L’Aeroport Barcelona-El Prat prova el sistema de reconeixement facial en el procés d’embarcament, amb la integració de l’autofacturació de l’equipatge

Aena, juntament amb Vueling i el grup d’empreses tecnològiques format per Easier, IDEMIA, Indra, Materna-ips i Mobbeel, ha posat en marxa una prova pilot d’embarcament a través del reconeixement facial a l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat. És la primera vegada que es realitza a Europa integrant en un sol procés tots els passos a dur a terme per un passatger a un Aeroport, incloent com a novetat la facturació de la maleta. L’objectiu és que els passatgers puguin fer tot el recorregut fins a l’avió sense haver de mostrar la documentació d’identificació.

Basat en una tecnologia d’identificació a través del reconeixement de les característiques físiques i intransferibles de les persones, els equips de sistemes biomètrics s’han ubicat a la zona de facturació i permeten autofacturar l’equipatge; a l’accés al filtre de seguretat i a la porta d’embarcament, on es validaran les dades biomètriques del passatger, els seus trets facials (imatge de la cara) i documentació (el DNI o passaport). Això permet agilitzar el procés i augmentar la seguretat des que el viatger es registra en línia a casa fins que agafa el seu vol. La validació de documentació amb dades biomètriques, es realitza una sola vegada durant el pilot, sempre que el passatger doni el seu consentiment per a vols posteriors.

Actualment Aena és l’única propietària de la base de dades biomètrica i, per tant, responsable de la seva gestió, i la informació obtinguda és tractada d’acord amb el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) establert al Reglament Europeu 2016/679 relativa al tractament de dades personals i a la lliure circulació de les dades esmentades.

Projecte conjunt de Vueling i Aena

Aquest projecte de col·laboració entre Vueling i Aena es va iniciar fa uns quants mesos amb passatgers de l’aerolínia a la ruta Barcelona-Màlaga. Es tracta de la prova pilot més completa que s’està fent a un aeroport d’Aena, ja que inclou tecnologia biomètrica en 4 processos del viatge: check-in, facturació d’equipatge, filtre de seguretat i embarcament.

Per poder accedir a l’avió “per la cara”, el passatger ha d’accedir a l’app d’Aena, entrar a l’apartat de “reconeixement facial” i completar el formulari. El registre també es podrà realitzar físicament a l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat a dos quioscos situats davant de la porta B35 i a la zona d’autofacturació de Vueling.

Així, els passatgers podran accedir de manera exclusiva tant als filtres del control de seguretat com a la porta d’embarcament a la ruta Barcelona-Màlaga i gaudir d’un accés més àgil. A més, tindran l’opció de deixar la maleta a la cinta d’autofacturació sense agent (self bag drop), simplement amb el reconeixement facial.

Els passatgers poden formar part d’aquest programa pilot de manera voluntària i viatjar de manera més àgil, eficient i sense contacte.

La directora d’Innovació, Sostenibilitat i Experiència Client i CGO d’Aena, Amparo Brea, ha assenyalat que “aquest projecte, emmarcat en el Pla Estratègic d’Innovació d’Aena, és el darrer pas d’un conjunt d’actuacions liderades per la companyia des de principis de 2019 i dirigides a provar l’ús de sistemes biomètrics a diferents punts de l’aeroport. Estem convençuts que aquesta tecnologia suposarà una millora important de l’experiència del passatger als nostres aeroports i aquests projectes ens permeten avançar en el seu desplegament. Posem a disposició dels passatgers eines que permeten avançar part de les comprovacions de documentació que es fan actualment als tràmits aeroportuaris, perquè el seu pas per l’aeroport resulti més segur, fluid i còmode”.

Segons Calum Laming, Chief Customer Officer de Vueling, “poder oferir una experiència biomètrica tan completa confirma la nostra voluntat de millorar l’experiència dels nostres clients a l’aeroport, i a més afavoreix un flux de clients molt més àgil i modern. Aquest és un projecte amb un elevat component tecnològic, un element clau a Vueling Transform i en la nostra estratègia de digitalització per millorar el servei i perquè els clients puguin gestionar amb més autonomia i flexibilitat la seva experiència de viatge”. D’aquesta manera, Vueling ha esdevingut la primera aerolínia a Europa a oferir una experiència completa de viatge sense contacte gràcies a l’ús de la tecnologia biomètrica.

D’altra banda, les empreses encarregades de desenvolupar, subministrar i instal·lar l’equipament necessari per fer la prova, han utilitzat sistemes automatitzats que inclouen tecnologies avançades de validació documental i biomètrica, que optimitzen el rendiment en el temps d’accés dels passatgers.

Indra s’ha encarregat a aquest pilot de la plataforma que permet integrar l’equipament i diferents sistemes que componen la solució. Gràcies a ella es pot garantir la presa de dades identificatives i biomètriques al quiosc d’enrolament i CUSS, portes de filtre i embarcament per al seu tractament i integració amb els sistemes d’Aena, assegurant el perfecte funcionament de la solució completa.

El sistema biomètric d’autofacturació d’equipatges (Self Bag Drop) de Materna IPS pren una imatge del passatger i la contrasta en temps real contra la base de dades dels adscrits al programa biomètric. D’aquesta manera és capaç d’identificar si aquest passatger forma part del programa, permetent en aquell instant que pugui facturar el seu equipatge per si mateix. Materna IPS biomètrics.

Easier ha integrat els dispositius biomètrics i el seu middleware per a l’enrolament i comprovació a cada punt de control mitjançant el subministrament d’equips duals (quiosc d’autoservei comú i registre biomètric al mateix dispositiu), així com de portes electròniques amb la detecció d’unicitat de passatgers més precisa des de l’entrada a zona de seguretat fins a l’embarcament.

Per part seva, IDEMIA proporcionarà captura d’imatges facials d’alta qualitat als quioscos d’inscripció, la porta electrònica d’accés a la zona aire i la porta electrònica d’embarcament. La identificació dels passatgers es durà a terme utilitzant el motor biomètric d’IDEMIA, reconegut al mercat com un dels millors per la seva alta precisió.

Mobbeel proporciona l’aplicació mòbil que permet als viatgers enrolar la seva biometria i verificar-ne la identitat a través de l’escaneig d’un DNI o passaport amb NFC i un selfie amb prova de vida per verificar que aquesta persona és qui diu que és. Pioners en biometria per a mòbils, l’empresa fa més de 12 anys que ofereix solucions de verificació d’identitat digital.

Fecha del Taller: