El Comitè Assessor d’Infraestructures considera urgent i necessària l’ampliació de l’aeroport

El Comitè Assessor d’Infraestructures ha traslladat avui al Govern municipal el seu dictamen sobre l’ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona – El Prat. El document analitza i determina els aspectes fonamentals del projecte a partir de la consideració que l’ampliació de l’aeroport és urgent i necessària per augmentar els vols de llarg radi, en una infraestructura que actualment es troba al límit de la seva capacitat. Igualment, el Comitè planteja que aquesta actuació s’ha de dur a terme amb la mínima afectació possible a les zones humides del seu entorn. El dictamen també fa un seguit de recomanacions sobre com consideren que hauria de ser l’aeroport del futur per millorar el posicionament global de Barcelona.

El document assenyala com a punt de partida el convenciment dels membres del Comitè que el model de ciutat es basa en un creixement sostenible i en la creació de condicions generadores de prosperitat econòmica i social, i marca com una de les vies per aconseguir aquestes fites l’atracció de talent i d’empreses competitives. En aquest context, es destaca la importància de l’aeroport com a eina que respongui a aquest model de ciutat i de país.

El Comitè analitza l’estat actual de l’aeroport i determina que té una bona infraestructura aeronàutica i de terminals però que és necessari emprendre les accions necessàries per poder atreure més rutes de llarg radi i més càrrega aèria per poder ampliar la xarxa de vols i es faciliti així les connexions amb ciutats que aportin negocis de valor afegit. El dictamen ressalta també que cal que l’aeroport disposi d’un nivell de servei alt sense deixar de banda l’encaix mediambiental i una bona convivència amb l’entorn, amb especial atenció a la reducció de soroll.

Recomanacions del Comitè Assessor d’Infraestructures

Amb aquest document, el Comitè Assessor d’Infraestructures estableix un marc general centrat en estratègies a curt, mig i llarg termini per assolir un aeroport eficient i orientat a un model de ciutat competitiva en un món global. I proposa un conjunt de recomanacions:

Elaborar estudis informatius amb anàlisis d’alternatives, de demanda, de costos, d’impactes de tot tipus, així com una avaluació econòmica, social i ambiental i engegar els tràmits pertinents, entre ells una complexa tramitació ambiental. El comitè demana actuar amb diligència per tal d’ampliar el radi d’influència de l’aeroport.

Abordar les millores ambientals pendents, augmentant l’estat i qualitat de les zones humides i que, per qualsevol de les alternatives de desenvolupament de l’aeroport escollida, caldrà materialitzar prèviament les compensacions ambientals que puguin quedar pendents i abordar les noves compensacions que siguin necessàries abans del desenvolupament de l’alternativa escollida.

Establir un marc de diàleg institucional i social, plural i obert, que treballi en solucions a mig i llarg termini que permetin allargar la pista curta de l’aeroport, preferiblement sense tocar els espais protegits de La Ricarda i el Remolar, compensada amb fortes inversions mediambientals.

Mentre no es duen a terme les inversions, exigir l’optimització de les infraestructures existents d’acord amb els estàndards d’eficiència i seguretat que s’apliquen en altres aeroports similars.

Atendre altres inversions necessàries de millora del nivell de servei i la capacitat de la T2, així com la connexió directa amb la T1; abordar la construcció de la nova terminal satèl·lit que prepari l’aeroport per quan siguin necessàries més posicions de contacte, especialment pels passatgers de llarg radi; i posar en servei l’estació d’alta velocitat del Prat per connectar l’aeroport amb el territori.

La implantació del conjunt d’actuacions proposades en aquest dictamen s’hauria d’acompanyar d’un pacte sobre la gestió de l’aeroport, actualment massa centralitzada i poc sensible als interessos del territori.

Les institucions locals haurien de tenir un paper important dins la governança de l’aeroport. Mentre això no passa, i en el curt termini, establir mecanismes de coordinació i col·laboració entre el gestor, la governança i els diferents ens implicats com la Generalitat, els ajuntaments, les companyies aèries i altres actors rellevants en l’entorn aeroportuari en la vessant econòmica, social i ambiental.

Engegar mesures operacionals a curt termini amb la implicació d’AENA, ENAIRE i els municipis proper per obtenir major capacitat per a vols de llarg radi. A mig termini, per arribar a la capacitat de 90 operacions/hora, caldrà fer importants actuacions sobre la infraestructura i entorns que requeriran acords institucionals i complexos processos administratius a nivell europeu. En aquest sentit, la recomanació és avançar de manera pràctica en les alternatives tècniques, els acords polítics i els tràmits administratius, sobretot els ambientals, i proposa la creació d’un “Nou Pla Barcelona” des del territori i amb el territori, per arribar a la millor solució possible i contribuir al desenvolupament de la ciutat de Barcelona.

El Comitè Assessor d’Infraestructures està presidit per Santi Vila i coordinat per l’Enginyer en Cap, Oriol Altisench. Integra a persones expertes i de reconegut prestigi professional en el camp de les infraestructures, com són: Salvador Alemany; Jordi Artigas; Isabel Buesa; Bet Cauhé; Albert Civit; Joaquim Coello; Marta Continente; Mercè Crosas; Josep Ferrando; Laura Garcia; Ramon García-Bragado; Teresa Garcia-Milà; Jordi Julià; Antoni Llardén; Pere Macias; Andreu Mas-Colell; Josep Mateu; Ricard Riol; Francesc Robusté; Teresa Serra; Ángel Simón; Mateo Valero; Elisabet Viladecans-Marsal i Albert Vilalta.

Fecha del Taller: