Durant la jornada, s’ha parlat de les línies estratègiques que afronta el ferrocarril, un mitjà de transport molt alineat amb les polítiques mediambientals europees. També, per ser una baula clau dins del transport intermodal. Per això, es discutirà l’adequació de les infraestructures perquè el ferrocarril pugui desenvolupar-se de manera òptima entre els principals corredors peninsulars i la cadena logística internacional.
La jornada té per objecte presentar entre els principals actors del sector, les mesures més eficaces que contribueixen a la potenciació dels Corredors ferroportuaris Ibèrics de mercaderies amb origen o destí els ports peninsulars i Madrid com a Node del Hub Logístic Central Peninsular. Amb aquesta iniciativa, es contribueix a les polítiques i estratègies europees de desenvolupament del transport ferroviari, degut a la seva positiva contribució a la sostenibilitat i rendibilitat del transport i a les millores del medi ambient.
La gran aposta pel ferrocarril de Port Tarragona
El Port de Tarragona té accés ferroviari d’ample ibèric a tot el recinte portuari i ample mixt (UIC+ibèric) en més de 10 km. En total suma 46 km de via fèrria interior. A més, disposa d’accés electrificat als molls i terminals de la zona de Ribera, zona dedicada a càrrega general, contenidors i caixes mòbils.
En els darrers 15 anys, el Port de Tarragona ha treballat sense pausa en adequar les sense instal.lacions al ferrocarril conscient que un futur basat en la sostenibilitat econòmica passa per augmentar el transport en tren, més econòmica, competitiu i eficient si compta amb les infraestructures necessàries. És per això que el Port ha augmentat la seva participació en terminals a l’Aragó (TIM Montsó, TIM Llitera) i inverteix xx milions d’euros en la construcció de PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo i xx milions d’inversió en l’apmliacio i la modernització de PortTarragona Terminal La Boella.
El tren es va consolidant poc a poc com una alternativa viable al camió al Pirt de Tarragona, tot i el llarg camí que queda per fer. Segons les dades recopilades, el nombre total de trens entrats/sortits del Port Tarragona durant 2023 ha estat de 1.955, mostrant un increment del 10% en comparació amb l’any anterior. Aquests 1.955 trens han mogut 1.102.579 tones declarades actualment.
D’aquesta xifra total, els cereals han estat la mercaderia amb major activitat, amb 652 trens, representant el 33% del moviment global. En segon lloc, es troben els automòbils, amb 505 trens i una quota del 26%, seguits pels productes siderúrgics amb 466 moviments, que representen el 24% del total.
El Port disposa d’accessos ferroviaris que connecten amb la línia direcció Saragossa- Madrid, la línia direcció València i la línia direcció Barcelona, per tant estem connectats amb tot Europa.
La xarxa ferroviària interna del Port dóna servei a tots els molls operatius. D’est a oest, hi ha tres ramals que connecten la xarxa interna del Port amb la xarxa d’ADIF.
En sentit est, el primer ramal recorre el moll d’Aragó fins a arribar al moll de Catalunya, desdoblant-se per dos itineraris possibles al llarg de la terminal de càrrega de carbó.
El segon ramal discorre en paral·lel a la riba esquerra del riu Francolí (en sentit oest). Aquest segon ramal dóna accés als molls de Castella (amb tres punts d’entrada) i de la Química, arribant a l’estació ferroviària de la Química.
El tercer ramal, connectat a la línia de València, passa pel moll d’Hidrocarburs fins a arribar als molls d’Andalusia, Cantàbria i Galícia. Concretament al moll de Galícia, hi ha la Terminal Intermodal la Boella, contigua a la terminal de contenidors. Aquest ramal també dóna servei a les àrees del Port on s’ubiquen gran part de les instal·lacions destinades a càrrega general com la terminal de vehicles, una terminal multipropòsit i la futura Zona d’Activitats Logístiques (ZAL).