El Ministeri de Transports i la Generalitat donen llum verda al projecte d’Aena d’ampliació de l’Aeroport Barcelona-El Prat

La Comissió Tècnica conformada pel Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible del Govern d’Espanya i el Govern de la Generalitat de Catalunya ha donat llum verda al projecte d’Aena d’ampliació de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat. Aquest projecte permet compatibilitzar el desenvolupament del hub intercontinental i la preservació de la llacuna de La Ricarda.

Les accions ja planificades i les ara acordades, els termes de les quals formaran part del procés de consultes amb les aerolínies per a arrencar en el pròxim període d’inversions d’Aena, el DORA 3 (2027-2031), assoliran una inversió d’Aena aproximada de 3.200 milions d’euros.

Projecte tècnic

La nova solució suposa prolongar la pista 24L-06R (pista mar), la qual cosa permet assolir la capacitat necessària perquè l’aeroport pugui albergar sense restriccions aeronaus que operen rutes intercontinentals, alhora que minimitza l’impacte acústic sobre les poblacions veïnes. L’increment de capacitat del camp de vol implica la necessitat de construir una terminal satèl·lit.

La proposta tècnica d’ampliació del camp de vol consisteix en un allargament de la longitud de la carrera d’enlairament en 500 metres per a arribar als 3.160 metres totals de pista. Això és compatible amb disminuir l’afectació sobre els espais naturals gràcies a l’ús parcial de les zones que segueixen als extrems de pista. La llacuna de La Ricarda preservarà la làmina d’aigua, ja que la pista acaba abans del braç principal que la connecta amb la mar.

Les solucions tècniques adoptades, sempre d’acord amb la normativa internacional comunitària i estatal sobre seguretat aèria, permeten compaginar la superfície de pista necessària i la preservació de la llacuna amb la reducció en 87 metres de l’afectació a l’espai natural de La Ricarda respecte de la proposta inicial.

En resum, el projecte implica les següents actuacions principals:

  • Remodelació de la Terminal 1.
  • Remodelació de la Terminal 2.
  • Prolongació de la pista mar.
  • Nova Terminal Satèl·lit.
  • Millores associades a la pista mar.
  • Actuacions en els aparcaments de les dues terminals.

Mínim impacte mediambiental

El projecte final garanteix la menor afectació mediambiental amb mesures com la preservació de la llacuna de La Ricarda, la no afectació del Remolar fora del perímetre aeroportuari i la reducció de l’impacte acústic en les poblacions veïnes. L’acord inclou, a més, actuacions compensatòries destinades a millorar els espais naturals del Delta del Llobregat, que es detallaran durant la tramitació del Pla Director, però que aniran destinades, entre altres, a guanyar més de 270 hectàrees d’espais naturals, la qual cosa implica multiplicar per 10 la superfície afectada; crear una “anella verda” en l’entorn aeroportuari per a compatibilitzar els usos agrícoles amb la protecció ambiental; o crear un fons ambiental per a reforçar la protecció del Delta del Llobregat.

Les actuacions planificades complementaran els treballs que Aena ja desenvolupa al Delta del Llobregat, com a silvicultura a les pinedes, control i eliminació d’espècies invasores, instal·lació de caixes niu per afavorir la nidificació, manteniment de canals de desguàs i extracció d’aigua en pous costaners per prevenir la intrusió salina.

Aena és l’empresa aeroportuària més gran del món en nombre de passatgers i afronta l’onada inversora més gran en 20 anys per garantir que els aeroports acomodin la demanda futura i les noves exigències de seguretat.

Fecha del Taller: