La col·laboració entre les empreses, la digitalització i la intermodalitat són els tres grans reptes a assolir per tenir un transport sostenible mediambientalment i econòmicament. Així ho va destacar el president i conseller delegat de CIMALSA, Isaac Albert i Agut, en la clausura de la jornada sobre el trànsit ferroviari i intermodal a la Unió Europea que va tenir lloc dimecres passat a la Cambra de Comerç de Valls. Albert també va apuntar que “el transport ha de ser competitiu perquè les empreses siguin competitives”.
Durant la jornada a Valls, els diferents ponents van exposar reptes i oportunitats del trànsit de mercaderies per ferrocarril. El president de la Cambra de Comerç, Josep Rovira i Valls, va parlar de les infraestructures al Camp de Tarragona i del potencial de l’àrea de la Cambra de Valls. En la seva intervenció Rovira va posar de manifest la situació geoestratègica d’aquesta àrea, per a la qual és imprescindible la connexió de l’A-27 amb el Nord del Polígon i el desdoblament de la carretera que connecta amb la sortida de l’AP-2 al Pla de Santa Maria. També va posar en valor el teixit industrial, el gran volum de moviment de mercaderies que hi ha i les necessitats del teixit empresarial de la demarcació.
Al seu torn, Joan Amorós i Pla, president de FERRMED i persona de referència en el transport ferroviari de mercaderies i passatgers a la UE, va presentar l’estudi L’optimització del trànsit ferroviari i intermodal a la Unió Europea, realitzat per experts d’arreu d’Europa. El projecte va néixer per reclamar el corredor del Mediterrani i estudia on es concentren els principals moviments de mercaderies arreu del continent. En base a l’anàlisi de més de 70.000 km de vies, nombroses estacions i territoris, s’han pogut definir els principals nodes logístics d’Europa.
En aquest sentit, destaca que el node logístic Tarragona-Barcelona és el tercer més important d’Europa. L’estudi també proposa possibles accions a realitzar per assolir els objectius marcats per Europa: aconseguir que el 30% del trànsit de mercaderies es faci per via ferroviària. Actualment a Espanya el percentatge és de només el 4% i, per això, s’insta al govern a invertir en aquells nodes que realment generen trànsit i que poden ajudar a millorar la competitivitat de les empreses. En la mateix línia, Amorós va destacar que, “segons l’estudi, és indiscutible que l’àrea de la Cambra de Valls necessita una terminal ferroviària de mercaderies, si volem complir els objectius marcats del 30% del tràfic de mercaderies per ferrocarril definit per la UE”.
El president de FERRMED també va destacar la importància d’utilitzar el transport combinat entre ferrocarril i carretera i apostar per un transport multimodal per ser més eficients, competitius i sostenibles. Alhora va fer una crida a crear un superlobby europeu que treballi perquè els recursos s’inverteixin en aquells projectes que realment aporten valor i són necessaris i no en aquells que unilateralment decideixin els governs.
Aquesta ha estat una de les conferències organitzades per l’Escola de Logística de la Cambra de Valls, amb la col·laboració de l’ICIL i el suport del Port de Tarragona i CIMALSA. Les properes jornades seran dimecres 26 d’abril amb la Directora General de Turisme, Marta Domènech i Tomàs, on es parlarà dels reptes i oportunitats turístiques de l’Alt Camp i la següent serà el dia 9 de maig de 2023 on hi haurà la conferència del President de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Saül Garreta i Puig. Les dues jornades seran a dos quarts de deu del matí a la sala d’actes de la Cambra.