El 15 de febrer de 1994 quedava formalment constituïda l’associació Barcelona Centre Logístic (BCL), una entitat que naixia amb l’objectiu d’aconseguir progressivament la millora competitiva del sistema logístic de Catalunya, progressant equilibradament en l’àmbit econòmic, mediambiental i social.
Per a això, la fórmula triada va ser la col·laboració públic-privada i, per aquest motiu i ja des dels seus inicis, el BCL ha aglutinat tant a l’Administració pública (municipal, metropolitana, autonòmica i, fins i tot, estatal) com a l’empresa privada de diversos àmbits d’activitat (logística i transport, indústria productiva i exportadora, desenvolupament d’infraestructures i sòl logístic, formació, innovació tecnològica, medi ambient i energies renovables o responsabilitat social, entre altres), així com a altres entitats empresarials i institucions l’objectiu de les quals també està alineat amb augmentar la competitivitat del teixit econòmic i productiu del territori.
L’evolució natural al llarg d’aquestes tres dècades ha generat que l’actual Barcelona-Catalunya Centre Logístic estigui immersa a donar suport a la implantació de nous models productius, especialment aquells relacionats amb la Indústria i la Logística 4.0, a més de facilitar models d’inversió públic-privats que estiguin orientats a la generació d’ocupació en condicions socialment sostenibles.
Per treballar en tots aquests àmbits, actualment el BCL compta amb set comissions de treball dedicades a: Infraestructures i Serveis del transport, Càrrega aèria i Seguretat logística, Mesa de Formació i Ocupació en Logística, Logistics Green Deal, Logistics Innovation Hub, ODS, i Promoció econòmica i sòl logístic. Així mateix, el BCL compta amb l’International Economic Forum in Logistics, una iniciativa conjunta amb l’IESE, que és un espai de reflexió multidisciplinària sobre el sector de la logística i les seves tendències de futur.
Tots aquests grups estan integrats per professionals que, de manera desinteressada, debaten, analitzen, reivindiquen i aporten el seu coneixement, contribuint d’aquesta manera a avançar en el repte comú d’aconseguir una activitat logística més eficient, sostenible, segura i responsable, i sempre al servei de les empreses, les persones i el territori.
Des de la seva creació, la presidència del BCL ha estat compartida i alternada, per un període de dos anys, entre el Consorci de la Zona Franca de Barcelona i el Port de Barcelona. Des de novembre de 2022, el Comitè Executiu està presidit per Pere Navarro, delegat especial de l’Estat al Consorci de la Zona Franca de Barcelona, i al capdavant de les tres vicepresidències estan: Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona; Pau Solanilla, comissionat de promoció de ciutat de l’Ajuntament de Barcelona; i Isaac Albert, president de Cimalsa.
Pere Navarro, president del BCL, ha volgut destacar que “els 30 anys d’història i èxit del BCL posen de manifest que, per avançar i anar afrontant els reptes que constantment se’ns presenten, cal sumar esforços, realitzar aliances i establir ponts de diàleg i col·laboració entre totes les baules que avui dia conformen les cadenes logístiques”.
Sense el suport de totes les parts implicades, el sistema logístic de Catalunya no avançarà a la velocitat de creuer que les noves tendències, la majoria molt disruptives, imprimeixen a les organitzacions i al teixit empresarial del nostre país en matèria d’innovació, sostenibilitat ambiental, progrés econòmic i desenvolupament social just i inclusiu.