El Port de Barcelona inaugura el seu primer sistema OPS a la terminal Hutchison Ports BEST

El Port de Barcelona ha inaugurat avui el seu primer sistema Onshore Power Supply (OPS) a la terminal de contenidors Hutchison Ports BEST. L’equip, el primer en una terminal de contenidors d’un port de la Mediterrània, permet subministrar electricitat d’origen 100% renovable als vaixells, de forma que poden aturar els motors mentre són al Port de Barcelona i reduir així les seves emissions.

L’OPS és el primer que es desplega en el marc del pla Nexigen, que amb 200 milions d’euros d’inversió permetrà electrificar tots els molls del Port de Barcelona i reduir les emissions de l’activitat portuària. Es tracta d’un projecte pilot que amb al seu funcionament servirà per conèixer de primera mà les necessitats d’aquest servei pioner i permetrà als clients del Port de Barcelona ser més sostenibles i avançar conjuntament cap a la descarbonització.

L’acte d’inauguració ha comptat amb la presència del president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès; la consellera de Territori, Ester Capella; el secretari general de Transports Aeri i Marítim del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, Benito Núñez; l’alcalde del Prat del Llobregat, Lluís Mijoler; la primera tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, i el president de Puertos del Estado, Álvaro Rodríguez Dapena, així com el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó. També han assistit a l’acte el director general de Hutchison Port Holdings Europa i el president del comitè de sostenibilitat del grup Hutchison, Clemence Cheng, i el CEO de Hutchison Ports BEST, Guillermo Belcastro, entre d’altres.

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha senyalat que l’OPS “és un projecte fonamental per al futur del país”, afegint que “amb l’entrada en funcionament del primer punt de càrrega per a vaixells en una terminal de contenidors tornem a demostrar el lideratge de Catalunya a Europa i al Mediterrani”.

La primera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, ha declarat que “a Barcelona hem assumit el compromís d’assolir la neutralitat d’emissions l’any 2030. El repte és enorme, i tots ens hem de coresponsabilitzar i fer tot allò que tenim a l’abast per reduir emissions”. “Aquest sistema OPS és un molt bon exemple de què passa quan l’objectiu és clar i compartit. La d’avui és una notícia històrica. I precisament per això no pot quedar-se en una anècdota, Barcelona necessita ser el port amb més terminals d’aquestes característiques”, ha afegit.

El director general de Hutchison Port Holdings Europa i president del comitè de sostenibilitat del grup Hutchison, Clemence Cheng, ha destacat que “l’OPS representa un salt molt important cap al nostre compromís de reduir en un 80% l’any 2030 la petjada de carboni de BEST i convertir-nos en una terminal neutra en emissions pel que fa a les seves operacions l’any 2040, una visió que ara s’acosta encara més a la realitat amb la certificació oficial de la nostra petjada de carboni”. “L’any 2022, BEST ja va aconseguir una reducció del 57% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle en les operacions respecte a l’any anterior”, ha afegit.

“Disposar del primer OPS en una terminal de contenidors de la Mediterrània demostra el compromís i els esforços que el Port de Barcelona dedica a descarbonitzar l’activitat portuària i millorar la qualitat de l’aire lluitant contra el canvi climàtic”, ha assegurat el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó. “Es tracta d’un pas de gegant, el primer del camí que hem iniciat amb el pla Nexigen i que permet avançar cap a un futur més sostenible”.

Equip pioner

Instal·lat en paral·lel a les obres d’ampliació de la terminal, la construcció de l’OPS ha implicat el desplegament d’una xarxa de mitja tensió amb 3.000 metres de cable fins a la mateixa vora del moll, on s’han instal·lat tres caixes de connexió dissenyades específicament per ser compatibles amb l’operativa de la terminal. Aquests punts de connexió, combinats amb la capacitat de l’OPS per subministrar fins a 8MW de potència, permeten connectar dos vaixells de forma simultània.

El nou sistema OPS ha estat fabricat a Dinamarca per l’empresa PowerCon segons les necessitats específiques del Port de Barcelona. Un cop els vaixells despleguen els seus cables fins al moll i es connecten als punts de connexió, és capaç d’adaptar el corrent elèctric dels 25.000 volts de tensió que rep de la xarxa fins als 6.600 que necessiten els vaixells portacontenidors, modulant-ne la freqüència a 50 o 60Hz, segons les necessitats específiques de cada vaixell.

Aquest sistema flexible garanteix que es puguin realitzar el màxim de connexions amb els diferents vaixells que arriben a BEST, aprofitant tot el potencial de l’OPS. En els dos primers anys de funcionament de l’OPS, en què estarà en fase pilot, es realitzaran unes 92 connexions. D’aquesta forma, s’eliminaran 2.500 tones de CO2 anuals, l’equivalent a uns 135.000 cotxes circulant 30 quilòmetres diaris a l’any. A partir del tercer any, la previsió és poder augmentar progressivament les connexions anuals, amb el corresponent increment en la reducció d’emissions.

Primer pas del pla Nexigen

Amb un cost de gairebé 5 milions d’euros, l’OPS de BEST ha estat finançat en part a través del Programa de Suport al Transport Sostenible i Digital del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. És el primer dels que, durant els propers cinc anys, es deplegaran gràcies al pla Nexigen per electrificar els principals molls del Port de Barcelona. Aquest desplegament no només instal·larà OPS a totes les terminals, també implica la construcció d’una nova subestació elèctrica a partir de la qual es desplegarà una nova xarxa de mitja tensió per tot el port, incloent-hi una canalització submarina per connectar els subministraments del moll de l’Energia i el moll Adossat, que permetrà l’electrificació de les terminals de creuers.

L’electrificació dels molls del Port de Barcelona té l’objectiu final de millorar la qualitat de l’aire a l’entorn del Port de Barcelona. Es tracta d’una peça clau en el pla de transició energètica del Port de Barcelona, un dels pilars del camí cap a la descarbonització de l’activitat portuària.

Fecha del Taller: