El Port de Barcelona ja ha rebut la primera subestació OPS de la futura xarxa de connexions per a vaixells que s’està desplegant amb el projecte Nexigen. Es tracta de la peça principal del que serà el primer sistema Onshore Power Supply (OPS) per subministrar electricitat als vaixells portacontenidors que arriben al port, de forma que aquests puguin aturar els seus motors mentre estan amarrats i reduir així les emissions que generen.
La subestació OPS està formada per sis mòduls acoblats a Dinamarca per l’empresa PowerCon, adjudicatària del contracte per instal·lar el sistema en format “clau en mà”, i permetrà connectar de forma simultània fins a dos vaixells portacontenidors. La seva arribada suposa una fita per al projecte d’electrificació del moll de la terminal Hutchison Ports BEST, on fins ara s’havien executat tant els treballs d’obra civil i de xarxa eléctrica com el desplegament dels cables fins al moll, coincidint amb les obres d’ampliació de la terminal.
Durant els propers quatre mesos es completarà la connexió de l’OPS amb l’arribada de l’equip que s’instal·larà a peu de moll per connectar els vaixells i es realitzaran totes les comprovacions i proves necessàries. L’objectiu és, seguint el calendari previst, començar a subministrar als vaixells energia neta amb certificació d’origen 100% renovable el proper mes de juliol.
En paral·lel a aquests treballs, el Port de Barcelona manté reunions amb diverses navilieres per planificar l’arribada i connexió dels vaixells que ja estan equipats amb connexions per a OPS.
Els OPS de la terminal BEST i el que s’està construint a la Terminal Ferry funcionaran, de fet, com a prova pilot i permetran recopilar dades i informació sobre el seu funcionament de cara a optimitzar el desplegament de la resta d’OPS, així com la xarxa de mitja tensió que els subministrarà l’electricitat d’origen renovable.
“L’arribada dels OPS de la terminal BEST és una fita molt important en el desplegament del projecte Nexigen. És el fruit d’anys de treball per fer realitat el primer sistema d’aquest tipus al sud d’Europa i la primera peça d’una xarxa que permetrà reduir significativament les emissions que genera l’activitat portuària”, ha apuntat el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó.
El projecte Nexigen és una de les grans apostes del Port de Barcelona per reduir en un 50% les emissions de CO2 de l’operativa portuària fins al 2030 i convertir-se en un port neutre en carboni abans del 2050. Concretament, l’electrificació dels principals molls del Port de Barcelona permetrà eliminar 66.000 tones de CO2 i 1.234 tones de NOx de les emissions que genera l’activitat portuària.
El projecte d’instal·lació de l’OPS a Hutchison Ports BEST està cofinançat pel Programa de Suport al Transport Sostenible i Digital en concurrència competitiva en la Mesura 11: suport al desplegament de combustibles alternatius en ports i aeroports (Codi de projecte: PATSYD/22/00061).