El sector del transport per carretera reflexiona sobre el futur model zero emissions

El Port de Barcelona estarà preparat per desplegar infraestructures de recàrrega elèctrica i subministrament d’hidrogen en el moment que el sector del transport per carretera realitzi la transició cap a un model zero emissions. Aquest ha estat algun dels punts que s’han analitzat en la jornada ”Sostenibilitat en el transport per carretera”, organitzada conjuntament pel Port de Barcelona, el Clúster Catalonia Logistics i el Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya i que ha comptat amb el patrocini de les empreses Scania, Foton España i Renault Trucks Motor Tàrrega; i la col.laboració de JAC Motors Iberia, Symph2ony by Messer & Toyota Tsucho, Quadis Autolica Industrials i Zunder.

La jornada, celebrada al Service Center de la ZAL del Port de Barcelona, ha aplegat a representants dels sectors del transport per carretera i la logística, fabricants de vehicles industrials, de les infraestructures de recàrrega i del finançament de vehicles per a reflexionar sobre quines són les principals barreres que retarden el desenvolupament i implantació del camió impulsat amb combustibles de baixes emissions i el camió elèctric.

La descarbonització del transport terrestre de mercaderies, responsable de més de la meitat de les emissions de gasos d’efecte hivernacle a Europa, implica usar vehicles elèctrics amb bateria o amb pila d’hidrogen, o bé amb combustibles de baixes emissions com els biocombustibles o els sintètics. Tot i que les vendes de vehicles lleugers elèctrics creixen, en els segments dels camions elèctrics encara hi ha barreres, principalment el cost elevat, la manca d’infraestructura de recàrrega i la necessitat d’integrar els temps de càrrega en la logística diària.

La jornada, que ha estat presentada pel president del Clúster Catalonia Logistics, Joaquim Salvat; el Clúster Manager del Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya, Francesc Ribera; i la directora de Relacions Institucionals del Port de Barcelona, Ingrid Boqué, i que ha comptat amb la participació del cap de Medi Ambient del Port de Barcelona, Jordi Vila; i del responsable Tècnic de Combustibles Sostenibles del Port de Barcelona, Daniel Ruiz, s’ha estructurat en quatre taules rodones dedicades als fabricants, el finançament, la recàrrega i a conèixer l’experiència d’operadors que han començat a utilitzar camions de baixes emissions.

Els ponents han reflexionat sobre l’encaix el sobrepreu dels camions elèctrics; el desplegament -ràpid i exhaustiu- de la infraestructura de recàrrega elèctrica i de subministrament d’hidrogen; i l’adaptació de l’operativa de les flotes a les necessitats de subministrament dels nous combustibles i de l’electricitat. Els representants del Port de Barcelona han destacat que el port està prenent mesures significatives per afrontar aquest repte, incloent-hi el desplegament d’infraestructures de recàrrega elèctrica i el subministrament d’hidrogen, així com la generació d’energia elèctrica verda. La implantació de nous combustibles zero emissions per a vaixells i camions és un dels punts sobre els quals es desenvolupa el Pla de transició energètica del Port de Barcelona, que té l’objectiu que el port sigui neutre en carboni l’any 2050.

La jornada també ha reunit a representants dels fabricants, com Mercedez Benz, Renault Trucks, Scania Iberia i Foton Trucks, que juntament amb JAC Motors Iberia, Symph2ony by Messer & Toyota Tsucho, Quadis Autolica Industrials i Zunder han patrocinat l’esdeveniment, per exposar la seva visió sobre el present i futur dels nous camions elèctrics amb bateria i amb pila de combustible d’hidrogen.

A la finalització de les taules rodones, els assistents han accedit a l’aparcament del Service Center de la ZAL on hi havia una mostra dels nous camions elèctrics i d’hidrogen de les marques esmentades, i han tingut la possibilitat de pujar-hi i fer proves de conducció.

Fecha del Taller: