L’associació de micro, petita i mitjana empresa de Catalunya (PIMEC) ha organitzat avui dimecres 6 de març a l’Hotel Barceló Sants la jornada “L’àrea de Tarragona i el Corredor Mediterrani. Una solució de país.” I Port Tarragona ha estat present amb el seu president, Saül Garreta, al capdavant. La Jornada s’ha desenvolupat al voltant de 4 taules rodones que han abordat la necessitat d’un traçat interior per al transport de mercaderies en ferrocarril al seu pas pel Camp de Tarragona i el Penedès: “Nova proposta de traçat”, “Repercussió econòmic-empresarial”. Logística i Infraestructures” i “Repercussió en la Societat Civil”.
El president Garreta ha participat en la Taula “Logística i infraestructures”, juntament amb el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó; Ramon Juanola, Enginyer de Camins, representant de la Plataforma de Mercaderies per l’Interior; Santiago Bassols, director general de Barcelona-Catalunya Centre Logístic; i Eduard García de FERRMED.
Durant la seva intervenció, Garreta ha posat en relleu que el Port de Tarragona dóna suport i està adherit al manifest de la Plataforma Mercaderies per l’Interior, i que ha alineat els seus objectius comercials i sostenibles amb els d’aquest moviment cívic. Segons Garreta, “aquesta iniciativa social aposta per una infraestructura nova que permetrà fer front als reptes de descarbonització, eliminar maniobres ferroviàries i el pas de trens al front marítim per millorar la qualitat de vida ciutadana i optimitzar el transport de mercaderies per ferrocarril.”
Els grans reptes
El president de l’APT, també ha explicat que el Port de Tarragona ha impulsat una oficina tècnica amb el Ministeri de Transports, Puertos del Estado, ADIF i la Generalitat de Catalunya amb tècnics de l’empresa pública INECO (Ingeniería y Economía del Transporte) per elaborar un “Estudi Informatiu de Connexions Ferroviàries” amb diferents propostes de sortida del ferrocarril pel sud. Aquesta “Oficina Tècnica per Accessos Ferroviaris” permetrà donar una resposta consensuada a diferents reptes que té plantejats el Port i, de retruc, l’àrea metropolitana de Tarragona.
En primer lloc, ha exposat Garreta, hi ha l’objectiu “d’impulsar del transport del ferrocarril com a alternativa més eficient i sostenible per al transport de mercaderies, en la línia dels objectius de descarbonització fixats per la UE per al 2030”. En segon, ha explicat, és necessari “treure del frontal marítim de la ciutat de Tarragona les maniobres dels trens de mercaderies que donen servei al Port, per eliminar els sorolls, vibracions i risc d’accidents en aquesta zona urbana”. I, en tercer lloc, ha continuat, hi ha l’objectiu de “connectar el Port amb la xarxa general de ferrocarril pel Sud per, en un futur, connectar també amb el nou traçat ferroviari per l’interior”.
Les propostes del Port
Saül Garreta ha explicat que l’estudi constarà de tres propostes disposades en 3 fases de desenvolupament de les connexions ferroviàries del Port.
En una primera fase, l’estudi presentarà una nova connexió dels Molls de Llevant amb l’Estació de Classificació d’ADIF. Aquesta nova connexió mitjançant un pont ferroviari paral·lel al pont mòbil actual i un nou pont per sobre de la desembocadura del Francolí, connectaria els molls adossats al Dic de Llevant amb l’Estació de Classificació d’ADIF i eliminaria el pas de trens pel Moll de Costa.
La Fase 2, preveu la connexió cap al Sud de la PortTarragona Terminal La Boella amb un nou ramal que partiria des d’aquesta terminal intermodal situada a la vora dels molls d’Andalusia i de Cantàbria, passaria sobre l’Autovia Salou-Tarragona (C-31b) per connectar amb la línia de ferrocarril industrial “Línia FC 630” (l’antiga línia Tarragona-València).
Finalment, la fase 3 contempla la possibilitat de connexió d’aquesta línia de ferrocarril industrial FC 630 amb el ramal que es contraurà per unir l’estació de Salou-PortAventura a la xarxa general de ferrocarril (Línia FC 210).
Una solució en clau metropolitana
El President del Port, Saül Garreta, ha alertat sobre la urgència de realitzar les inversions en infraestructures ferroviàries per augmentar l’eficiència i la competitivitat del Port i de l’àrea metropolitana de Tarragona. Garreta ha explicat que “el Port aposta per la intermodalitat i està preparat per incrementar el transport per ferrocarril, però cal que totes les administracions i tots els agents econòmics treballin des del consens en les solucions més sostenibles perquè mercaderies, passatgers i residents en zones urbanes no visquin enfrontats.”
El president del Port s’ha mostrat favorable a qualsevol dels traçats possibles per l’interior per evitar “el coll d’ampolla que suposarà passar totes les mercaderies per la costa entre Tarragona i Barcelona”. Però al mateix temps, també ha advertit que “mentre no es trobi la solució i es disposi d’una alternativa per l’interior, les mercaderes del Port de Tarragona han de tenir una sortida per ferrocarril per tal de donar servei a les empreses de Catalunya i Aragó que depenen del Port de Tarragona per treballar”.
Garreta ha demanat que el Govern de l’Estat i la Generalitat de Catalunya col·laborin “perquè Tarragona tingui les infraestructures que mereix una ubicació estratègica com la que té, a la confluència del corredor de la Mediterrània i del Corredor de l’Ebre-Henares” i s’ha mostrat convençut de la possibilitat d’arribar a un consens de terrritori ja que, ha conclòs, “ens hi va el futur de la Terminal Intermodal de Guadalajara-Marchamalo i del Port de Tarragona, però també la viabilitat econòmica de tota l’àrea metropolitana de Tarragona, ja que tots i totes formem part d’un àrea urbana interrelacionada i interdependent”.