El delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, Albert Salvadó, ha celebrat aquest divendres el pas endavant per avançar amb la connexió ferroviària del polígon Catalunya Sud amb l’aliança amb el port de Barcelona, el port de Tarragona i Cimalsa, els tres grans operadors logístics públics del país. “Amb l’aliança amb Cimalsa i els ports de Barcelona i Tarragona per l’impuls de la terminal intermodal avancem per fer del Catalunya Sud un polígon referent al país”, ha assegurat Salvadó, després de mantenir dos sessions de treball amb el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, el president del Port de Tarragona, Saül Garreta, el president de Cimalsa, Isaac Albert, i representants de la Cambra de Comerç de Tortosa.
“La implantació de Kronospan suposa la massa crítica mínima per plantejar la terminal intermodal i amb la complicitat dels dos ports i Cimalsa avancem no només per fer possible aquesta inversió pública, sinó també per fer-ne rendible la gestió i amb un model d’operació de l’estació el més adequat possible a les necessitats que tenim com a territori”, ha explicat el delegat del Govern, que ha anunciat la creació d’una comissió promotora que, amb caràcter semestral, farà seguiment del projecte i comptarà amb la participació de la Delegació del Govern, el Port de Barcelona, el Port de Tarragona, la Cambra de Comerç de Tortosa i els ajuntaments de Tortosa i l’Aldea. “Com a delegat del Govern, estic satisfet que continuem avançant en un projecte ambiciós, de caràcter estratègic per a les Terres de l’Ebre”, ha conclòs Salvadó.
Les Terres de l’Ebre és una de les quatre localitzacions on Cimalsa, l’empresa pública de la Generalitat encarregada de la promoció, el desenvolupament i la gestió d’infraestructures i centrals per al transport de mercaderies i la logística, està impulsant terminals ferroviàries públiques, juntament amb l’Empordà, Lleida i el Penedès. El president, Isaac Albert, ha explicat que en les properes setmanes s’adjudicaran l’informe d’impacte ambiental i l’estudi informatiu de la terminal i es treballa amb l’horitzó que a la tardor, amb elsestudis també del traçat i la definició d’usos i l’estructura acabats, “quedi definida com serà la terminal ferroviària de les Terres de l’Ebre, vinculada al polígon Catalunya Sud”.
“Creiem que més enllà que la terminal sigui pública, de la Generalitat i dels ports, el territori hi ha d’estar representat”, ha assegurat Albert, afegint que “entenem que la gestió de la infraestructura ha d’estar compartida amb el territori tant des del punt de vista institucional com del sector privat”. L’estudi de demanda ha determinat que a banda del sector dels taulers de fusta, l’arròs, l’oli i l’embalatge tenen potencialitat per fer ús de la futura estació intermodal.
El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha insistit en la necessitat de terminals intermodals per transportar mercaderies per tren per donar resposta també als objectius de descarbonització i reducció d’emissions per avançar cap a una economia neutra al 2050. “Un polígon no és estratègic si no està connectat al tren”, ha assegurat Salvadó, recordant que “és molt important que siguem conscients que més enllà de la infraestructura, anem a donar un servei”. Salvadó ha destacat que “un dels polígons més estratègics de Catalunya s’està desenvolupant al Catalunya Sud”.
El president del Port de Tarragona, Saül Garreta, ha assegurat que “el Port de Tarragona estàinteressat en col·laborar arreu, en clau de país, en clau de territori, especialment a les Terres de l’Ebre”. “Col·laborar entre nosaltres ens ha de fer ser més eficients i més competitius; i ens ajuda a enfrontar-nos als reptes climàtics”, ha afegit.
El president de la Cambra de Comerç de Tortosa, Francesc Faiges, també ha destacat la importància d’aquest pas endavant per fer realitat l’estació intermodal al polígon Catalunya Sud per al futur de les Terres de l’Ebre. “Ajudarà a les empreses del nostre territori a fer-les més competitives, però també serà un punt d’atracció per futures empreses i noves inversions”, ha destacat.
L’estació intermodal s’emmarca dins el Pla director urbanístic d’activitat econòmica (PDUAE) del Polígon Catalunya Sud, que ordenarà un àmbit de 675 hectàrees als termes municipals de Tortosa i l’Aldea, de les quals la meitat es destinaran a empreses i activitat econòmica. La resta seran per a zones verdes i equipaments.