Guillermo Belcastro
Director General de Barcelona Europa South Terminal (BEST)
Per què Hutchison Port Holding va apostar per Barcelona i el seu port. Quins elements tenia Barcelona i quins avantatges presentava el Port perquè HPH decidís invertir aquí i no en un altre port europeu de la Mediterrània.
Per HPH, BEST és una inversió estratègica a la Mediterrània occidental. Hi ha diverses raons perquè HPH hagi apostat per Barcelona; la seva ubicació estratègica en una zona estable i pròspera, comptant amb un nivell important d’inversió estrangera, és una de les principals. Addicionalment, Barcelona compta amb una base important de tràfic local i amb un gran potencial per estendre la seva àrea d’influència cap a la resta d’Espanya, el sud d’Europa i la Mediterrània occidental.
El fort compromís de l’Autoritat Portuària de Barcelona amb el projecte d’ampliació i de construcció d’una nova terminal de contenidors, i la productivitat de l’estiba portuària local van ser altres dels factors que van fer que HPH es decantés per Barcelona com el seu port al Mediterrani on ubicar la primera terminal semiautomàtica del grup.
Quines inversions ha dut a terme Hutchison Port Holdings (HPH) a BEST
BEST ha invertit en la més moderna tecnologia i en el més avançat equipament, a més d’haver desenvolupat un programari específic per a aquesta terminal semiautomàtica. Aquestes inversions, que han superat amb escreix les inversions compromeses amb l’Autoritat Portuària, han permès que la terminal tingui una de les majors productivitats en el món.
Quins elements contribueixen a que BEST tingui un dels índexs de productivitat més elevats del món i quins avantatges presenta el fet de ser una terminal semi-automatitzada
BEST posseeix una de les productivitats més elevades del món gràcies a que les operacions semi-automatitzades han eliminat els colls d’ampolla tant en la línia d’atracada com en l’àrea d’emmagatzematge.
A més, la combinació d’un programari d’última generació, desenvolupat per professionals de HPH i de BEST conjuntament, i l’equipament més modern van ser crítics per millorar la productivitat de la terminal. La contribució del factor humà va ser també clau per aconseguir el rendiment actual de la terminal; com sempre dic, “Les persones són les que marquen la diferència”.
La principal diferència entre BEST i una terminal totalment automatitzada que treballa com una línia de producció és la introducció d’un element de flexibilitat. Fet que ens permet oferir solucions personalitzades als nostres clients.
Així mateix, és important destacar l’estabilitat en aquesta elevada productivitat, element que ofereix a les línies marítimes fiabilitat i previsió, cosa que els permet ajustar recursos i reduir els seus costos.
Quin potencial i capacitat tindrà BEST un cop finalitzada la segona fase
L’ampliació que s’està duent a terme actualment suposa disposar de 500 metres més de moll i de 9 blocs més d’emmagatzematge, el que significa incrementar un 50% la capacitat de la terminal.
Un cop finalitzada aquesta segona fase, BEST comptarà amb un moll de 1.500 metres i 11 grues pòrtic, capaces totes elles d’operar els vaixells portacontenidors més grans del món que actualment ja estan navegant.
Aquestes característiques fan que la terminal sigui única dins de la regió de la Mediterrània, ja que ens permetrà operar fins a tres vaixells de grans dimensions simultàniament.
A què respon l’aposta decidida de BEST pel transport ferroviari de mercaderies
Un dels principals objectius de BEST és expandir el hinterland del Port de Barcelona oferint solucions multimodals i connexions ferroviàries als seus clients. Amb això volem traslladar l’eficiència que s’obté a BEST a tota la cadena logística, millorant amb això la competitivitat del client final.
Addicionalment, BEST i HPH creuen fortament en la protecció del medi ambient, i el transport ferroviari és un dels més sostenibles i que menys impacte té en el nostre entorn. La nostra inversió està en línia amb les polítiques de la Unió Europea i del Govern espanyol que persegueixen potenciar i promoure el transport intermodal.
Quina és l’oferta de serveis ferroviaris de BEST
Actualment des de BEST oferim connexions multimodals amb les principals ciutats i zones de la Península, com ara Madrid, Navarra, Burgos, Saragossa, Tarragona, València i Portugal, a més de la zona centre i sud de França, connectant amb Perpinyà, Lió, Tolosa, París, Bordeus i Lille.
Amb la terminal de Noain tenim dos serveis setmanals a través dels quals no només operem mercaderia amb origen/destí de la zona nord (Bilbao, Vitòria, la Rioja, Pamplona) sinó també del sud-oest de França.
Recentment, hem incrementat el servei ferroviari amb Madrid, ampliant la freqüència amb sortides diàries. Això és degut a l’augment de la demanda dels principals importadors de la zona centre, molts dels quals han canviat el seu port d’entrada pel Port de Barcelona gràcies a l’arribada a la nostra terminal des del mes de febrer dels serveis amb menor transit time entre Àsia i Europa.
Per què és determinant per a BEST disposar dels accessos ferroviaris
El nou accés ferroviari al Port de Barcelona permetrà a BEST millorar la qualitat dels serveis als seus clients, els quals ho estan exigint per tal d’ampliar la seva àrea d’influència i mantenir el camí de creixement del volum de ferrocarril.
Quin paper pot jugar una terminal com BEST a l’hora d’aconseguir que els serveis marítims de les navilieres escalin al port de Barcelona.
BEST és atractiva per captar nous serveis marítims no solament per la seva ubicació estratègica, sinó també per la seva infraestructura, la qual està preparada per a proveir una alta productivitat a diversos mega vaixells portacontenidors simultàniament.
Quin és el potencial del Port de Barcelona com a centre de distribució de càrrega del sud d’Europa i què li cal encara per convertir realment en el hub logístic euro Mediterrani.
El port de Barcelona disposa de connexions amb les principals xarxes viàries i ferroviàries de la Península i de la resta d’Europa, a més d’una xarxa de connexions marítimes que connecta amb els ports més importants del món.
Addicionalment, al costat del port de Barcelona es troba la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL) en la qual estan instal·lats els principals centres de distribució d’importadors i exportadors i operadors logístics.
També juga un paper destacat l’Aeroport del Prat, que es troba a uns deu minuts de la terminal.
Tots aquests elements proporcionen a Barcelona un gran potencial per convertir-se, no només en la principal porta d’entrada de mercaderies per al mercat europeu, sinó també en el nou hub logístic a la Mediterrània occidental.