El Port de Barcelona signa la Declaració d’Hamburg per a promoure els corredors marítims verds

El Port de Barcelona ha estat una de les organitzacions que han signat la Declaració d’Hamburg per a la descarbonització del transport marítim global. El document implica els ports, les terminals portuàries i els operadors logístics; les navilieres i els constructors navals; les empreses productores i distribuidores de combustible pel transport marítim; i les entitats financeres en l’objectiu d’impulsar mesures per a reduir els gasos d’efecte d’hivernacle associats al transport marítim i assolir les zero emissions d’aquest sector el 2050.

La signatura va celebrar-se ahir en el marc de l’Hamburg Sustainability Conference que s’està celebrant en aquesta ciutat alemanya el 7 i 8 d’octubre. La declaració, que porta el títol “Sobre la col.laboració dels actors implicats en la cadena de subministrament per a establir corredors marítims verds”, ha estat subscrita per la ministra federal alemanya per a la Cooperació Econòmica i el Desenvolupament, Svenja Schulze; el director general de CMA CGM, Mirja Nibbe; la CEO de HHLA, Angela Titzrath; el CEO de MSC, Soren Toft; el CEO de Hapag-Lloyd AG, Rolf Habben Jansen; el president de l’IAPH i CEO del Port d’Hamburg, Jens Meier; el director del Port de Los Angeles, Eugene D. Seroka; el president de la Junta Directiva de Tanger Med Special Agency, Mehdi Tazi-Riffi; el subdirector general i responsable d’Innovació i Estratègia de Negoci del Port de Barcelona, Santiago Garcia-Milà; el CCO del Port d’Hamburg, Friedrich Stuhrmann; el CEO de Mabanaft, Jonathan Perkins; el CEO del Port d’Anvers-Bruges, Jacques Vandermeiren; el director general del Port de Yokohama, Ryugen Ebina; i el CEO d’Hoëgh Autoliners, Andreas Enger.

La declaració estableix 5 objectius principals:

  • Fomentar la cooperació intensiva entre ports, naviliers, constructors navals, entitats financeres, productors de combustibles verds i operadors de terminals portuàries i empreses logístiques.
  • Promoure l’establiment de corredors marítims ecològics que utilitzin combustibles verds sostenibles i utilitzin el subministrament d’energia de terra (OPS) mentre estan atracats.
  • Promoure la innovació tecnològica i l’adopció de bones pràctiques per a operacions marítimes sostenibles.
  • Animar els governs a facilitar tant el desenvolupament d’un règim regulador global eficaç i viable en aquesta àrea com la producció i el lliurament oportuns al mercat marítim dels combustibles necessaris.
  • Facilitar l’intercanvi de coneixements i el desenvolupament de capacitats entre totes les parts interessades.

En les possibles àrees de col·laboració, la declaració posa l’accent en la identificació de les rutes marítimes clau que es poden designar com a corredors verds i en la col.laboració entre ports, terminals portuàries i empreses logístiques perquè donin suport a la producció, emmagatzematge i proveïment de combustible verd. També destaca la importància que els ports disposin d‘instal·lacions de subministrament d’electricitat (OPS) per als vaixells quan estan atracats a port.

La declaració també demana la implicació dels armadors i de les draçanes perquè els vaixells existents i els nous que s’han de construir estiguin adaptats als nous combustibles verds i, en el mateix sentit, reclama que els productors d‘aquests combustibles en garanteixin un subministrament constant i fiable i inverteixin en recerca i desenvolupament per millorar la rendibilitat i l’escalabilitat de la seva producció. Finalment, apunta que les entitats financeres han de donar suport a l’establiment de cadenes de valor verdes amb l’objectiu d’establir corredors marítims verds al llarg de tota la cadena logística.

Durant la signatura de.la Declaració d’Hamburg, el representant del Port de Barcelona, Santiago Garcia-Milà, ha declarat que “és una iniciativa totalment alineada amb els objectius de sostenibilitat definits en el IV Pla Estratègic del port, des del qual s’ha impulsat el Pla de Transició Energètica que està sent una realitat amb els primers OPS operatius, els grans projectes de generació elèctrica sobre coberta que s’estan finalitzant i amb l’impuls del GNL com a combustible de transició”.

Garcia-Milà ha afegit que “el Port de Barcelona està fermament implicat en la transformació del transport marítim cap a un model més sostenible ambientalment i que està treballant en iniciatives, com la generació al mateix port de nous combustibles zero emissions, que són la base d’aquesta transformació a mig i llarg termini”.

Fecha del Taller: