El Port de Barcelona suma 63M€ de resultat net i reforça múscul financer per encetar un nou cicle inversor amb més de 332,5M€ per al 2025

El Port de Barcelona ha tancat l’any 2024 amb una xifra de negoci de 200 milions d’euros (+6%), una xifra històrica que supera el rècord de 189 milions d’euros assolit l’any 2023. Aquests 200 milions d’euros han estat generats principalment per les taxes de concessió (94 M€), les més estables perquè tenen un component immobiliari; i les taxes d’utilització (95 M€), relacionades amb els tràfics i l’activitat portuària. En aquest darrer cas, i com en anys anteriors, dos tipus de tràfic han aportat més del 50% del total: l’activitat relacionada amb el tràfic de contenidors, que hi contribueix amb un 36% i incrementa un +2% en pes relatiu respecte l’any anterior; i els granels líquids, que representen el 15%.

La contenció de les despeses i la millora dels ingressos han portat un resultat d’explotació de 50 milions d’euros (14%) que juntament amb la contribució dels bons resultats financers, fruit de la conjuntura alcista dels tipus d’interès i dels dividends de les empreses participades, han permès tancar l’exercici amb un resultat final que creix un 26% i es situa en 63 milions d’euros. El balanç econòmic de la celebració de la Copa Amèrica (ingressos menys despeses) en el període 2022-2024 ha estat de -3,5M€. Tot i així, la valoració del Port respecte a la celebració de l’esdeveniment esportiu és molt positiva en tant que ha generat un llegat perdurable per a la ciutat amb la renovació, adequació i obertura als ciutadans de diferents espais i a nivell reputacional, impulsat pel treball comercial desenvolupat des de la Comunitat Portuària.

L’endeutament bancari s’ha reduït en 18 milions d’euros i se situa en 106 milions, amb un rati sobre els fons propis de l’Autoritat Portuària del 6%. Aquesta dada, juntament amb un cash flow operatiu de 115 milions d’euros i un saldo de tresoreria de 335 milions d’euros, garanteixen al Port de Barcelona la robustesa financera suficient per cobrir les necessitats d’inversió per seguir creixent i desenvolupar els grans projectes en marxa, alhora que es garanteix el reemborsament dels préstecs i es mantenen les aportacions als mecanismes de solidaritat a Puertos del Estado. “Els resultats econòmics assolits pel Port de Barcelona l’any 2024 suposen un important reforç del nostre múscul financer i ens permeten encarar en molt bona forma el nou cicle inversor que ara encetem, amb la previsió de licitar obres per més de 332,5 milions d’euros aquest any”, indica José Alberto Carbonell, president del Port de Barcelona.

“El Port de Barcelona és el primer port de l’estat a nivell econòmic i com a tal, amb 13,2 milions d’euros, és un any més el principal contribuent al sistema general de ports mitjançat els diferents instruments de solidaritat que preveu la Llei de Ports: el 4% dels ingressos per taxes pel sosteniment de Puertos del Estado, el 4% del cash flow pel Fons de Solidaritat Interpotuaria i l’1% del cash flow per dotar el Fons 4.0 de promoció de la innovació, que gestiona Puertos del Estado”, explica Miriam Alaminos, subdirectora general i responsable d’Econòmic-Financer.

Tràfics de 2024

Respecte al tràfic de mercaderies, el Port de Barcelona ha mogut 69,7 milions de tones durant el darrer any, amb un increment del 8,9%. Han tingut resultats positius totes les tipologies de tràfic: contenidors, granels líquids i sòlids, passatgers, i les unitats de transport intermodal (UTI), mentre que el tràfic de vehicles és l’únic que retrocedeix respecte l’exercici 2023 .

En contenidors, el Port de Barcelona ha registrat un moviment de 3.885.736 TEUs, un 18,5% més que el 2023. Si s’analitza el tràfic de contenidors plens, el que millor reflecteix l’estat de l’economia del hinterland, es veu que s’ha produït un increment important dels trànsits (29,1%) provocat per les modificacions de les rutes de les navilieres arran de la crisi del mar Roig, però també han crescut amb força les importacions (11%) i les exportacions (5,8%), amb un equilibri entre el volum d’aquests darrers dos tipus de tràfic.

El tràfic de líquids a granel ha finalitzat el 2024 amb 13,69 milions de tones mogudes (6,3%) gràcies al fort increment dels productes químics (108,2%), que ha compensat, en part, la forta davallada del gas natural (-33,5%) com a conseqüència de l’increment de les importacions via gasoducte desde el nord d’Àfrica en detriment del tràfic marítim, així com el fet que el darrer hivern fos més càlid del normal.

Els sòlids a granel, amb prop de 4,8 milions de tones, han finalitzat l’exercici amb xifres lleugerament superiors al 2023, gràcies als bons resultats de la fava de soja (10,3%) i les potasses (19,5%).

El tràfic ro-ro ha assolit les 427.734 UTIs (2,9%) amb creixement dels tràfics amb Espanya, Itàlia i Tunísia i descensos amb el Marroc. Els passatgers s’han apropat als 5,4 milions de persones (1,7%), dels quals 1,74 milions corresponen a passatgers de ferri, que han crescut un 4,7% en el tràfic amb les Illes Balears i han retrocedit en els tràfics amb Itàlia i el Nord d’Àfrica. Respecte al tràfic de creuers, s’han assolit els 3,6 milions de passatgers (2,6%), amb un increment del 7,4% en el nombre de creueristes que tenen a Barcelona com a port base -els que més valor aporten a l’economia catalana- i un descens del 3,3% dels creueristes en trànsit.

Els automòbils nous, que han sumat 682.082 unitats (-13,7%), han retrocedit durant tot el 2024 respecte als excel·lents resultats obtinguts l’exercici anterior, reflectint la situació del mercat espanyol i europeu de vehicles. “Cal destacar que el Port de Barcelona està rebent de forma creixent vehicles nous transportats en contenidors i v-racks, un tràfic que prové majoritariament de la Xina i que ja representa el 8,5% del total. Sumant aquest darrer tràfic, el número de vehicles nous puja fins a 739.992 unitats i la davallada respecte a 2023 quedaria en un 9,4%”, exposa el director general del Port de Barcelona, Àlex Garcia.

La Xina, els Estats Units i Turquia són els principals socis comercials del Port de Barcelona pel que fa al comerç de mercaderies en contenidor, amb quotes de mercat que sumen el 28,3% el 6% i el 5,1%, respectivament.

Presentació de resultats 2024 a:

https://www.portdebarcelona.cat/sites/default/files/content/file/2025/02/17/98/pdb_resultats_2024.pdf

I el vídeo a:

https://youtu.be/X0Kw1ovm2Zw

Fecha del Taller: