El tràfic de contenidors al Port de Barcelona s’ha incrementat un 23,6% els primers sis mesos de l’any fins a superar els dos milions de TEUS, principalment degut a l’elevat increment del nombre de transbordaments gestionat per les terminals de contenidors. Aquesta tipologia de tràfic, en què els contenidors es descarreguen d’un vaixell i es tornen a carregar en un altre per seguir el seu trajecte, s’ha disparat fins a augmentar un 49,9% des de principis d’any.
L’impacte en el tràfic marítim de la crisi al mar Roig, que ha obligat les principals navilieres a desviar els seus vaixells de les rutes habituals per evitar el canal de Suez, és la principal causa d’aquest increment, ja que el Port de Barcelona ha esdevingut en aquests moments un dels principals hubs que les navilieres utilitzen per connectar els ports de la Mediterrània oriental, actualment més allunyats de les principals rutes marítimes. Aquest augment ha impulsat el tràfic total del Port de Barcelona fins als 35,8 milions de tones, un 10,2% més que el primer semestre de l’any anterior.
Tot i aquest increment conjuntural, descomptant els contenidors buits i els de transbordament, el tràfic de contenidors d’importació, exportació i cabotatge ha crescut un 1,2% fins als 716.117 TEUS, i demostra “la resiliència de l’economia del hinterland del Port de Barcelona en un context d’importants incerteses globals”, en paraules del director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell.
I és que l’evolució de la resta de tràfics no s’ha vist tan afectada per la crisi del mar Roig. El tràfic de líquids a granel s’ha estabilitzat després d’un inici d’any amb caigudes i ha tancat el mes de juny amb un lleuger increment del 0,8%, principalment per l’important augment en el tràfic de gasolina i productes químics, que han compensat la caiguda del tràfic de gas natural liquat, fuel i biocombustibles. En canvi, els sòlids a granel han tingut un comportament negatiu, amb una caiguda del 13,3% respecte el 2023, deguda sobretot al descens en les exportacions de ciment i potassa.
El tràfic de vehicles nous, que l’any 2023 va experimentar un important increment al Port de Barcelona degut a l’arribada de vehicles elèctrics procedents d’Àsia, ha patit una correcció la primera meitat de l’any, i s’ha reduït un 5,5% fins a les 388.291unitats. El descens ha estat causat precisament per la caiguda en les importacions de vehicles asiàtics, mentre que les exportacions han augmentat un 14%, especialment pel creixement de les exportacions a Amèrica i a la Mediterrània oriental.
Rècord d’escales de creuers amb port base a Barcelona
Pel que fa al passatge, el nombre de creueristes que han visitat el Port de Barcelona ha augmentat un 3,9%, al mateix temps que ha augmentat el nombre d’escales de creuers amb Barcelona com a port base. Aquesta tipologia de creuers, el segment que més beneficis aporta a la ciutat, ha registrat un rècord i suposa el 83% de les escales.
Aquest increment, que suposa un augment de més de 20 punts percentuals en la darrera dècada, confirma l’èxit de l’estratègia del Port de Barcelona per consolidar el seu lideratge com a port base per a creuers. De fet, el primer semestre de 2024 el Port de Barcelona ha registrat un descens en el nombre d’escales de creuers d’un 6,6% fins a sumar-ne un total de 323. Això s’ha degut, essencialment, a la caiguda de les escales dels creuers en règim de trànsit, que s’han reduït en un 32,5%.
“El model Barcelona de creuers ha fet un salt rellevant aquest primer semestre, ja que s’ha incrementat significativament el pes del creuer de port base respecte al de trànsit. Alhora que s’han reduït les escales en termes globals, s’han incrementat les de vaixells d’alta gamma (Premium i Luxury) fins al 37% del global”, ha explicat el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó.
Un port en transformació
El primer semestre ha estat marcat per una intensa activitat, però no només pel repte de gestionar un volum de tràfic molt més elevat. El Port de Barcelona es troba immers en un procés de transformació per avançar-se als canvis que es comencen a veure en el sector logístic i del tràfic marítim i moltes de les accions que s’han impulsat han donat els seus primers fruits aquest primer semestre.
En matèria d’innovació, el BlueTechPort i la Fundació BCN Port Innovation han demostrat el seu potencial i han rebut un nou impuls, especialment amb la creació del futur BlueTechPort als tinglados de Sant Bertran. Al setembre ja acolliran un espai de 1.500 metres per a start-ups i en un futur es transformarà en un hub de 25.000 metres quadrats per a empreses, institucions i centres de coneixement relacionats amb l’economia blava. També en aquest àmbit, ha entrat en funcionament la xarxa 5G desplegada de la mà d’Orange, un projecte pioner que permetrà implementar nombroses innovacions tecnològiques al Port de Barcelona.
La sostenibilitat també ha estat un dels àmbits que ha rebut més impuls, amb l’entrada en funcionament del primer OPS del Port de Barcelona a la terminal BEST, el primer en una terminal de contenidors de la Mediterrània, i les passes endavant fetes en el desplegament de la xarxa de mitja tensió que subministrarà electricitat a la resta dels futurs OPS del Port de Barcelona. Pel que fa a la generació d’energia verda, s’ha completat el desplegament de la coberta fotovoltaica a la nau de Decathlon, la primera peça del que serà el megaparc fotovoltaic sobre coberta més gran d’Europa.
Finalment, el Port Vell també ha viscut la seva transformació particular. A les portes d’acollir la Copa Amèrica, els ciutadans de Barcelona han vist com s’obrien nous espais com la nova Llotja de Pescadors, els Tinglados del moll Oriental o la rambla del Trencaones, alhora que s’han posat en marxa nous serveis com el Bus Nàutic que uneix el moll de Drassanes amb el moll de Llevant.