El nou OPS del Port de Barcelona, el primer d’una terminal de contenidors al Mediterrani, ha estat el gran protagonista de la jornada que els membres del grup de treball Power-to-Ship del World Ports Climate Action Program (WPCAP) han celebrat aquesta aquesta setmana a Barcelona, coincidint amb la celebració del Green Ports Summit.
Una dotzena de membres del WPCAP, representant alguns dels principals ports europeus com Antwerp-Bruges, Gothenburg, Hamburg, Rotterdam o València, van visitar l’OPS ubicat a la terminal BEST, que des de la setmana passada ja subministra energia 100% renovable, permetent que els vaixells que s’hi connecten aturin els seus motors mentre estan amarrats al Port de Barcelona.
La visita, liderada per la cap del departament de Shorepower, Ana Arévalo, ha permès als participants, responsables d’àrees relacionades amb el subministrament d’energia a vaixells i la transició energètica als seus respectius ports, conèixer de primera mà els reptes i solucions plantejades amb el desplegament del primer OPS al Port de Barcelona, un dels pioners a nivell europeu en aquest àmbit.
La jornada ha estat precedida per una reunió de treball en la que també han participat responsables dels departaments implicats en el desplegament de l’OPS, com el d’Infraestructures, Operacions Terrestres, Operacions Marítimes i Innovació.
Lideratge internacional
El Port de Barcelona forma part del grup de treball Power-to-Ship del WPCAP amb l’objectiu de fomentar l’electrificació de molls als ports d’arreu del món. La iniciativa, una de les més rellevants del Programa d’Acció Climàtica Portuària Mundial, integra els principals ports internacionals implicats en la reducció d’emissions contaminants i la lluita contra l’escalfament global.
L’entrada en funcionament de l’OPS de BEST ha consolidat el Port de Barcelona al capdavant de la lluita contra les emissions de l’activitat portuària. Aquesta infraestructura pionera permetrà que els grans portacontenidors que atraquen a BEST realitzin escales lliures d’emissions alhora que oferirà informació pràctica i dades en temps real del funcionament d’aquests sistemes, de cara a seguir desplegant-ne als principals molls del Port de Barcelona en el marc del pla Nexigen, amb una inversió total de 200 milions d’euros.