BNEW posa en relleu que el sector de l’aviació està en ple vol cap a un futur innovador i sostenible

La Barcelona New Economy Week (BNEW), esdeveniment organitzat pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), ha estrenat avui el nou vertical Aviation, en el qual experts de la indústria aeroespacial aborden, durant les dues últimes jornades de l’esdeveniment, com la innovació, les últimes tendències en tecnologia, la digitalització,  les pràctiques sostenibles, estan redefinint els cels i obrint noves fronteres per a l’aviació.

El debat ha posat el focus, en aquesta tercera jornada, en aspectes com: la importància de promoure pràctiques sostenibles mitjançant l’ús dels combustibles alternatius, biocombustibles (SAF) i hidrogen verd; el disseny d’aeronaus més eficients i lleugeres per reduir l’impacte ambiental, i les iniciatives que estan adoptant aerolínies i aeroports per operar de forma més sostenible. “Es tracta d’una indústria que genera més de 155.000 llocs de treball i que representa un el 9,3% del PIB Industrial, la qual cosa la posiciona com una àrea estratègica de negoci per al nostre país. És per això que a BNEW hem considerat que havíem de brindar un espai per al diàleg a aquest sector i més aquí a la ciutat de Barcelona i en un moment tan decisiu”, ha assenyalat el delegat especial de l’Estat al CZFB, Pere Navarro.

Així, El compromís d’assolir emissions netes zero de CO2 en 2050 ha centrat un panell en el qual han participat la directora de Sostenibilitat d’Air Europa, Rosa Nordfeldt; el gerent d’Aviació Sostenible i Assistència Tècnica de Repsol, Francisco José Lucas, i l’experta en sostenibilitat en Senasa, Inmaculada Gómez. La sessió ha estat moderada pel cap de l’Oficina de Premsa a Catalunya d’AENA, Manel Fran.

Durant la seva intervenció, Inmaculada Gómez ha posat en relleu que “com a empresa pública amb més de 30 anys d’experiència, el nostre objectiu és fer el transport aeri més segur i sostenible. Des del 2008, hem treballat en la preparació per al comerç de drets d’emissions i en el desenvolupament de combustibles més sostenibles, com el SAF. També busquem donar suport a l’administració i a les empreses en la implementació de normatives ambientals”.

En la mateixa línia, Rosa Nordfeldt, ha assenyalat que “per afrontar la descarbonització, seguim tres línies de treball: tecnologia, incorporant avions de llarga distància d’última generació que redueixen les emissions en un 20%; operacions, optimitzant els processos d’ascens i descens, i emprant IA per a càrregues més eficients; i, finalment, l’ús de combustible sostenible per a l’aviació”.

Per la seva banda, Francisco José Lucas, ha afirmat que “Repsol va ser la primera companyia del seu sector i dimensions a comprometre’s públicament a assolir les zero emissions netes per al 2050. Aquest compromís es tradueix en una forta inversió per part de la companyia. Un exemple clau d’aquest avanç és l’obertura de la primera planta dedicada íntegrament a la producció de combustible sostenible per a l’economia. De fet, la capacitat de producció d’aquesta planta representa, per si sola, el mateix que es va generar a escala mundial el 2022”.

Innovació i talent com a palanques clau per al creixement empresarial

Gran seguiment ha tingut també la sessió de BNEW Talent en la qual els speakers participants han compartit com la combinació d’innovació i talent no només impulsa aquest creixement, sinó que també redefineix l’experiència del client, cosa que permet a les empreses avançar amb confiança cap a un futur ple de possibilitats. En el debat moderat per la directora de Talent i Cultura a Espanya de BBVA, Yolanda Martínez, hi han participat: el cuiner i propietari del Celler de Can Roca, Joan Roca; el cofundador de Glovo, Sacha Michaud, i el director creatiu i soci fundador d’Alegre Roca, Toni Segarra.

Joan Roca ha destacat que “la innovació és clau en un sector tan competitiu com la restauració, i estem profundament compromesos amb crear experiències úniques per als nostres comensals. Per a això, despleguem eines com el disseny industrial, la botànica, la tècnica culinària i la ciència. Busquem crear una cosa completament nova, com les ulleres de realitat augmentada que permetran als clients experimentar l’acte de menjar un bombó d’una forma mai vista”.

Sacha Michaud ha explicat que “la tecnologia està en el nucli de la nostra companyia, però en realitat el que vam fer va ser replicar la idea d’Uber: transportar persones, però amb productes. Com a empresa tecnològica, accedeixen a diverses categories mentre oferim una experiència d’usuari fluida. Actualment, som líders a Europa a quick ecommerce, el segment del comerç electrònic que més creixerà en la pròxima dècada”.

Toni Segarra ha apuntat que “innovar es tracta d’introduir una capa de valor que perduri fins i tot quan la competència iguali l’avanç. La diferenciació no ha de dependre només de la innovació, sinó de l’esperit, l’actitud i la cultura de l’empresa. Aportar valor quan no hi ha innovació és, en última instància, la clau de l’èxit”.

Salut digital, de la recerca a la realitat

Especial atenció ha generat el panell dedicat a la salut digital que ha acollit avui el plató de BNEW Health. En la sessió moderada pel director mèdic i vicepresident de Barcelona Health Hub, Oscar García-Esquirol, experts en salut digital han detallat com la investigació innovadora es tradueix en solucions pràctiques i reals que repercuteixen en l’atenció al pacient, i què es necessita per convertir les solucions sanitàries digitals en eines fiables per al sector salut.

La responsable d’Impuls Estratègic i Transformació de la Fundació de Gestió Sanitària de l’Hospital de Santa Creu i Santa Pau, Patricia Pesudo, ha afirmat que “validar les innovacions digitals en salut és cabdal per assegurar que siguin eficaces, segures i accessibles. Treballem per convertir la recerca en solucions pràctiques que millorin de manera tangible l’atenció al pacient, col·laborant estretament amb el sector per fer realitat aquestes innovacions”.

Per la seva part, l’Executive Director Global Clinical Operations d’Almirall, Estrella García, ha assenyalat que “a Almirall, veiem la salut digital com una oportunitat per accelerar l’accés a tractaments més personalitzats. El repte està a transformar els avenços tecnològics en eines que puguin integrar-se de manera segura i eficient en la pràctica clínica diària”.

I, la CEO de Legit.Health, Andy Aguilar, ha destacat que “el nostre objectiu és que la tecnologia ajudi els professionals de la salut a prendre decisions més ràpides i precises. Convertir la recerca en eines digitals accessibles millora significativament la vida dels pacients”.

Fecha del Taller: