un vaixell per comprovar la vibració que produeix la maquinària naval; sistemes avançats d’entrenament de busos; projecte de creació d’un cab més resistent i menys pesat; un vaixell fet únicament de material reciclat; o treballs per a cercar el combustible marí més eficient ambientalment.

Finalmeny, van visitar la seu de l’Institut de Ciències de la Mar, ISMER, on van ser rebuts pel seu director, Guillaume St-Onge, i d’altres professors. Aquest institut, que pertany a la Universitat del Quebec a Rimouski, UQAR, és el primer centre en Recerca del Canadà i estudia principalment la dinàmica costanera, la resiliència de l’ecosistema marí i la innovació maritima. L’Institut disposa de mitjans com un vaixell, el Coriolis II de 50 m d’eslora, per fer expedicions; una estació costanera per fer experiments; una flota de petits vaixells; i una estació de recerca marítima acústica. Lidera dos clusters, el d’oceanografia i el de pesca i aquicultura, i treballa conjuntament amb centres de recerca francesos per millorar i amplificar els seus resultats.

Exemples de la seva tasca són les solucions basades en medis naturals per reduir les emissions de CO2, treballs d’eliminació dels microplastics o l’us de la biotecnologia marina per revertir el canvi climàtic. També disposen d’un Observatori global del Sant Llorenç, el OGSL, que és una plataforma que recull totes les dades marítimes existents en aquest riu i les bolca en una aplicació gratuita, anomenada Navigation.

Per la seva banda, la delegació catalana va presentar l’Institut Català del Mar, l’ICATMAR, i va explicar la tasca que està desenvolupant; i el BlueNetCat, que és l’instrument del Govern de Catalunya per aplegar totes les institucions que treballen en economia blava (universitats, centres de recerca, etc.) amb l’objectiu de transferir la tecnologia i la innovació a la societat.

En definitiva, es va tractar d’una jornada molt fructífera per l’ecosistema blau català i quebequès que van poder continuar aprofundint en la seva relació.

Recerca i innovació pels sectors del turisme, la cultura i l’oci

El dimecres, la delegació del Port de Barcelona i de la Generalitat de Catalunya van visitar la incubadora de startups de la indústria del turisme, la cultura i l’oci MT Lab, on van mantenir una reunió de treball amb el seu CEO, Martin Lessard.

Fundada per Turisme Montreal i la Universitat de Montreal, actualment formen part de MT Lab 50 partners (com Air Canada, l’Aeroport de Quebec, etc.) que inverteixen 50.000 dòlars anuals per un periode mínim de 3 anys. MT Lab acull actualment més de 75 startups dedicades a posar en marxa solucions innovadores pels sectors del turisme, la cultura i l’oci, facilitant la col.laboració entre elles amb l’objectiu de millorar l’experiencia del client, automatitzar processos, optimitzar fluxos i millorar la comunicació digital i física. El valor afegit d’aquest centre és que permet que les solucions que s’hi desenvolupen puguin ser compartides per d’altres companyies, amplificant així la innovació.

Durant la visita s’han realitzat presentacions dels projectes que estan realitzant diverses estatups: Oneka Technologies, que proveeix solucions de dessalinització; Deep Sky, de captura de carboni; Momentum Transports, que fa gestió de mobilitat en espais públics; i Simulation Dejà vu, que crea experiències multisensorials.

Investissement Quebec

La delegació catalana també es va reunir el passat dimecres amb l’empresa pública Investissement Quebec, que té per objectiu promoure les inversions en aquest país i facilitar la internacionalització de les empreses del Quebec. Va ser rebuda pel director de Comerç Internacional, Silviu Lugojan, i diversos responsables de promoció exterior. En la reunió, el Port de Barcelona es va oferir com la millor plataforma europea per a startups i empreses tecnològiques, gràcies a que el seu BlueTechPort és una plataforma des d’on es pot accedir a tot el mercat de la Unió Europea.

Finalment, grans empreses del Quebec especialitzades en transició energètica i sostenibilitat van compartit la seva experiència i van possar-se a disposició dels representants catalans.

Fecha del Taller: