El Port de Barcelona consolida la seva posició líder en creuers a Europa i a la Mediterrània amb la previsió de rebre uns 2,6 milions de creueristes el 2016, una xifra que igualaria el rècord històric de l’enclavament, aconseguit el 2011. Aquests passatgers arribaran en les 750 escales de creuers de les 40 navilieres que operen el Port, pràcticament totes les companyies dedicades a aquest sector que naveguen a la Mediterrània.
Aquest any el Port de Barcelona també té previst rebre més passatgers de turnaround (aquells que inicien i finalitzen el seu itinerari a la capital catalana), en línia amb el creixement experimentat per aquesta tipologia de creueristes el 2015, quan van augmentar un 11,5%.
D’altra banda, la presència del Norwegian Epic (la nau més gran de Norwegian Cruise Line) a Barcelona durant els mesos d’hivern contribuirà a incrementar el volum de creueristes que visiten la capital catalana fora de temporada. Aquest vaixell se suma a les naus de companyies com Costa i MSC, que porten anys oferint rutes de creuer a l’hivern des de Barcelona, fet que permet trencar l’estacionalitat associada a aquest tràfic.
Entre les tendències per a aquest any també s’observa una presència més gran de vaixells de creuer de luxe o de gamma alta de companyies com Viking Cruises, Oceania Cruises, Ponant i Seven Seas.
També es constata que companyies com Royal Caribbean, Holland America o TUI aposten per posicionar a Barcelona els seus millors vaixells o els més nous.
A més, l’enclavament català rebrà 14 vaixells de creuer en primera escala, alguns dels quals són nous al mercat.
Nova terminal de creuers
El 2016 també està previst l’inici d’obres de la nova terminal E de creuers, que serà construïda i gestionada per Carnival Corporation. Amb una inversió de 30 milions d’euros, el primer operador de creuers del món aixecarà al Port de Barcelona la terminal de creuers més gran d’Europa, amb 10.000 metres quadrats. Serà la segona terminal de Carnival a la capital catalana (actualment gestiona també Palacruceros) i la setena del Port de Barcelona.
Guia sobre el Disseny de Terminals de Creuers
Per altra banda, el Port de Barcelona ha liderat el grup de treball WG 152 de l’Associació Mundial de Transport Marítim (PIANC) que ha presentat la primera Guia sobre el Disseny de Terminals de Creuers. L’exposició del treball ha tingut lloc en el marc de la principal fira del sector del món, el Seatrade Global 2016, que aquest any se celebra a Fort Lauderdale.
David Pino, president del grup WG 152 i cap de Planificació Territorial i Gestió Tècnica de Concessions del Port de Barcelona, ha presentat les conclusions de l’estudi i ha posat de manifest que “hem realitzat un treball pioner, ja que fins ara no existia una guia d’aquestes característiques, malgrat l’auge que està experimentant el turisme de creuers a escala global. Sobretot hem volgut fer un document útil i pràctic per al sector, en el qual es prioritzen aspectes com la racionalitat, l’eficiència i la sostenibilitat”, ha destacat Pino.
El document és fruit de 4 anys de treball amb membres de l’Associació Mundial de Transport Marítim de 5 països (Estats Units, Noruega, Itàlia, Holanda i Espanya) i representants d’operadors de terminals, consultores d’enginyeria, autoritats portuàries i navilieres.
Com ha exposat David Pino, la guia inclou totes les àrees implicades en l’operativa d’una nau de creuer: els elements del vessant marítim, la zona de serveis del moll, l’edifici de la terminal i l’àrea de transport terrestre. També s’han inclòs directrius sobre seguretat i aspectes financers i operatius, que són de gran importància per a la indústria creuerística.
Millor port d’operacions turnaround
El Port de Barcelona ha estat guardonat com a “Millor port d’operacions turnaround’ per la prestigiosa publicació Cruise Insight (The global cruise market), en el marc de la fira Seatrade Cruise Global. Barcelona revalida així el títol de millor port d’inici i finalització d’itinerari, guardó que ha rebut en diverses ocasions en els darrers anys.
En la categoria de ‘Millor port d’operacions turnaround’ s’ha valorat, entre d’altres, la capacitat del Port de Barcelona per realitzar eficientment diverses operatives simultànies d’inici i final de viatge, així com l’excel·lent nivell de servei de les seves terminals de creuers públiques i privades (operades per Creuers del Port de Barcelona i el Grup Carnival, respectivament).