Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha incrementat un 47% el nombre de tones transportades durant el 2024 en el conjunt de les seves línies de mercaderies i ha assolit així la xifra anual d’un milió de tones. L’increment es deu en una bona part a la incorporació d’una quarta circulació diària del transport de potassa des de Súria fins al Port de Barcelona, cosa que ha fet incrementar un 59% la càrrega transportada d’aquest producte. En total, FGC ha dut a terme el 2024 gairebé 2.500 circulacions de mercaderies (un 23% més que el 2023), la qual cosa ha evitat 42.000 desplaçaments de camions a les carreteres.
El president de Ferrocarrils, Carles Ruiz Novella, destaca que “aquestes xifres demostren que estem fent un esforç molt gran en sostenibilitat. No només hem aconseguit assolir el rècord de viatgers a les nostres línies de passatgers, sinó que també hem incrementat el nombre de circulacions i de tones del nostre transport ferroviari de mercaderies, la qual cosa contribueix també a descarbonitzar la mobilitat”. De fet, assenyala, “en una de les nostres línies, la que transporta potassa des de Súria fins al Port de Barcelona, la xifra de tones s’ha triplicat en cinc anys”. Tal i com recorda, “fa dos anys vam estrenar cinc locomotores duals, que poden anar amb dièsel i amb energia elèctrica, per aprofitar al màxim tots els trams que tenim electrificats, per poder utilitzar així aquesta font sense emissions”.
Ferrocarrils opera el servei de transport de mercaderies en tres línies. D’una banda, la línia que va des de les mines de Súria (Bages) fins al Port de Barcelona, per al transport de potassa de l’empresa ICL, productora de sals potàssiques. En segon lloc, la línia de Martorell (Baix Llobregat) fins al Port, a través de la societat Autometro, participada per FGC. Aquesta línia és utilitzada per l’empresa Seat per transportar vehicles de la seva factoria de Martorell. Per últim, la tercera línia, que transcorre per la xarxa d’Adif, és utilitzada per al transport de components d’automòbils entre la factoria Seat de Zona Franca i la factoria Seat de Martorell, i està operada per Cargometro, també societat participada per FGC.
L’increment més gran de tones transportades s’ha produït a la línia de potassa de Súria al Port, que ha passat de les 539.000 tones transportades el 2023 a les 857.000 tones del 2024, amb un increment, per tant, del 59%. En aquesta línia, el nombre de circulacions anuals ha augmentat un 46%, tot passant de les 745 de l’any 2023 a les 1.093 de l’any 2024. Aquest increment es deu a la incorporació per part d’FGC, el passat mes d’abril, d’una quarta circulació diària, arran de l’increment de producció de sals potàssiques registrat per ICL.
Pel que fa a la línia de Martorell al Port, durant el 2024 s’han transportat 1.454 vehicles més que l’any anterior (tot passant dels 106.425 vehicles del 2023 als 107.879 del 2024), la qual cosa suposa un increment de l’1,3% del nombre de tones (tot passant de 138.352 a 140.243). Quant al transport de components d’automòbil, el nombre de circulacions anual s’ha incrementat un 17%, tot passant de les 581 del 2023 a les 680 del 2024. L’increment de circulacions, en aquest cas, s’ha vist afavorit per la finalització, l’any 2024, de les obres d’Adif al corredor mediterrani, que havien limitat el transport de Cargometro de components de vehicles.
Cinc locomotores duals per incrementar la sostenibilitat del transport
Des de fa dos anys, Ferrocarrils duu a terme el transport de mercaderies amb noves locomotores duals, de la sèrie 257, que permeten la tracció elèctrica en els trams que ja disposen de catenària (Manresa – Martorell – Sant Boi) i la tracció amb dièsel a la resta de trams. El fet de disposar d’alimentació dual i traccionar amb energia elèctrica permet reduir l’emissió de fums i de soroll, respecte a una màquina de tracció amb motor de combustió.
Les noves locomotores duals, que van suposar una inversió de 30,2 milions d’euros, han incorporat diverses millores respecte a les locomotores 254 que es feien servir fins aleshores, entre les quals destaquen la fiabilitat, el fre elèctric regeneratiu, el canvi de tracció automàtic i la reducció del soroll, així com millores tecnològiques i també ergonòmiques per al personal de conducció.