Barcelona és la segona ciutat portuària més atractiva per a inversió logística a Europa

La capital catalana s’ha convertit en el segon port més atractiu a Europa per a la inversió en logístic, segons l’Índex Europeu d’Oportunitats Logístiques Portuàries de Savills (EPLOI, per les sigles en anglès), en el qual Barcelona obté 94,33 punts. La consultora immobiliària internacional assenyala que el creixement del comerç internacional ha augmentat la capacitat del port de Barcelona en un 70% en els últims cinc anys, l’increment més ràpid entre els cinc mercats en el top 5 del rànquing.

El tercer lloc de el rànquing l’ocupa València, amb 89,93 punts. En aquesta ciutat els lloguers prime al port ronden els 4,5 € / m2 / mes, després d’haver experimentat una pujada del 13% en els últims tres anys. Així i tot, segueix estant per sota del preu de Barcelona, on les rendes s’han incrementat un 14% en el mateix període de temps i se situen en 7 € / m2 / mes. Un dels avantatges que assenyala l’informe és que per als operadors logístics, Espanya presenta, davant de la resta de països que componen el rànquing, un salari mitjà relativament baix.

Glòria Valverde, directora d’Industrial-Logístic a Savills Aguirre Newman Barcelona, indica que: “La consolidació de la Zona d’Activitats Logístiques del Port de Barcelona, l’escassa disponibilitat a la zona centre, així com el nivell de rendes assolit, està afavorint la consolidació d’altres zones i la creació de noves centralitats al llarg dels principals corredors logístics. Aquesta situació potencia l’interès dels inversors en el nostre territori a l’oferir rendibilitats comparativament més altes respecte a altres ciutats europees”.

Dins de l’Índex elaborat per Savills també es troba Algesires en vuitena posició, amb 76,41 punts. Espanya és l’únic país que compta amb tres ciutats en el rànquing europeu, per sobre d’Alemanya i Itàlia, que sumen dues ciutats cadascuna. Per part d’Alemanya, Hamburg (79,83 punts) i Bremerhaven (66,55 punts); i per la part d’Itàlia, Gènova (70,52 punts) i Gioia Tauro (62,76 punts).

L’únic port que supera Barcelona en atractiu per a la inversió logística, segons les dades de Savills, és Rotterdam, amb 100 punts en l’índex de Savills. Es tracta d’una de les principals portes d’entrada de mercaderies a Europa continental, de manera que la demanda d’espai logístic prime es manté fort.

Mike Barnes, especialista d’European Research a Savills, explica que “per a realitzar l’índex, hem analitzat el creixement del tràfic de contenidors als ports europeus, els desenvolupaments d’infraestructura actuals i futures, els canvis demogràfics i els fonamentals de mercat immobiliari per preveure on sorgiran noves rutes comercials i on augmentarà la demanda logística en els propers deu anys. D’aquesta manera, podem identificar 4 corredors a Europa en les que les urbs i ports de connexió dels actius logístics seran de particular interès per als inversors. Espanya queda dins del que anomenem la Yellow Banana, al formar al costat de França i Portugal un corredor que connecta les ciutats de Lisboa, Madrid, València, Barcelona i París (Le Havre)”.

Fecha del Taller: